6 rad, jak postupovat při placení přes účet

  • 4
Už se vám stalo, že vaše peníze došly na úplně jiný účet, než jste původně chtěli? Víte, jak v takovém případě postupovat? Většinou postačí prevence, ale někdy můžete vymáhat peníze i přes soud.

1. Věnujte se správě svého účtu v klidu

Počkejte se zadáváním plateb až na okamžik, kdy je velmi malá pravděpodobnost, že budete rušeni. V případě, že obsluhujete účet po internetu z domova, čiňte tak ve chvíli, kdy ostatní členové domácnosti mají jiný program, nejlépe tvrdě spí.
Ze zaměstnání se nedoporučuje osobní účet obsluhovat vůbec. Jednak to není zcela etické, jednak celou akci provází stres z představy, že se každou chvíli za zády objeví šéf. To vede ke spěchu a zvyšuje se výrazně pravděpodobnost pochybení.

Používáte-li GSM banking a telefonní bankovnictví, platí stejná pravidla. Není nutné platit různé pohledávky během neuvěřitelných životních situací, jak to občas vidíme v reklamách. Mačkat tlačítka je bez problémů možné ve výtahu i v čekárně u lékaře - klid u toho však mít nebudete a chybu pak uděláte snadněji.

2. Nezanedbávejte kontrolu

Ne nadarmo jsou moderní komunikační cesty do banky opatřeny „kontrolním krokem“. Nespoléhejte na svou neomylnost a využijte jej. Když vás obrazovka monitoru či hlas telefonního bankéře vyzve ke kontrole, proveďte ji stejně pečlivě, jako vlastní zadávání příkazu. Bude to trvat jen o chvilku a pár kliknutí déle. Jestliže jste se spletli, ušetří vám tato maličkost spoustu času a pravděpodobně i peněz. Pečlivé zadávání a kontrola jsou nejlevnější způsob, jak o své peníze nepřijít - na internetu budete jen o něco déle a náklady navíc jsou tudíž mizivé.

3. Pokuste se platbu zrušit

Jakmile si uvědomíte chybu v zadání platby, hned kontaktujte banku. Příkaz, který ještě nebyl proveden, lze stornovat. Počítejte však s tím, že v některých bankách za zrušení platby účtují poplatek. Jste-li klientem takové banky a chybná platba byla nízká, možná se vám vyplatí peníze oželet. U částek od dvou set korun výše už stojí za to peníze zachraňovat.

4. Počkejte, zda se platba nevrátí

Je možné, že omylem zadaný účet vůbec neexistuje. V tom případě se buď příkaz vůbec neprovede, a systém na to okamžitě upozorní, nebo se peníze automaticky během několika dnů vrátí klientovi na účet. Odesílatel je pak pošle znovu. Měsíční účet se zvýší jen o položky příchozích a odchozích plateb - náklady navíc jsou tak minimální a dají se vyčíslit v desetikorunách.

5. Malé částky raději oželte

Jestliže už byl příkaz proveden a účet adresáta existuje, pokuste se s ním dohodnout, aby peníze poslal zpět. Náklady na vyhledání příjemce vašich peněz jdou do stovek korun, podle toho, jaké si konkrétní banka účtuje poplatky. Když osoba, které jste peníze poslali, nereaguje nebo před vámi zavírá dveře a příjem peněz zapírá, máte asi smůlu. Jestliže šlo o malou částku, je lepší peníze oželet. Soudní projednávání může být totiž dost dlouhé a čas, jak známo, jsou také peníze.

6. Připravte se i na soud

V případě, že jste vlastní neopatrností přišli o velké peníze, zkuste nejprve po dobrém požádat příjemce o vrácení. Pravděpodobnost, že tak učiní, je velká, protože jinak by se vystavoval obvinění z nedovoleného obohacování. Když přesto nebude reagovat, čeká vás asi soudní řízení. Připravte si předem čtyři procenta z pohledávané částky na poplatky. Při soudu se sice peníze vynaložené navíc mohou vyšplhat až do tisíců korun, ale soudní spor pravděpodobně vyhrajete a druhá strana náklady zaplatí.