S otevíráním investičních fondů, které by mělo bez problémů proběhnout do konce letošního roku, velice úzce souvisí téma, na které se nyní zaměříme
Dejme si na úvod pár čísel – v současné době existuje v ČR 69 IF, z toho je 50 v likvidaci (!), 1 v konkurzu a zbývá nám 18 IF, které ještě nejsou otevřeny a současně nejsou ještě v likvidaci. V těchto 18 IF je v současné době cca 11,7 miliardy Kč (!). Připomeňme si je formou tabulky (čerpáno z informační povinnosti IF a IS):
1. | 1.IF Živnobanka | 2 774,0 mil.Kč |
2. | Rentiérský IF 1.IN | 2 154,5 mil.Kč |
3. | IF Bohatství 1.IN | 1 973,7 mil.Kč |
4. | Zlatý IF Kvanto | 1 514,5 mil.Kč |
5. | IPF Kvanto | 1 067,0 mil.Kč |
6. | Křišťálový IF 1.IN | 1 003,4 mil.Kč |
7. | IF Obchodu 1.IN | 739,2 mil.Kč |
8. | IF energetiky | 134,2 mil.Kč |
9. | Manhattan IF | 118,0 mil.Kč |
10. | KREDITAL IF | 65,0 mil.Kč |
11. | Concordia invest IF | 42,6 mil.Kč |
12. | Newton IF | 34,1 mil.Kč |
13. | Profit fond | 33,4 mil.Kč |
14. | Consus IF | 25,8 mil.Kč |
15. | IF Tercier invest | 6,6 mil.Kč |
16. | IF Mercia | 5,7 mil.Kč |
17. | Zemědělsko-potravinářský IF | 5,4 mil.Kč |
18. | IF České privatizační společnosti | 1,5 mil.Kč |
Související článek od stejného autora - Ruleta otevírání fondů pokračuje, zbývá již jen jeden rok.
Jak je vidět, dle objemu majetku jsou jasně v popředí fondy 1.IN (4x) a OB Invest (2x) a ŽB-Trust (1x). Pokud hledáte v této tabulce Zemědělský IF Vysočina, činíte tak marně, neboť Krajský soud tomuto subjektu výmaz z rejstříku povolil a IF se tak úspěšně transformoval na OPF (a to přes existenci standardní žaloby). Opět se tak potvrdilo, že prostě neexistuje žádný precedens, žádný vzor postupu v této oblasti. Zřejmě tak lze souhlasit s názorem, že problém agendy obchodního rejstříku lze vyřešit pouze privatizací této agendy a zřízením tzv. registrátorů.
Při shrnutí těchto posledních mohykánů se nemohu ubránit dojmu, že jakákoli legislativní úprava termínu pro otevření z 31.12.2002 na konec roku 2003 či dokonce 2004 by byla zcela nesystémová a nepodpořila by jakékoli aktivní dění v této oblasti. Vždyť porovnejme zbylých 11,7 miliardy Kč s majetkem např. P.I.F. – cca 6 miliard Kč nebo RIF – cca 14 miliard Kč při jejich otevření. Vzpomeňme si také, že deklamovaná snaha 1.IN o otevření Rentiérského IF trvá již od 2.čtvrtletí roku 2000. Naopak se domnívám, že situaci by mohla výrazně prospět legislativní úprava, která by odstranila záminku pro žaloby a učinila je tak bezpředmětnými nebo jasná deklarace toho, že k žádnému posunu termínu pro otevření nedojde. Obojí by určitě zvýšilo úsilí IS o otevření. Bohužel je zřejmé, že toto zřejmě není ve volebním roce 2002 reálné.
Zajímají-li vás další informace o fondech, naleznete je v naší specializované sekci ZDE nebo na stránce, která je na fondy přímo zaměřena: fondy.idnes.cz |
Pojďme se však zabývat důsledky, které má likvidace IF pro jeho akcionáře – fyzické osoby, neboť ten se týká již poměrně velkého počtu fondů. Především je nutné konstatovat, že doba, po kterou likvidace probíhá, není časově omezena. Lze však dedukovat, že u IF, které jsou na otevření skladbou svého portfolia připraveny, může být průběh likvidace mnohem rychlejší než u IF, které mají stále ve svém portfoliu nemovitosti či velké objemy pohledávek nebo méně likvidních akcií – zde lze také čekat i určité pohyby ČOJ těchto IF směrem dolů.
Likvidace IF se řídí zákonem 248/1992 Sb. o IS a IF a poté obchodním zákoníkem, zdanění pak zákonem o dani z příjmů. Zdanění likvidačního zůstatku spadá do kategorie 15% daně – dají se odečíst pouze prokazatelné pořizovací náklady na nákup akcií, přičemž institut osvobození od platby této daně po 6 měsících od jejich nabytí zde neplatí.
Váháte mezi několika fondy? Nyní máte možnost si je rychle a přehledně srovnat. |
Protože postup likvidátorů není jednotný, doporučuji všem akcionářům IF v likvidaci velmi aktivní přístup a iniciativní zaslání Vašich podkladů o nákladech na koupi akcií přímo likvidátorovi společnosti bez jeho vyzvání. Pečlivý likvidátor akcionáře většinou vyzve k předložení těchto podkladů, aby Vám mohl tuto daň ihned snížit. Od méně pečlivých likvidátorů se můžete dočkat toho, že je Vám zdaněno plných 15% likvidačního zůstatku. Poté nezbývá než doporučit - obraťte se na likvidátora se žádostí o nápravu se současným zasláním těchto podkladů. Pokud s tímto postupem neuspějete, zašlete stížnost příslušnému FÚ na postup plátce při srážce daně.
Z výše uvedeného lze vyvodit, že pro DIKy nemá prakticky smysl držet akcie těch fondů, které směřují do likvidace a které drží od počátku privatizace. Tito DIKové odvedou 15% daň, což pro ně může být větší ztráta než prodej při současném diskontu těchto IF – pochopitelně pokud se ještě obchodují (osvobození se dle mne vztahuje pouze na prodej akcií nabytých v procesu kupónové privatizace, nikoli na likvidační zůstatek).
A co vy? Souhlasíte s názorem, že další odklad termínu pro transformaci fondů je nejhorším řešením? Je rychlá likvidace zbývajících IF po 31.12.2002 lepším řešením? Těšíme se na vaše názory.