Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jste i vy pod vlivem médií?

Jestliže vliv investičních profesionálů na investora a jeho myšlení je spíše negativní, o to horší vliv mají média. Role médií v posledních desetiletích výrazně roste s tím, jak se rozrostl jejich dosah a rychlost přenosu zpráv. Tato skutečnost s sebou přináší řadu pozitiv, ale také řadu negativ. Většina médií má totiž komerční charakter a tomu také podřizuje své chování.

Na konci devadesátých let minulého století přesáhla sledovanost stanice CNBC, která přináší především zpravodajství týkající se fi nančních trhů a investic, sledovanost CNN. Z komerčního hlediska je to sice obrovský úspěch, avšak vliv na uvažování a chování lidí, kteří CNBC sledují, je místy dosti zhoubný. Aby si CNBC zajistila a udržela vysokou sledovanost, musí se snažit být svým vysíláním atraktivní. Činí tak několika způsoby.

Za prvé, z každé, i sebemenší nebo nevýznamné zprávy dělá důležitou věc. Zkresluje tak skutečnou podstatu věci. Diváci pak mají zkreslenou představu o tom, co je podstatné a co ne, omezuje to tak jejich schopnost s informacemi pracovat a správně se rozhodovat. Za druhé, CNBC se snaží ve svých divácích a tedy skutečných nebo potenciálních investorech vzbudit dojem, že je potřeba média neustále sledovat, aby náhodou nepřišli o něco podstatného, vede je k tomu, aby uvažovali ve velmi krátkých investičních horizontech a k příliš častým transakcím. Za třetí, snaží se vyvolávat spíše neopodstatněný optimismus než realismus. Optimismus se totiž lépe prodává. To pak samozřejmě vede k nereálným očekáváním investorů a k jejich iracionálnímu chování. CNBC přináší mnoho velmi kvalitních informací a je asi nejlepším masovým médiem týkajícím se investic. Bohužel konflikt zájmů pramenící z komerčního zaměření stanice s sebou přináší i škodlivé prvky. Netýká se to samozřejmě jen CNBC, ale ve větší či menší míře i dalších médií, ať obrazových nebo tištěných.

Tištěná média často přinášejí články, které působí na náladu celých mas investorů. V konci devadesátých let se v tisku objevovaly články, které popisovaly úspěchy

Přestanou reklamy slibovat nereálné výnosy?
Jaká pravidla jsou stanovena pro propagaci finančních služeb a  investičních doporučení?

obyčejných investorů v posledních letech a vyvolávaly tak dojem, že investování je velmi snadná věc spojená s prakticky jistým výnosem bez rizika. Na takové články nejvíce doplatí začínající a nezkušení investoři, kteří se obvykle z neznalosti věci a strženi davem za současné opory v médiích zapojují do investování v těch nejhorších dobách. V dobách poklesu trhu zase naopak média podléhají okolním náladám a šíří zbytečný pesimismus. To vše jen zvyšuje amplitudu pohybu trhů do oblastí vzdálených od jejich vnitřních hodnot.

Obdobné chování médií není samozřejmě nic nového. Stačí si vzpomenout na slavný článek Everybody Ought to Be Rich (Každý by měl být bohatý) z časopisu Ladies’ Home Journal z roku 1929. Článek uváděl velmi jednoduché kalkulace výnosů z akcií a zapomněl přitom zmínit možná rizika. Po velkém burzovním krachu o pár týdnů později se stal článek velmi populárním. V roce 1999 vyšel v USA Weekly článek s obdobným názvem i náplní How to (Really) Get Rich in America (Jak opravdu zbohatnout v Americe). Trh započal svůj velký pád na počátku roku 2000.

V roce 1979 naopak přinesl Business Week slavný článek The Death of Equities (Smrt akcií). Podle tohoto článku patřily akcie už jen do historie a lidé budou v budoucnosti investovat už jen do peněžního trhu, frančíz rychlého stravování a vzácných známek. Levný akciový trh pokládal článek za důkaz, že akcie jsou zapomenuty a jako investice odsouzeny k zániku. Téměř vzápětí započal trh v podstatě nepřetržitý dvacetiletý růst. Novináři jsou lidé jako všichni ostatní. A jako takoví se samozřejmě mohou dopouštět chyb. Ve srovnání s investičními profesionály jsou jejich znalosti trhů a zkušenosti s investicemi zpravidla nižší. Přesto jim však média, ve kterých se jejich články nebo názory objevují, dodávají punc oficiality a nálepku správnosti. Považovat názory v médiích za správné a řídit se jimi jen díky váze a prestiži média je projevem reprezentativnosti.

V dobách býčího trhu a zejména v dobách, kdy je trh předražený a kdy optimismus investorů nezná hranic, se zpravidla objevují i knižní publikace téměř bezvýhradně podporující investice do akcií a ignorující historické zákonitosti a vztahy a související rizika. Zajímavé je, že neúměrnému optimismu propadají i velmi zkušení investoři a

Peníze v bankách nevydělávají. Zhodnoťte je ve fondech.
Podílové fondy - speciální příloha.

vzdělaní investiční teoretikové. Jeden příklad za všechny. James Glassman a Kevin Hasset publikovali v letech 1998 a 1999 sérii článků ve Wall Street Journal.

V nich tvrdili, že investoři jsou díky médiím a rozvoji odvětví kolektivního investování mnohem lépe vzdělaní v oblasti investic. Díky tomu, podle nich, došli investoři k závěru, že diverzifikovaná portfolia nejsou riskantní a že akcie nesou mnohem lepší výnosy, než se původně předpokládalo. Po sérii článků následovala od stejných autorů kniha Dow 36 000: The New Strategy for Profi ting from the Coming Rise in the Stock Market (Dow 36 000: Nová strategie jak profi tovat z nadcházejícího růstu akciového trhu). V této knize mimo jiné tvrdí, že „rozumný cíl pro hodnotu indexu Dow Jones na úrovni 36 000 je konec roku 2005, ale může se tomu stát mnohem dříve“. Myšlenka knihy, že akcie nejsou rizikové a že lze rychle nabýt velkých zisků, pokud se investuje hned, dříve než se ostatní investoři též přikloní k názoru, že akcie jsou bez rizika, je velmi zhoubná. V době, kdy tato kniha vyšla, tedy uprostřed roku 1999, se pohybovala hodnota indexu Dow Jones kolem 11 000 bodů. V září 2003, kdy píšu tyto řádky, má index hodnotu zhruba 9 600 bodů.

Ukázky z knihy
Daniela Gladiše: Naučte se investovat

 Komu není radno věřit při investování

  Kolik akcií a kolik dluhopisů? 


Úryvek je z knihy "Naučte se investovat" vydané nakladatelstvím Grada Publishing, které vydává další publikace v edici FINANCE jako např:
DPH po vstupu do EU - zákon s přehledy k 1. 5.
Daňové zákony 2004 - Úplné znění zákony k 1. 5. 2004
Penzijní připojištění - 2. aktualizované vydání

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...