Podle mluvčí Ivany Pickové je podání žaloby logickým vyústěním stížností klientů, které se na stole SOS hromadily od počátku roku.
Za neoprávněné Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) považuje poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neuznanou reklamaci a tzv. "neadresný poplatek". To je poplatek za určitou službu, který banka sice má uveden v sazebníku, ale klient tuto službu nevyužívá, vysvětlila Picková.
"Poplatek za vedení účtu je zase veden navíc. Všechny pohyby na účtech, včetně výběru z bankomatu, totiž klient platí zvlášť," upřesnila mluvčí.
Klienti, kteří se budou chtít k žalobě připojit, se mohou na SOS obrátit do 2. prosince. Žaloba by se tak žaloba měla dostat před soud ještě letos.
Hlavním impulsem k podání žaloby byl podle SOS poplatek za zrušení účtu. "Pokusy o jednání banka odmítla, v písemném vyjádření pouze sdělila, že poplatková politika banky je věcí jejího obchodního rozhodnutí," uvedlo sdružení ve zprávě.
Takové tvrzení ale zase odmítá ČSOB. "Sdružení se na nás obrátilo pouze jednou s tím, že jsme se dopustili protiprávního jednání. Neuvedlo ale, v čem konkrétně k tomu došlo a na náš dotaz už nereagovalo," tvrdí mluvčí banky Pavel Hejzlar.
"Podání žaloby nás proto překvapilo, tím spíš že SOS žaluje takto exkluzivně pouze ČSOB." Tvrzení SOS, že to byli právě klienti ČSOB, kteří si na chování svého bankovního domu stěžovali nejčastěji, je podle Hejzlara překvapující. "Nezastírám, že evidujeme stížnosti našich klientů. Vždy se ale týkají konkrétních transakcí. Nikoli poplatkové politiky, kterou nyní sdružení žaluje," řekl.
"Rád bych také upozornil klienty, že v případě, že dojde k odmítnutí žaloby, nezaplatí jen soudní poplatek 600 Kč, jak na to upozorňuje sdružení, ale dalších 4 500 korun," dodal. Podle SOS záleží výše plnění hlavně na počtu lidí, kteří se k žalobě připojí. Podle sdružení by při stovce zúčastněných neměl přesáhnout 300 Kč na osobu.
Poplatek za zrušení účtu nicméně už ze sazebníku ČSOB zmizel. Upustily od něj i všechny ostatní velké bankovní domy v Česku.
Chování bank přimělo k jednání i ministra financí Bohuslava Sobotku, který se svým týmem připravil sadu nových opatření, ale i zákonů, které mají postavení klientů bank zlepšit. Ministr plánuje, že právě poplatek za zrušení účtu či poplatek za neuznanou reklamaci zakáže zákonem. - více zde
* poplatek za vedení účtu
* poplatek za zrušení účtu
* poplatek za neoprávněnou reklamaci transakce provedené platební kartou (s výjimkou případů, kdy došlo ke zneužití karty způsobené nedbalostí klienta)
* neadresný poplatek (poplatek za službu, kterou klient nevyužívá)
CO JE K ŽALOBĚ TŘEBA
* k poplatku za vedení účtu - výpis 2003, 2004, 2005 - stačí jeden za kalendářní rok
* k poplatku za zrušení účtu, neoprávněnou reklamaci a neadresnému poplatku - výpis z účtu (či jiný dokument), ze kterého vyplývá, že poplatek byl zaúčtován
* vyplněný formulář klienta jež je k dostání na pobočkách SOS, elektronicky možno vyplnit na adrese www.spotrebitele.info
* osobní údaje lze vyplnit i jinou formou (povinné jsou jméno, příjmení, adresa, údaj o tom, kdy byl účet zřízen, u podnikatele IČO číslo účtu
Sdružení očekává, že v případě vítězství u soudu připadne na klienta 1700 Kč
Zdroj: SOS