Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak nejlépe využít rozhlasovou reklamu

Rozhlasová reklama rozhodně není na chvostu všech možností, jak zpropagovat firmu. Aby vám však přinesla, co od ní žádáte, je třeba o ní vědět co nejvíce. Jak získat z reklamy na rádiu maximum?
Rádio, radiopřijímač

Rádio, radiopřijímač | foto: Profimedia.cz

Rádio je nejrychlejší médium, je stále slyšet a má oproti televizi možnost oslovit během dne více lidí. Posluchač z rádia přijímá informaci, aniž si to uvědomuje. Je všude dosažitelné a má větší možnost se vyjadřovat zkratkovitě. Tato skutečnost je velkou příležitostí pro zadavatele reklamy, kteří prostřednictvím tohoto média mohou klienty rychle, pohotově a v poměrně širokém zásahu informovat o svých výrobcích a službách.

Rozhlasová reklama i pro malé firmy

Skutečnost, že je rozhlasová reklama využívána velkými i nadnárodními firmami, nebrání tomu, aby i malé podniky využívaly toto jistě zajímavé médium. V případě, že malá firma působí v určitém regionu, je vhodné, aby reklamní spoty umístila v regionálním, případně i celostátním rádiu. Posluchači v regionu zaměřují svoji pozornost na informace o dění ve svém kraji, a proto je vhodné reklamu včlenit právě do jejich oblíbeného rádia.

Je také důležité, pro jakou cílovou skupinu je reklama určena. Tak například, chceme-li oslovit populaci ve věku 12–20 let, je dobré zvolit rádio, které je určeno pro tuto věkovou skupinu. Zřetel je třeba brát také na oblíbenost jednotlivých rádiových stanic u posluchače. V případě, že se mu program líbí, zůstává u něho i nadále. 

Jak dlouhé rozhlasové spoty zvolit

Cílem zadavatelů rozhlasové reklamy je dosáhnout co největší efektivity spotů. Jakou stopáž zvolit? Předností delších – minutových reklam je jejich schopnost lépe upoutat pozornost posluchače. Podle výzkumů je zapamatovatelnost minutového spotu u 63,6 % posluchačů, zatímco u čtvrtminutového to je 45,5 %.

U delší reklamy stoupá schopnost posluchače si zapamatovat důležitá kvalitativní kritéria uvedená v reklamě. Tyto spoty jsou vhodné zejména pro produktovou reklamu. Další výhodou delší reklamy je, že se v bloku výrazně odlišují od ostatních, kratších. Úskalí delšího spotu spočívá v tom, že je třeba udržet pozornost posluchače dostatkem kvalitních informací. V opačném případě může dojít k negativním reakcím.

Podle výsledků výzkumu mají delší reklamní spoty ohlas zejména u mladší populace, která je kladně hodnotí, jsou podle ní důvěryhodnější. Poskytují také více prostoru pro dramatizaci. Kratší reklamy zase snadněji udrží koncentraci posluchačů.

Druhy rozhlasových reklamních spotů

Kromě volby délky spotů je velmi důležité jejich zpracování. V zásadě existují dvě varianty, a to buď zvolit prezentaci výrobku či služeb prostřednictvím emocí, nebo zvolit styl informativní. Ukazuje se, že vhodnější je emotivní styl. Záleží ovšem na jeho zpracování.

V případě, že je příběh, obsažený ve spotu, důvěryhodný, zůstává v paměti posluchačů, vyvolá pozornost a dokonce i sympatie. Je však třeba dát pozor na to, aby emotivní obsah spotů nepřevyšoval poselství reklamy. Informativní reklamy jsou zase výhodné pro produktovou reklamu. Posluchači ji považují za dobrý zdroj informací o výrobku a jeho užitných vlastnostech.

Cena rozhlasových spotů

Záleží na několika okolnostech. A to jedná-li se o regionální rádia nebo ta s celostátní působností. Důležitá při určení ceny je délka spotů a volba reklamních časů. Pochopitelně, stejně jako je tomu u televizní reklamy, je nasazení spotu v hlavním vysílacím čase, nebo v průběhu zajímavého pořadu finančně náročnější. Je dobré si vyhledat prostřednictvím internetu rádia, která máte v úmyslu oslovit, a porovnat ceny jednotlivých stanic. Při opakovaných spotech je zpravidla účtována množstevní sleva. 

popisekINVESTUJTE DO VZDĚLÁNÍ
Vyděláte si pak mnohem více

Jak na realizaci spotu

Nabízejí se dvě možnosti. Jednak realizovat spot vlastními silami, nebo tuto práci přenechat specializované agentuře. Určitě je vhodnější tvorbu reklamního sdělení svěřit agentuře, která má v této oblasti dlouhodobé zkušenosti. Vynaložené prostředky se díky kreativnímu zpracování zadavateli mnohonásobně vrátí.

Na závěr zmiňme ještě radu zkušeného reklamního velikána Davida Ogilviho, kterou uvádí ve své knize O reklamě :

  1. Představte svou značku hned na začátku reklamního spotu.
  2. Zmiňujte ji často.
  3. Představte posluchači výhody svého výrobku hned na začátku spotu.
  4. Často je opakujte.

Roman Peterka


KOMERČNÍ PREZENTACE


  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Proč firmy a instituce nepřiznávají, že chybu udělalo vedení

29. dubna 2024

Když dojde ve firmách a organizacích k vážným událostem i s fatálními následky, velmi často se...

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...