Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Neusnadňujte konkurenci život, zákazníky si hýčkejte

Cílem každého obchodníka by mělo být, aby zákazník odcházel spokojen. Podle marketingového konzultanta Pavla Řehulky se určitě vrátí jen 21 procent spokojených zákazníků. Nespokojený zákazník se však už zcela jistě nikdy neobjeví.
Přilákat nového zákazníka je šestkrát nákladnější než udržet starého

Přilákat nového zákazníka je šestkrát nákladnější než udržet starého | foto: Profimedia.cz

Zklamaný zákazník už totiž příště nakoupí raději někde jinde – kdekoli, jen ne tam, kde byla zklamána jeho očekávání. Samozřejmě je možné založit své podnikání na strategii jednorázově vytěžit ze zákazníka co nejvíce (jinými slovy co nejvíc zákazníka "oškubat"). Taková strategie se však nemusí příliš vyplatit.

"Je šestkrát nákladnější přilákat nového zákazníka než udržet si toho starého," tvrdí Šárka Zapletalová z Vysoké školy podnikání v Ostravě. A Miloš Toman upozorňuje: "Počet zákazníků není nekonečný. Existuje strop, kterému se říká tržní potenciál – a to není nic jiného než konečný počet vašich zákazníků. Z tohoto krajíce vám ovšem ukrajuje vaše konkurence.

Té ještě ke všemu usnadňujete práci, protože vaše nespokojené zákazníky nemusí nijak lákat – přijdou k ní sami." K pokušení zákazníka raději jednou "sedřít z kůže" než si ho hýčkat ve své škole obchodníka píše: "Někomu se samozřejmě může zdát, že úpět pod nadvládou zákazníka je ponižující a daleko lepší bude najít nějaký pěkný trik, jak zákazníka ,ošulit‘ a přijít si k pěkným penězům...

Myslím si ovšem, že mezi vámi není mnoho těch, kteří by chtěli zbohatnout za každou cenu a najednou a které tedy vztah se zákazníkem nezajímá. Daleko pravděpodobněji máte nebo chcete mít své stálé zákazníky, kteří vám budou znovu a znovu snášet zlatá vejce. Pokud se však ulakotíte a slepici zaříznete, přijdete o všechno."

Navíc nejde "jen" o onoho jediného ztraceného zákazníka. Jde také o nebezpečí ztráty dobrého jména. "To není nic zanedbatelného, staromódního, jak se někteří ‚podnikatelé‘ domnívají. Dobrá pověst je součástí prodeje a důležité není, jaký na ni máte názor vy, ale jak ji vnímají vaši zákazníci," říká Miloš Toman.

Nespokojený zákazník je ta nejhorší možná vizitka
A možná nejefektivnější špatná reklama. Špatné zprávy se totiž šíří vždy mnohem rychleji a účinněji než ty dobré. Říká se, že nespokojený zákazník poví obvykle o své špatné zkušenosti dvaceti lidem, spokojený zákazník se se svou dobrou zkušeností pochlubí sotva polovičnímu počtu. Miloš Toman je v tomto ohledu ještě mnohem skeptičtější.

popisekJAKÉ JSOU TRIKY,
aby lidé utráceli?

"Říká se, že spokojený zákazník se se svým zážitkem podělí se dvěma lidmi, kdežto nespokojený se čtyřiceti (dokonce až osmdesáti)," tvrdí. A občas může takový nespokojený zákazník vyvinout až nadlidské úsilí, aby dal o své špatné zkušenosti vědět co nejširšímu okruhu lidí. "Někdy ovšem může nespokojenost vyústit až do takových extrémů, jako se to přihodilo chemické čistírně v jednom moravském městě. Zákaznice, která měla pocit, že byla odbyta, obešla byt po bytu celé malé sídliště a každého před službami čistírny varovala," uvádí Toman.

Důležitý je první dojem – a pak ten poslední
To, zda se zákazník bude cítit spokojen, ovlivňuje řada faktorů, které působí během celého kontaktu zákazníka a dodavatele čehokoli. Jedním z nejdůležitějších faktorů je samozřejmě první dojem – ať už jím je vstup do obchodu či první setkání s obchodním zástupcem dané firmy. Psychologové říkají, že názor na lidi, se kterými se setkáváme, si utváříme během prvních patnácti vteřin, a pokud je tento rychlý soud nepříznivý, lze ho změnit jen velice obtížně a trvá to podstatně déle.

Tento princip pak funguje nejen při utváření soudů o lidech, ale i o všem ostatním. Pokud zákazník vstoupí do firmy, kde ho hned u vchodu "setře" arogantní vrátná, jen máloco má šanci tento zážitek v pozitivním smyslu přebít. "Uklízečka, která vyžene zákazníka hledajícího obchodní oddělení, protože jí překáží v mytí chodby, může do prodeje zasáhnout více než celé obchodní oddělení. Stejně tak vrátný nebo spojovatelka. Všichni tito lidé by tedy měli mít marketingové povědomí a být proškoleni," potvrzuje Milan Toman ve své škole obchodníka na serveru intuitivnimarketing.cz.

Stejně tak stačí nepříjemný zážitek na závěr jinak veskrze příjemně se vyvíjejícího jednání či nákupu (jako třeba nepříjemná pokladní) a do té doby spokojený zákazník se nenávratně mění v nespokojence. Špatná tečka může zkrátka zhatit veškeré dosavadní úsilí.

Autor:
  • Nejčtenější

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

KOMENTÁŘ: Všechny rozumné investice jsou dnes drahé. Až na jednu

6. května 2024

Premium Ceny zlata byly v minulých dnech na historických maximech, stejně tak jsou blízko rekordu ceny...

Stravenka či příspěvek na dovolenou. Znáte změny zaměstnaneckých benefitů?

5. května 2024

Příspěvek na stravování snad již každý bere jako naprostou samozřejmost. Sick days se ale určitě...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ostrov kanibalů. Stalinistický režim na Sibiři zrealizoval noční můru

Pochytali na moskevských ulicích tisíce lidí, zločince, straníky, dělníky, matky od rodin. Deportovali je na Sibiř....