Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zapomeňte na hromadné emaily, časopis dokáže více

Firmy vědí, že informační e-maily skoro nikdo nečte, a sázejí na časopisy pro zaměstnance. V Česku jich jsou stovky, jejich úroveň je různá. Firmy se k ní často nechtějí vyjadřovat - jde o vnitřní médium, nikoliv prezentaci navenek.
Časopis pro zaměstnance má snad každá větší česká firma

Časopis pro zaměstnance má snad každá větší česká firma

Velkého zaměstnavatele nepřekvapí, že i desetkrát opakovanou informaci řada zaměstnanců nezná. Rozesílání hromadných e-mailů většinou nefunguje. „Od některých svých klientů slýchám, že jim chodí třeba 180 mailů denně. Nestíhají je číst a logicky vynechávají ty obecné, které chodí všem. Bývají to právě ty, kterými jim zaměstnavatel sděluje novinky, informace o výsledcích či firemní kultuře,“ potvrzuje personální konzultant Tomáš Libert ze společnosti Force 1.

Mnoho firem proto zkouší se zaměstnanci komunikovat jinak. Strohé informace o výrobních úspěších či změnách doplní neformálními rozhovory s manažery, zajímavostmi o cestování či kultuře. Přidají barevné fotografie, grafické prvky a vydávají zaměstnanecký časopis. S koncepcí pomůže agentura V době, kdy tištěná média často přecházejí do elektronické podoby, nejsou papírové firemní časopisy rozhodně na ústupu. Naopak jich stále přibývá. „Chceme zaměstnancům poskytovat informace o dění ve firmě a o lidech, kteří v ní pracují. Máme tři závody v různých městech a zaměstnanci nemají mnoho možností, jak se navzájem poznat,“ říká Simona Kadlecová, vedoucí redakční rady časopisu Sapelák. Ten od října vydává společnost Sapeli, velký výrobce dveří a zárubní.

První číslo časopisu bylo věnováno hlavně 15. výročí vzniku firmy. Je v něm třeba také rozhovor se služebně nejstarším zaměstnancem či soutěž o ceny.
Na novinách s firmou spolupracuje PR agentura, která pomáhá s grafikou i konečným zpracováním textů. Zaměstnanci - označovaní v časopise jako „sapeláci“ - mohou také posílat vlastní příspěvky.

Časopisy jsou stále lepší
Kvalita zaměstnaneckých magazínů je různá. Firmy se k ní často nechtějí vyjadřovat - jde o vnitřní médium, nikoliv prezentaci navenek. Čtenáři proto někdy najdou v magazínu upozornění, aby výtisky nenechávali v prostorách pro zákazníky.
Časopisy pro klienty či obchodní partnery bývají mnohem profesionálnější co do úrovně textů i grafiky. Zaměstnanecké noviny naproti tomu občas připomínají spíše nepovedený školní časopis či inzertní bulletin. Okruh čtenářů je jasně vymezen a neexistuje žádná konkurence, která by vydavatele nutila ke zlepšení.

To však neplatí vždycky. „Úroveň přihlášených časopisů a novin se stále zvyšuje,“ říká Luďka Raimondová z PR klubu, který každoročně organizuje soutěž firemních periodik Zlatý středník. Soutěž má firmy motivovat, aby svá média zdokonalovaly. Od roku 2002, kdy Zlatý středník vznikl, si mezi podniky vydobyl určitou prestiž. Svědčí o tom třeba vystavené trofeje za zaměstnanecký časopis Echo ve vstupní hale hlavní budovy T-Mobile. 

Velké mezinárodní firmy mají tu výhodu, že pobočky z jednotlivých zemí na časopisech spolupracují, vydávají je ve velkém v různých jazykových variantách a společně se tak podílejí na profesionálním zpracování a designu. Časopis Echo vydává T-Mobile na kvalitním papíře a vzhledem se na první pohled neliší od materiálů pro zákazníky. Dvouměsíčník má osm společných stran pro celou Evropu a zbytek tvoří národní příspěvky. Česká verze má 40 stránek a náklad 3 500 výtisků.

„Informujeme zaměstnance o důležitých aktivitách, v rozhovorech přinášíme odpovědi na otázky z oblasti lidských zdrojů či marketingu, představujeme nové produkty a služby. V druhé části magazínu jsou lifestylové rubriky, jako například cestování nebo kulturní tipy,“ popisuje Michael Sido z oddělení vnitřní komunikace. Na posledních stránkách vycházejí fotografie ze svateb zaměstnanců a jejich čerstvě narozených dětí. Stejně jako v jiných firemních časopisech nechybí ani představování nových zaměstnanců a manažerů, kteří povýšili.

Čtenář si odpočine od počítače
Michael Sido tvrdí, že zaměstnanci čtou časopis spontánně. „Protože ho dostávají automaticky všichni, nelze říci, že,zmizí ze stánků v den vydání‘. Pravidelné průzkumy čtenosti však ukazují, že je pro zaměstnance atraktivní,“ doplňuje Sido.

Informace v papírových časopisech, které zaměstnanci dostávají na stůl, se k nim dostanou spolehlivěji, než kdyby měli novinky sami sledovat třeba na webových stránkách. „Navíc si je mohou přečíst, i když nejsou u počítače. Pro mnohé je to vítaná změna, protože počítač je jejich hlavním pracovním nástrojem,“ podotýká personální konzultant Tomáš Libert.

I internet má své výhody
Zaměstnavatelé, kteří časopisy netisknou, ale dávají přednost elektronické podobě, se snaží zaujmout čtenáře jinak. Společnost Vodafone v říjnu nahradila časopis firemním blogem na vnitřní počítačové síti. „Tištěný časopis je pasivní médium. Blog nám umožňuje získávat od zaměstnanců okamžitou zpětnou vazbu. Mohou si na něm zakládat svoje profily nebo vystupovat anonymně,“ vysvětluje mluvčí Vodafonu Filip Hrubý. Tvrdí, že odezva ho příjemně překvapila. Měsíčně blog navštíví 1 500 lidí.

Elektronickou formu volí i společnost AAA Auto. Magazín Newsletter sice chodí tradičním e-mailem, ale zaměstnanci ho mohou čekat pravidelně vždy k 20. dni v měsíci. Navíc je interaktivní, do jednotlivých rubrik se lze „proklikávat“ z titulní strany.

Jak vzniká časopis
Firma obvykle osloví PR agenturu, která se specializuje na prezentaci firem. Ta podle požadavků na obsah navrhne koncepci a grafiku časopisu. Za obsah zodpovídá redakční rada složená ze zástupců různých oddělení firmy.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyrábí a vyváží pavouky, které baví šikmé plochy a má s nimi úspěch

4. května 2024

Mít vlastní továrnu chtěl Lubomír Dvořák už v době, kdy to byl leda tak bláhový sen. Ale co se v...

Hledáte byt k pronajmutí? Majitele můžou zajímat i detaily o vás

3. května 2024

S pronájmy se to má v posledních letech jako na houpačce. Momentálně je situace stabilní, poptávka...

Co přineslo 20 let v EU českým domácnostem? Není vše zalité sluncem

3. května 2024

Životní úroveň Čechů během 20 let vzrostla. A to díky členství v Evropské unii. Průměrná spotřeba...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau
Ärztin/Arzt für Innere Medizin

Allgemein öffentliches Krankenhaus Spittal/Drau

nabízený plat: 172 000 - 273 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...