Jaké produkty a v jakém věku klienti tuzemských bank nejčastěji využívají, rozhodně není snadné zjistit. Buď si banky podobnou evidenci vůbec nevedou, nebo zkrátka čísla zveřejňovat nechtějí. Vše s odvoláním na konkurenci.
Přesto lze alespoň z kusých informací některých oslovených bank vyčíst, že jasně nejužívanějším produktem jsou osobní, respektive běžné účty. A to napříč věkovým spektrem klientů. Ostatně to potvrdil i podzimní průzkum společnosti TNS AISA, zpracovaný pro GE Money Bank.
Běžné účty vedou v oblíbenosti bez ohledu na věk
Podle jeho výsledků téměř devět z deseti dospělých Čechů využívá pro hospodaření s penězi běžný účet. Ten si v průměru založili ve věku 24 let. Přednost při obsluze svých účtů Češi dávají internetovému bankovnictví. K platbám za zboží a služby hojně používají platební karty.
Druhým nejužívanějším produktem je pojištění všeho druhu. V pojistkách vede pojištění motorových vozidel, následuje pojištění majetku a odpovědnosti a nakonec i životní pojištění.
Na třetí příčku v oblíbenosti se řadí stavební spoření, které využívá 57 procent Čechů. Čtvrtým nejoblíbenějším bankovním produktem jsou kreditní karty, pátým spořicí účty.
nejčastěji využívanÉ služby1. běžné účty 2. pojištění (motorových vozidel, majetku a odpovědnosti, životní pojištění) 3. stavební spoření 4. kreditní karty 5. spořicí účty |
Jakýsi žebříček oblíbenosti jednotlivých služeb Raiffeisenbank, postrádající však hledisko věku, sestavil pro iDNES.cz tiskový mluvčí Raiffeisenbank banky Tomáš Kofroň. Produkty přitom seřadil takto: 1. běžné účty (včetně služeb přímého bankovnictví, kontokorentu, spořicího účtu, platební karty), 2. spotřebitelské úvěry a hypotéky, 3. kreditní karty a 4. termínované účty.
Od dětských kont k dlouhodobým investicím
Na mBank nejvíce spoléhají mladší klienti. "Téměř všichni naši klienti mají mKonto, řada z nich také využívá spořicí účet. To bez ohledu na věk. Nejpočetnější skupinou, která má v mBank hypotéku či půjčku, je věková kategorie 25 až 45 let. Kreditní karty, vedle běžného a spořicího účtu, jednoznačně vedou u klientů mezi 30. a 44. rokem věku," sdělila iDNES.cz Pavla Renčínová, tisková mluvčí mBank.
Podle Tomáše Pavlíka, tiskového mluvčího UniCredit Bank, jsou mezi mladými lidmi oblíbené produkty a služby zaměřené na studenty (účty či studentské půjčky). "V kategoriích do 29 let získávají na oblibě také jiné osobní účty s individuálním přístupem a objevují se první zájemci o hypoteční či spotřebitelské úvěry," pokračuje Pavlík.
Dále uvádí, že s rostoucím věkem klientů vzrůstá i poměr těch, kteří již hypoteční úvěr od banky mají. Rovněž významně posiluje cílová skupina s požadavky na efektivní zhodnocení peněz.