Kdyby si klient 2. června směnil v nejvýhodnější směnárně 100 eur, zaplatil by 2 680 korun (více se dočtete zde v testu směnáren). Při výběru z bankomatu by dal zhruba o 200 korun víc (podle toho, jakou má banku). Banky si účtují za výběr většinou pevnou částku a pak ještě určité procento z vybírané sumy.
Nevýhodou však je, že mají stanovenu minimální částku, kterou za výběr dáte tak jako tak. Například u Komerční banky je to jedno procento, minimálně však sto korun. Abyste netratili, museli byste si z bankomatu vybrat minimálně za 10 000 korun (přibližně 375 eur).
Hledejte správný bankomat, ušetříte
Některé banky nabízejí klientům v cizině zvýhodněné výběry z bankomatů své finanční skupiny. Vyplatí se proto zjistit předem, kde budete moci vybírat s nižšími poplatky.
-
Poštovní spořitelna – na Slovensku při výběru z bankomatů ČSOB poplatek u debetní karty 5 korun, u kreditní 5 korun plus 1,5 procenta z vybírané částky
-
ČSOB – na Slovensku výběr z bankomatu ČSOB, debetní karta poplatek 6 korun, kreditní 6 korun plus 1,5 procenta z vybírané částky
-
Česká spořitelna – výběr debetní kartou poplatek 6 korun z bankomatů Erste Group - Chorvatsko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko, Srbsko, Ukrajina
-
UniCredit Bank – při výběru z bankomatů Unicredit Group v 17 zemích (např. Bulharsko, Chorvatsko, Itálie, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko) debetní kartou jsou podmínky stejné jako v ČR (podle typu účtu zdarma či za 5 korun), kreditní karta poplatek 40 korun a procento z vybírané částky
-
Volksbank – debetní karta Holiday, poplatek 29 korun
kde hledat bankomaty |
Jak se přepočítává cizí měna na koruny?
Pokud máte bankovní účet v korunách, najdete po návratu domů na výpisu už přepočítanou sumu, a to včetně všech poplatků při výběru z bankomatu. Platby v obchodech jsou stejně jako v Česku zdarma.
Pokud banka měnu, kterou jste vybírali, má na svém kurzovním lístku, pak vám ji přepočítá podle kurzu, který u ní platí v den odečtení z účtu. Ne tedy v den, kdy jste kartou platili či vybírali z bankomatu. Kurz má každá banka jiný, nemůžete se řídit zveřejňovaným kurzem ČNB.
Může to být složitější
Když zaplatíte v měně, kterou banka na kurzovním lístku nemá, vstoupí do hry karetní asociace (nejčastěji Visa nebo MasterCard). Ta přepočítá měnu daného státu podle svého kurzu na eura nebo dolary a další směnu na koruny už zařídí vaše banka. Stane se vám to třeba v Chorvatsku, protože většina českých bank chorvatské kuny neprodává. Kurzy karetních asociací se od sebe liší jen minimálně.
Příklady:
-
100 kun, platba v obchodě - orientačně z účtu odečte 363 korun Citibank a mBank, ostatní banky o deset korun víc
-
100 kun, výběr z bankomatu - nejlevněji vychází mBanka, zaplatili byste 363 korun, u ostatních bank přibližně o 100 korun víc
Když vám omylem zmizí peníze z účtu, braňte se reklamací
Platba kartou v zahraničí je, stejně jako v tuzemsku především díky chybějícím poplatkům, finančně výhodnější. Může se však stát, že obchodník strhne omylem platbu z vašeho účtu dvakrát a nebo "jen" neoprávněně. Například pokud jste si nakonec požadované zboží z obchodu neodnesli, nebo bankomat zaznamenal váš výběr kartou, ale hotovost nevydal. Pak přichází na řadu reklamace transakce.
Způsob jejího podání i průběh samotného reklamačního řízení se nijak neliší od reklamace, kterou řešíte transakci tuzemskou. Téměř všechny oslovené banky nicméně doporučují poškozenému držiteli platební karty navštívit po návratu z ciziny některou z jejích poboček. To i v případě, že podání reklamace umožňují i jinými způsoby.
Pracovník banky pořídí o podané reklamaci zápis, přičemž jsou dohodnuty lhůty, dokládají se podklady podpírající oprávněnost reklamace (například potvrzení o výběru z bankomatu či jiný doklad) a také se dohodne způsob informování klienta o průběhu a výsledku řízení. Banka má na řešení lhůtu 30 dnů, prodloužena však může být až na 180 dnů.
Sedm rad pro placení v zahraničí |
Co když o kartu přijdu?
Všechny banky mají zřízené zvláštní telefonní linky, zablokování karty však něco stojí. A musíte počítat s tím, že se týká jen plateb, u kterých není třeba zadávat PIN.
Citibank
- kam volat: +420 233 062 222
- zablokování: platí okamžitě po nahlášení, blokace je zdarma
Česká spořitelna
- kam volat: +420 582 405 901
- zablokování: banka ručí za transakce již 48 hodin před blokací, spoluúčast klienta na škodě 4 500 korun, cena je 200 korun u elektronické a 500 korun u embosované karty
ČSOB
-
kam volat: +420 495 800 111
-
zablokování: platí ihned, cena blokace elektronické karty 200 korun, embosované 2 000 korun
GE Money Bank
-
kam volat: +420 224 443 636, +420 272 771 111
-
zablokování: ihned, blokace elektronické karty přijde na 250 korun, embosované na 2 000 korun
Komerční banka
-
kam volat: +420 955 512 230
-
zablokování: ihned, blokace elektronické karty 150 korun, embosované 2 000 korun
LBBW Bank
-
kam volat: +420 272 771 111
-
zablokování: okamžitě po oznámení, blokace 100 korun
mBank
-
kam volat: +420 246 017 777
-
zablokování: ihned, zdarma
Poštovní spořitelna
-
kam volat: +420 495 800 111
-
zablokování: ihned po oznámení, blokace 200 korun
Raiffeisenbank
-
kam volat: +420 417 941 444
-
zablokování: ihned, u embosovaných karet navíc zdarma pojištění, které kryje ztráty i zpětně.
Unicredit Bank
-
kam volat: +420 224 221 017
-
zablokování: banka ručí za transakce již 48 hodin před blokací (spoluúčast klienta 4 500 korun), blokace 200 korun u elektronické karty, 500 korun u embosované
Volksbank
-
kam volat: +420 495 800 111
-
zablokování: ihned, blokace elektron. karty 200 Kč, embosované 2 000 Kč
Visa
-
kam volat: +1 410 581 9994
MasterCard
-
kam volat: +1 636 722 7111 (Pozor, budou s vámi komunikovat jen anglicky.)