"Nechal jsem se nachytat. Slibovali mi různé dárkové balíčky. Ale zatajili, že nemají podepsané smlouvy s doktory," říká Lukáč.
Teď všem členům rodiny hrozí, že i když si platí zdravotní pojištění, budou muset za ošetření u lékaře, který nemá smlouvu s pojišťovnou, zaplatit. Anebo cestovat daleko za jiným.
Lukáčovi se tak dostali do pasti. Ze zákona totiž může každý změnit zdravotní pojišťovnu pouze jednou do roka. Je to proto, aby klienti nepřecházeli k jiným pojišťovnám jen kvůli bonusům nebo proto, že mají u pojišťovny dluh.
Pojišťovna slibuje, že lékařů bude mít dostatek
Ještě hůř než Lukáčovi jsou na tom klienti, kteří se k pojišťovně Média přihlásili před koncem března. Podle zákona lze změnit pojišťovnu jen k prvnímu dni čtvrtletí, a smlouva s bývalými pojišťovnami jim tak vypršela hned 1. dubna.
"Víme o nich. Takových lidí jsou asi tři stovky a většinou jsou mezi nimi přímo zaměstnanci pojišťovny nebo nějak spřátelení klienti," míní tiskový mluvčí zdravotní pojišťovny Média Radim Jung.
Co platit u nesmluvního lékařeI u nesmluvních lékařů mají pacienti právo na nutnou neodkladnou zdravotní péči. Fakturu za výkon zašle lékař pacientově pojišťovně. Ta ji však proplatí pouze v případě, že ji uzná jako neodkladnou péči. Pokud by nemocný péči v ordinaci zaplatil, nemohla by mu ze zákona pojišťovna zpětně péči proplatit. |
Podle něj má dnes pojišťovna už 23 tisíc klientů a zároveň příslib 83 procent lékařů a zdravotnických pracovišť, že smlouvy s pojišťovnou podepíší. Zatím však jen ústní. Novým klientům – mezi nimi i rodině Lukáčových – vyprší smlouva se starou pojišťovnou koncem tohoto měsíce. A Média ujišťuje, že v tu chvíli už bude mít lékařů dostatek.
"Všem lékařům píšeme nebo telefonujeme a nabádáme je, aby se přihlásili. Máme ústní příslib i od všech klíčových nemocnic a zdravotních ústavů. Chceme, aby měl s námi smlouvu i praktický lékař v té nejzapadlejší vesnici," vysvětluje Jung.
"Sebrali 10 chlapů na stavbě"
Nová pojišťovna musí podle zákona vypsat v každém kraji výběrové řízení pro lékaře a nemocnice. "Lhůty jsou už vypsané, ve většině krajů jsou do konce června nebo začátku července," říká Jung.
Teprve pak mohou lékaři smlouvy podepisovat, a tak se řada klientů obává, že o prázdninách zůstanou bez lékařské péče. "Důležité je říct, že ne všichni naši klienti půjdou k lékaři hned 1. července," hájí se Jung. Někteří klienti mají jiný názor.
"Zjistil jsem, že moje lékařka s Médiou smlouvu nemá. Na stavbě, kde dělám, sebrali najednou podpisy od deseti chlapů. Nějak jsem se k tomu přichomýtl, a teď hořce lituji," říká Michal z Berouna.
Stejně snaživě jako o lékaře totiž pojišťovna usiluje o klienty. Její agenti chodí za lidmi domů, oslovují je na ulicích. "Slečna mě lákala, že pro mě má balíček za 4 800 korun. Ale chtěla hned podepsat smlouvu, na to jsem nekývl," říká Jan Vojtěch z Prahy.
Zákon, který chránil práva klientů, padl kvůli nestabilitě vlády. Stávající nařízení je jen velmi obecné. "Žádný zákon teď neříká, k jaké péči se má pacient dostat a za jak dlouho. A tak nejsou vyřešeny ani sankce pro pojišťovnu, když své závazky nedodrží. Zůstává nadále na pacientovi, aby se na všechno třikrát přeptal," říká náměstek ministryně zdravotnictví Marek Šnajdr.
Jinými slovy: než někdo změní pojišťovnu, měl by si nejprve u svého lékaře ověřit, že s ní má smlouvu.