1. Můj let byl zrušen a čekám v zahraničí. Kdy se dostanu domů?
Záleží na volné kapacitě v letadlech. Nemusí to být přímý let či podle původní trasy. Podle zákona by vás měly aerolinky přepravit nejbližším volným letem bez ohledu na třídu, jakou máte zaplacenou. To se velmi často neděje, aerolinky nabízejí možnost letět dříve za příplatek vyšší třídy. Podle evropské směrnice a výkladu spotřebitelských organizací na to nemají právo, přesto cestující ochotně tučný příplatek obětují.
2. Mám se o náhradní místo starat, nebo mě kontaktují?
Rozhodně se vyplatí být co nejaktivnější a zkoušet přepážky aerolinek a jejich informační linky. Vyplatí se kontaktovat i prodejce letenek, přes kterého ji máte koupenou. Ten může často pomoci více než aerolinky.
3. Mám nárok na nějaké finanční kompenzace za to, že mi aerolinky kvůli bouřící sopce zrušily let?
V případě zásahu vyšší moci, čímž je myšlen například oblak sopečného popela, ne. Jde totiž o zrušení letu, které aerolinky nemohly ovlivnit a není jejich chybou.
4. Proplatí mi peníze za to, že jsem musel jet po zemi?
Podle vyjádření Evropské komise můžete v rámci přesměrování požadovat i jiný způsob dopravy (vlak, autobus). Pokud to letecká společnost nezajistí, můžete se domáhat náhrady za proplacené výdaje. Jde však pouze o vyjádření Evropské komise, nejedná se o soudní judikát nebo závazné vyjádření a evropské nařízení toto jasně neřeší. Od aerolinek můžete v každém případě dostat vrácené peníze za neproletěný úsek. To může být výrazně méně, než kolik jste zaplatili za cestu po zemi.
5. Letím v příštích dnech, ale bojím se, že můj let bude zrušen. Raději chci dojet po zemi. Mohu se pak na stejnou letenku vrátit domů a chtít peníze zpět za polovinu cesty?
Záleží, s jakou společností letíte, a na podmínkách tarifu. Obecně platí, že u nízkonákladových společností to není problém, protože si u nich kupujete letenku z jednoho bodu do druhého bodu (ani u těch zpátečních to neřeší). Horší je to u klasických dopravců: pokud neproletíte první úsek, tedy cestu tam, považuje se obvykle letenka za zrušenou a při cestě zpět vám aerolinky odepřou přístup. Evropská pravidla toto neřeší.
6. Za jak dlouho mi musí aerolinky za zrušený let vrátit peníze?
čtěte také
Podle nařízení na to mají sedm dnů, většina aerolinek však mluví alespoň o dvou týdnech. O výplatu peněz musíte zažádat přímo aerolinky písemně nebo přes internet. Vzhledem k předpokládanému vysokému objemu vratek je však nutné počítat i se zdržením. Aerolinky musí vracet sumu včetně poplatků za platbu kartou či bankovní převod.
7. Zrušili mi let, ale nikam jsem ani neodletěl. Mohu odletět třeba za týden?
Můžete si vybrat, zda se necháte zdarma přerezervovat na jiný termín (u většiny aerolinek s odletem do 30 dnů), nebo si necháte vrátit peníze.
8. Musí mi aerolinky platit ubytování nebo občerstvení?
Ano. V souladu s evropskou legislativou vám musí aerolinky poskytnout pomoc (nařízení 261/2004) bez ohledu na to, že se nyní jedná o mimořádné okolnosti.
9. Týkají se evropská pravidla všech leteckých společností?
Týkají se všech společností, které odlétají z letišť v rámci Evropské unie. Dopravců z nečlenských zemí se evropská pravidla netýkají při letech z jejich letišť do Evropské unie, tedy například letů z USA do Evropy. Jinými slovy, například při letu s rakouskou společností z Asie máte na ubytování nárok, ale při letu s asijskou či americkou společností do Evropské unie už ne.
10. Měli jsme letět v pátek na dovolenou, stále jsme neodletěli. Musí mi vrátit peníze?
Na letecké dovolené se vztahují evropské předpisy také. Navíc jsou cestovatelé chráněni předpisy o souborných službách (zájezdech). Pokud se zájezd neuskuteční, máte nárok na vrácení plné ceny. V případě uváznutí v místě pobytu se o vás cestovka musí postarat a zaplatit ubytování a stravu.
11. Může mi cestovka zkrátit zájezd?
V případě, že s tím cestovatel souhlasí, tak ano. Závisí na konkrétních okolnostech a na tom, zda spotřebitel přijme případnou změnu smlouvy.
12. Aerolinky nedodržely pravidla. Kde si mohu stěžovat a jak dostat z aerolinek případně peníze zpět?
V Česku se obracejte na Úřad pro civilní letectví, jenž je v Česku odpovědný za dodržování evropského práva a za jeho prosazování. Poradit může i národní pobočka Evropského spotřebitelského centra.