Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákazníci umí chytračit a zneužívat reklamace, říká obchodník

Někteří zákazníci jsou pro obchodníky noční můrou. Vynucují si vrácení peněz za zboží, které sami poškodili, zničili nebo nechali zkazit. Velcí obchodníci o tom mluvit nechtějí, prodejce dětských kočárků Tomáš Calta ale nejčastější finty otevřeně popsal.

"Až 90 procent závad na kočárku způsobí zákazník nevhodnou manipulací a hrubou silou, nebo proto, že o kočárek vůbec nepečuje," říká obchodník Tomáš Calta. | foto: Profimedia.cz

"Co s kočárkem po dvou letech, když z něj dítě vyroste? Má přece dvouletou záruku. Když se mi do té doby podaří reklamovat stejnou závadu třikrát, vrátím ho prodejci a dostanu zpět své peníze," dala by se popsat základní strategie vykutálených zákazníků.

Podle obchodníka Tomáše Calty počty takových případů narůstají a postupně mu berou chuť i energii kočárky vůbec prodávat.

Dítě odroste, kočárek se chytře reklamuje

Někdy začínají promyšlené reklamace zdánlivě nevinně. "Přišla zákaznice, že na kočárku, který si před pár měsíci koupila, vypadla matička. Vzal jsem matičku novou a kočárek opravil. Místo poděkování chtěla, abych jí opravu zapsal jako reklamaci. Vím, co bude následovat," říká obchodník s nádechem hořkosti.

Osvědčený trik

"Vraťte mi peníze, jde o třetí závadu."

S odstupem času přijde takový zákazník ještě dvakrát a opět se stejným problémem. "A vraťte mi peníze, jde o třetí závadu," vyžaduje. Osvědčený scénář použila i další zákaznice.

"Po roce poslala na reklamaci stříšku kočárku, jeden z pruhů látky byl vybledlý od sluníčka. Tvrdila, že má kočárek v bytě a před sluníčkem ho chrání. Výrobce, kde jsme nechali stříšku opravit, jí doporučil výměnu celého potahu. Ona ale nesouhlasila, chtěla vyměnit jen jeden vybledlý pruh. Za pár měsíců jsme měli stříšku zpět a pak reklamovala do třetice další díl. Dítě odrostlo, i ona si našla záminku jak dostat peníze zpět."

Tentokrát se obchodník rozhodl neustoupit, poslal kočárek na další testy a teď čeká na odborný posudek. "Půjdu třeba k soudu. Barva může začít blednout, když je kočárek vystavovaný slunci. Reklamace se na to nevztahuje. Impregnace, které dobře ochrání potah, jsou pro kojence nebezpečné, výrobci je používají velmi omezeně. Zdraví dítěte je přednější," říká Calta.

Dvouletá záruka na kočárky je nepřiměřeně dlouhá

Řada dětských kočárků dostává od svých majitelů pořádně zabrat. Musí snášet hrubé skládání a rozkládání, jízdu přes výmoly a ve sněhových závějích i nárazy do obrubníků. Výsledkem jsou ulomená kolečka, utržené a naprosto zkorodované brzdy a další šrámy. "Péče o dítě je přednější, kočárek je jen vozítko a když se porouchá, je přece v záruce," argumentují zákazníci.

Omyl

"Vadí mi, když si zákazník myslí, že má právo naprosto na všechno."

Většina majitelů vlastnoručně poškozených kočárků se v poslední době naučila prosazovat své zájmy křikem a ohánět se i paragrafy. "Vadí mi, když si zákazník myslí, že má právo naprosto na všechno. Jsem původem strojař. Poznám, kdy jde o skrytou vadu. Když zákazník přiveze kočárek, u kterého je ohnutá konstrukce a uražené kolečko, vím, že to mohly způsobit jen opakované nárazy," míní Calta.

Jak dodává, dříve byla na kočárky půlroční záruka, obdobně jako platí dosud například ve Spojených státech. Kočárky se běžně opravovaly a zákazník si za to zaplatil. Nyní je záruka dvouletá, to je o rok delší než ve většině zemí Evropské unie. Do všech zemí ale výrobci dodávají stejné kočárky shodné kvality. "U nás si však lidé myslí, že každý kočárek přežije naprosto vše."

Většinu závad způsobí zákazníci

Převážná většina nastávajících maminek vybírá kočárek hlavně podle barvy a líbivosti. Na kolečka a brzdy přitom vůbec nehledí. "Snažíme se jim poradit, že malá kolečka například nejsou vhodná do terénu, že se o kočárek musí starat jako o jízdní kolo a občas promazat brzdy a další hybné části," říká obchodník.

To samo...

"Zákazníkům říkám, že se nic neulomí ani neroztrhne samo."

Praxe ho naučila se zákazníky se nepřít. Někdy to je pro něj ale těžké, zvlášť slyšet neustálou výmluvu: "Ono se to ulomilo. Ono se to roztrhlo." "Zákazníkům říkám, že se nic neulomí ani neroztrhne samo. Máme zkušenost, že až 90 procent závad na kočárku způsobí zákazník nevhodnou manipulací a hrubou silou nebo proto, že o kočárek vůbec nepečuje."

Naštvaný zákazník dokáže obchodníka pomluvit

Ke svým zákazníkům se obchodník Calta snaží být vstřícný a zničený díl nebo opravu poskytuje raději zdarma, i když reklamaci považuje za neoprávněnou. Zjistil totiž, že naštvaný zákazník, který neuzná svou chybu, dokáže být neúprosný a pomluvy šířící se internetem i okolím nejsou pro obchod dobré.

Nedávno třeba přišla do jeho prodejny žena s kočárkovou kabelou, u které reklamovala roztrhanou podšívku. Po téměř dvou letech používání bylo jasné, že nejde o skrytou vadu, natož oprávněnou reklamaci. "Potřebuji kočárek prodat, přece nebudu tratit na tom, že je kabela zničená," rozohnila se. Tašku jí nechali opravit.

Občas ale zažívá i úsměvné reklamace. "Ozvala se zákaznice, že chce reklamovat zadní kolečko. Pokud jste ho píchla, reklamace se na to nevztahuje, ale za 80 korun vám vyměníme duši." "Ale já nepíchla, někdo mi kolečko ukradl v kočárkárně," zdůvodnila zákaznice svou reklamaci.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Omylem jsem s bundou vypral i pár tisícových bankovek. Co dělat?

2. května 2024

Bankovky opotřebované oběhem či běžně poškozené by měl přijmout i obchodník. Pokud to odmítne, máte...

DIP je všude. Jen on sám ale problém budoucích důchodů a důchodců neřeší

2. května 2024

Na důchod si v penzijních fondech se státním příspěvkem nespoří čtyři z deseti Čechů. A jsou to...

Anketa: Jaký byl můj největší pracovní omyl či trapas

1. května 2024

Od nečekaných zvratů na pohovorech přes pracovní faux pas po chyby, které je dokázaly posunout...

KOMENTÁŘ: Co přinesou nová pravidla pro vymáhání dluhů

30. dubna 2024

Dluhy představují stále větší problém, pro zákazníky i banky. Od 1. května to má pomoci řešit nový...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...