Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Trh práce nevídaně ožívá, volných míst je mnoho, tvrdí personalistka

Trh práce zažívá euforii. Poptávka po uchazečích výrazně převyšuje nabídku a ve velkých městech a průmyslových zónách hlásí firmy kritický nedostatek lidí. Koho firmy hledají a na jaké pozice, prozrazuje ředitelka personální společnosti Manpower Group Jaroslava Rezlerová.

Skvělý zaměstnavatel nepřemýšlí o lidech jako o „zdrojích“, neříká, že lidé pracují pro něho,“ tvrdí Jaroslava Rezlerová. | foto: Archiv: Manpower Group

Nedostatek lidí v určitých oborech hlásí všechny regiony. Problém nemá pouze Česká republika, ale i sousední země. „Řemeslníci a technici chybí po celém světě,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka personální agentury ManpowerGroup.
Řešení pro Českou republiku vidí v přilákání specialistů ze zahraničí. V kombinaci s nízkými náklady bude totiž naše země stále zajímavější destinací pro investory v technologické oblasti a oblasti vývoje.

Jaké trendy momentálně „hýbou“ trhem práce?
Na trhu práce pozorujeme oživení, které připomíná roky 2006 až 2008, než vypukla ekonomická krize. Trh práce se v posledních měsících výrazně proměnil ve prospěch uchazečů. Poptávka výrazně převyšuje nabídku. Tahounem oživení je automobilový sektor, který vytváří nová místa nejen v automobilkách, ale i v síti svých subdodavatelů. Masivní nábory se dějí také ve velkých logistických centrech a call centrech.

Nejhůře obsaditelné pozice

  1. Řemeslník
  2. Obchodní zástupce
  3. Účetní
  4. Technický inženýr
  5. Technik
  6. Řidič
  7. Obchodní manažer
  8. Operátor výroby a obsluha strojů
  9. Vedoucí pracovník
  10. Dělník

Zdroj: Průzkum ManpowerGroup

Jak na tuto situaci reagují zaměstnavatelé?
Mění personální strategii. Přehodnocují odměny a benefity, jinak organizují provozy, více využívají částečné úvazky a flexibilní formy zaměstnávání, organizují nábory ve vzdálených regionech nebo dokonce v zahraničí.

Jaké profese jsou na našem trhu práce nejpoptávanější ze strany zaměstnavatelů?
Celosvětově jsou již řadu let na prvních příčkách nedostatkových profesí řemeslníci. Nedostatek lidí s technickým vzděláním od učňovského po vysokoškolské již mnoho let roste. 

Chybí především IT specialisté a strojní inženýři. Na významu ve firmách vzrostla pozice obchodního zástupce, což je nyní pravděpodobně nejinzerovanější pracovní místo, které může mít mnoho podob. Od telemarketingového pracovníka v call centru přes prodejce finančních produktů po specializovaného obchodníka v IT nebo inženýringu.

S nedostatkem lidí se stále více potýká i zdravotnictví a školství. Restaurace těžko hledají kuchaře a dopravci nemají dostatek řidičů. V průmyslu chybí až 150 tisíc nástrojařů, obráběčů, svářečů, techniků a mechaniků. Třeba i rok hledají vhodného technologa, procesního inženýra nebo inženýra kvality.

Paradoxní je, že zaměstnavatelé nemohou najít správné lidi ani na nekvalifikovaná místa. Stále důležitější jsou totiž postoje lidí a jejich vnitřní motivace. Práce ve výrobě už není náročná ani tak fyzicky jako psychicky. Pro firmy je důležitá rychlost a efektivita, což je pro zaměstnance velký tlak a stres.

Může se hodit

Potřebujete změnit práci? Podívejte se na jobDNES.cz

Potřebujete profesionální životopis? Vytvořte si ho zdarma, rychle a jednoduše na jobDNES.cz.

Jaké profese jsou na našem trhu práce nejžádanější ze strany zaměstnanců?
Největší přetlak je v administrativě, personalistice a marketingu. To ale neznamená, že výběr správného člověka je jednodušší. Naopak. V administrativě splňuje formální nebo kvalifikační požadavky mnoho lidí, ale nejdůležitější je správná kombinace měkkých dovedností, která je na každé pozici jiná, a z životopisu nebo při běžném pohovoru se takové věci nepoznají. Proto firmy testují, jak bude uchazeč reagovat v reálné situaci.

Čím je způsoben ten rozdíl mezi nabídkou a poptávkou?
Nabídka a poptávka se míjí v prostoru a čase. Požadavky firem se v důsledku technologického pokroku a globalizace velmi rychle mění. Naopak stárnutí populace, neadekvátní kvalifikační struktura a změna životních postojů a motivace lidí vedou k tomu, že potřebných „talentů“ je k dispozici stále méně.

I u technických pozic mají zaměstnavatelé stále specifičtější požadavky, což znesnadňuje nalezení a výběr správného zaměstnance. Jednoduchý recept, jak situaci řešit, neexistuje. Inzerovat efektivněji nebo najít nové, zázračné zdroje inzerce již prakticky nelze. Je proto načase změnit přístup a volit systematická a nadstavbová řešení, jako je rozvoj a motivace stávajících zaměstnanců nebo důraz na personální marketing.

Je řešením změnit systém vzdělávání a zaměřit se na technické profese?
Nemyslím si, že se něco změní, když bude stát zavírat gymnázia a nutit děti chodit na učiliště. Hlavní roli hraje demografický vývoj. Na střední školy nyní přichází téměř poloviční počet dětí ve srovnání s rokem 1990. Navíc silná generace „fachmanů“ odchází do důchodu, takže řemeslníků a techniků bude málo, i kdyby se okamžitě podařilo změnit poměr dětí v jednotlivých oborech.

Je pravda, že počet studentů na učilištích klesá, ale tady bych na první místo postavila rodinu a výchovu, která formuje preference dětí. Školství se prostě přizpůsobuje zájmům studentů a nereflektuje příliš poptávku trhu práce. Stát může pouze pomoci systémem dotací a pravidel, ale je pouze dalším z faktorů.

A co samotné firmy?
Ty si již zvykají na nutnost vyšších investic do rozvoje a vzdělávání lidí. Začínají opět budovat svá učiliště nebo vysoké školy a zřizují odborné stáže studentů. Problém je, že mladí lidé se na technické obory nechtějí hlásit. Postrachem je především matematika. U učňovských oborů hrají svou roli také předsudky.

Co máte konkrétně na mysli?
Děti si například myslí, že obráběči pracují v montérkách ve špinavém prostředí. Když se jdete podívat třeba do Valea, uvidíte u počítačově ovládaných soustruhů lidi v bílých pláštích, kteří mají lepší platy než většina lidí v administrativě o patro výše. Velkou pomocí pro firmy by tedy byly kurzy profesní orientace již od druhého stupně základní školy a pravidelné exkurze ve firmách. Nebo i takové jednoduché, ale velmi přínosné kroky, jako je využívání stavebnice Merkur při výuce.

Co odlišuje skvělého zaměstnavatele od toho průměrného?
Skvělý zaměstnavatel nepřemýšlí o lidech jako o „zdrojích“, neříká, že lidé pracují „pro něho“. Toto základní mentální nastavení přináší všechny hlavní rozdíly, které přicházejí za tím.

A co odlišuje skvělého zaměstnance od toho průměrného?
Vlastně tentýž přístup. Skvělý zaměstnanec se neptá, co pro něj může firma udělat, ale přichází s návrhem, co by chtěl ve firmě realizovat, aby byla firma i on úspěšnější.

Výsledky Sodexo Zaměstnavatel roku 2015

Kategorie nad 5 000 zaměstnanců

1. ArcelorMittal Ostrava a.s.
2. Škoda Auto a.s. 
3. Siemens, s.r.o.

Kategorie do 5 000 zaměstnanců

1. Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o.
2. FOXCONN CZ s.r.o.
3. AGC Flat Glass Czech a.s.

Progresivní zaměstnavatel roku– do 500 zaměstnanců

1. JABLOTRON ALARMS a.s.
2. LAPP KABEL s.r.o.
3. Zebra Technologies Czech Republic

Nejžádanější zaměstnavatel roku 2015 mezi studenty vysokých škol

1. Google Czech Republic, s.r.o.
2. KPMG Česká republika, s.r.o.
3. ŠKODA AUTO a.s. 

Zaměstnavatel bez bariér

McDonald`s ČR spol. s r.o.

Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

KVÍZ: Pravidla penzijního spoření se mění. Víte, jak z něj získat maximum?

28. dubna 2024

Penzijní spoření má v České republice dlouhou historii. Již tři desítky let poskytuje lidem...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...