Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Marketingový hlavolam. Parfémový gigant vymýšlel nový název skoro rok

  7:05aktualizováno  14:53
Prodávat parfémy přes internet začali pod názvem Parfums.cz už před 13 lety. „V té době to bylo úplné sci-fi,“ popisuje Radek Ondrášík, marketingový ředitel firmy Notino. Dnes má brněnský e-shop kolem 800 zaměstnanců a před Vánocemi jednou tolik.

Brněnský e-shop s parfémy a kosmetikou má kolem 800 zaměstnanců. Radek Ondrášík ve firmě Notino, dříve Parfums.cz, působí jako marketingový ředitel. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Kromě parfémů nabízí široký sortiment kosmetiky. Jen letos firma expandovala do Itálie, Francie, Belgie a Nizozemska. A brzy se chystá ovládnout internetový trh ve svém oboru i ve Skandinávii, Řecku a Chorvatsku.

Jste jeden z největších e-shopů v Evropě, přesto pořád zůstáváte v Brně. Proč?
Jádro firmy pochází z Moravy. Do Brna jsme to měli všichni blízko a nikomu se nechtělo stěhovat. Být v Brně je i taková naše výhoda. Všichni ostatní jsou v Praze, zatímco my dokážeme dobře obsloužit zákazníky v regionu. Kdybychom se přestěhovali, tuto výhodu ztratíme. Navíc jsou tady velmi schopní lidé.

Hodně se teď mluví o tom, že „ajťáků“ a vývojářů je nedostatek. Nemáte s tím problém?
Jsou obory, které jsou obecně nedostatkové. Letos budeme otevírat už 25. trh, což představuje 20 různých jazyků. Chceme i lidem v zahraničí nabídnout zákaznickou podporu. Jenže najít v Brně tým několika lidí, kteří mluví švédsky nebo finsky, ani pořádně nejde. Musíme se poohlížet někde jinde a odborníky stahovat. I z toho důvodu jsme pro vývojáře otevřeli pobočku v Ostravě, další plánujeme v Praze. V Brně jsou sice univerzity, je tu Vysoké učení technické, Masarykova univerzita, ale to taky láká další technologické firmy. Musíme se proto po zaměstnancích dívat.

Už se nějak projevila změna názvu z Parfums.cz na Notino?
Pro nás bylo nejpodstatnější, že jsme sjednotili ve všech zemích název. V Česku jsme se jmenovali Parfums, v Rumunsku Aoro, a nikdo si nespojil, že je to jedna značka. Pro zákazníky zase bylo nejdůležitější, že se pro ně nic nezměnilo. Benefity, služby zůstaly. Jen jméno je jiné. Ale není to tak, že by se změnou jména přišli noví zákazníci. To ne.

A proč zrovna Notino?
Ten původní byl hodně zaměnitelný. V Česku a na Slovensku to sice relativně šlo, ale třeba v Polsku už to bylo horší. Koho tehdy nenapadlo dobré jméno, ten si dal před název i či e. Když prodáváte parfémy, nazvete se e-parfémy či i-parfémy. Na tom ale nikdy nemůžete vybudovat značku. Proces vymýšlení nového jména byl hodně složitý. Expandujeme, proto jsme chtěli, aby se ve všech zemích název četl stejně. To byl extrémní oříšek, protože například ve Španělštině se nějaké písmenko na prvním místě vyslovuje jinak než uprostřed slova. A když už máte krátký název, který se dobře vyslovuje a je vhodný pro ten sortiment, zjistíte, že v Holandsku už taková firma existuje.

Jak dlouho vám tedy trvalo vymyslet nové jméno?
Celý proces až do okamžiku spuštění trval necelý rok. Vymyslet jej zabralo přes šest měsíců. Bylo tam více kandidátů, ale buď jsme narazili právě na výslovnost, ochranné známky, či existující domény. Notino se nám zalíbilo, ani nevíme proč.

E-shop funguje už od roku 2004. Byly začátky těžké, nebo jste hned zjistili, že jste objevili díru na trhu?
Tehdy moc velká konkurence nebyla, takže z tohoto pohledu by to mohlo vypadat jednodušeji. Jenže v té době lidé nenakupovali přes internet, a když už ano, většinou se zaměřovali na elektroniku. Nikdo si moc nedokázal představit, že bude kupovat parfémy na internetu. Bylo třeba to zákazníky naučit.

Jak se vám to povedlo?
Museli jsme jim ukázat výhody nákupu přes internet. V té době ještě mobilní technologie moc nebyly. Neplatilo, že by lidé mohli nakupovat úplně odkudkoliv. Ne každý však má ve svém okolí obchod s parfémy. Velkou výhodou internetu pak je, že jsme nebyli omezení prostorem jako v klasickém obchodě. Tam vystavíte tisíc vůní a ty, které se vám tam nevejdou, už lidem nemůžete nabídnout. My můžeme lidem poskytnout i to, co standardně v obchodě neseženou. Jsou v Itálii na dovolené, něco tam objeví, v Česku v obchodech to k sehnání není, a my to máme. K tomu jsme přidali služby od zákaznické podpory ve všech jazycích po výdejní místo v Brně a komunita zákazníků se začala vytvářet.

Takže kdy přišel ten zlom, že se vám podařilo rozjet úspěšný byznys?
Asi tam nebude jeden okamžik, kdy by se něco zlomilo. Spíše to souviselo s tím, že lidé začali na internetu obecně víc nakupovat. Začali tomu důvěřovat. Náš e-shop byl napřed hodně malý. Měl pět nebo šest zaměstnanců v malé kanceláři. Tím, že lidé začali důvěřovat nakupování přes internet, už se nebáli, že jsme nějaká parta garážníků, a když nám pošlou peníze, my jim pošleme cihlu. Progres přišel někdy okolo roku 2010 a souvisel právě s nárůstem počtu uživatelů internetu.

Mimo Evropu máte ještě pobočky ve Spojených státech. Ze začátku jste ale měli problém americké zákazníky oslovit. Zvykli si už v Notinu nakupovat?
Je to mnohem dál, ale pořád se na americkém trhu učíme. Narážíme na věci, které jsou jiné než v Evropě. Je tam mnohem menší loajalita zákazníků ke značkám. Není tak úplně zvykem, aby se zákazníci opakovaně vraceli. Tam je trh založený hlavně na slevách a na voucherech. S tím musíme počítat v byznys modelu. V Americe můžete danou věc prodávat třeba za 50 dolarů a být nejlevnější na trhu, ale pokud Američan nevidí, že to prodáváte ve slevě, nekoupí to. Takže když to dáte za 60 s desetidolarovou slevou, je spokojený.

V Česku tohle na zákazníky nezkoušíte?
Není k tomu důvod. Tady není takový ohromný kolotoč slev a akcí. V Americe jsou opravdu dny, kdy se zahájí výprodeje, a všichni na to čekají. Před obchody stojí davy lidí, aby si nakoupili sezonní oblečení, kterého se chtějí obchody zbavit. U nás nic takového není. Když je akce, nikdo příliš nevěří, že je to zboží opravdu nějak výrazněji zlevněno.

Přitom ale na webu Notina máte samostatnou záložku, kde nabízíte jen věci v akci.
My ty akce stavíme trošku jinak, než bývá zvykem. Než abychom nabízeli slevy za X desítek procent, snažíme se zákazníkům usnadnit výběr nebo jim ukázat, jaké jsou trendy. Blíží se léto, budou párty, takže jim doporučíme nějaké looky. Chceme jim ukázat, co je dobré a proč je to dobré. Ne na všechno dávat desetiprocentní slevu.

  • Nejčtenější

Vrátili se problémoví Romové, zmínila starostka. Komunita chce její rezignaci

26. dubna 2024  16:13

Vlnu nevole a odsouzení rozpoutala svými výroky na adresu Romů poslankyně a starostka brněnských...

Nedávno odvolaný exekutor je po smrti, podle soudu zneužíval peníze dlužníků

22. dubna 2024  15:56

Před necelými dvěma týdny Nejvyšší správní soud odvolal z funkce brněnského exekutora kvůli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zastřelil se nad propastí. V Macoše ukončil svůj život vězeňský dozorce

22. dubna 2024  20:47

Jihomoravská propast Macocha má další oběť. Na začátku víkendu do ní spadl muž středního věku. S...

Novým majitelem Zbrojovky Brno se stal hokejový boss Libor Zábranský

25. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  13:52

Majitelem fotbalové Zbrojovky Brno se stal Libor Zábranský, šéf hokejové Komety. V tiskovém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Žena, která skočila s dětmi do Macochy, nechala dopis. Policie případ odložila

24. dubna 2024  10:22,  aktualizováno  10:55

Sebevražedný skok ženy se dvěma malými dětmi do propasti Macocha v Moravském krasu loni v létě...

U Italů víno, u nás vodka a u mě nic. Vyškovský Lotyš bavil po dvou gólech

28. dubna 2024  10:15

Lotyšský statný muž s výrazným knírem poprvé, podruhé… potřetí už nikoliv, přesto Vyškov stáhl...

Ve znojemském babyboxu našli holčičku, pupečník měla zavázaný tkaničkou

28. dubna 2024  9:49

Do babyboxu ve Znojmě v neděli nad ránem někdo odložil novorozenou holčičku. Přišla na svět o...

Otec Masarykovy univerzity i ústavy. Špičkový právník vzešel z rodiny matematiků

27. dubna 2024

Vídeňský rodák František Weyr strávil podstatnou část života v Brně a zanechal tu nesmazatelnou...

Vyškov ztrácí na Duklu už jen bod, chrudimský Mašek dal čtyři góly

27. dubna 2024  13:25

Vyškovští fotbalisté v 25. kole druhé ligy porazili Varnsdorf 2:1 a na druhém místě tabulky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...