Letošní ročník ankety O nejabsurdnější poplatek je již devátý. Ilustrační snímek

Letošní ročník ankety O nejabsurdnější poplatek je již devátý. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Existuje absurdní poplatek? Jen kryjeme náklady, hájí se banky

  • 122
V anketě o nejabsurdnější poplatek hlasují každoročně klienti bank. Ale jak o svých poplatcích uvažují jednotlivé banky? Ty na nich zpravidla nic absurdního nevidí, ukázal průzkum serveru Bankovnipoplatky.com, který anketu pořádá.

"Je otázkou, zda vůbec existuje něco jako absurdní poplatek, neboť s poskytováním každé služby je spojený určitý náklad," uvažuje mluvčí Komerční banky Monika Klucová a dodává, že cílem banky není mít nejlevnější, ale kvalitní služby.

"Netransparentní nebo skryté poplatky spolu s dodatky psanými drobným písmem a mnohastránkovými ceníky jsou přežitky minulosti, které naštěstí mizí. Sice pomalu, ale banky zjišťují, že klienti mají dostatečnou kuráž ukázat své bance záda a zároveň ušetřit několik tisíc korun ročně právě za tolik proklínané poplatky," doplňuje mluvčí Zuno banky Lukáš Tomis.

Anketa

Hlasovat o nejabsurdnější poplatek v prvním kole můžete do konce ledna zde.
Pět "nejúspěšnějších" poplatků postoupí do únorového finále.

Průběžné výsledky:

  • poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotřebitelskému úvěru nebo úvěru u stavebního spoření (19 % hlasů)
  • poplatek za výpis z účtu zaslaný elektronickou cestou (15 % hlasů)
  • poplatek za autorizační SMS (10 % hlasů)

Někteří mluvčí, například z GE Money Bank, nechávají určení absurdního poplatku raději na klientech, ale našli se i tací, kteří přece jen nějaký konkrétní poplatek za absurdní označili.

Ján Franek z Fio banky by zvolil například poplatek za elektronický výpis, protože jde o operaci, kterou provádí sám klient a která nevyžaduje lidskou práci ani materiální náklady na straně banky.

Podobný názor má i Lucie Hálová ze Sberbank. Podle ní jsou absurdní poplatky za takové služby, které pro banku nepředstavují skutečný náklad a klient si tuto službu obslouží "svépomoci". 

Martina Lambert z LBBW vybrala z tabulky nominovaných nejabsurdnějších poplatků poplatek za účetní položku, protože pokud klient za danou službu již zaplatil, není jediný důvod účtovat ještě tento poplatek.

"Hlasuji pro poplatek za vedení účtu k hypotečnímu, spotřebitelskému úvěru nebo úvěru u stavebního spoření," odpovídá mluvčí mBank Ivana Vejvodová. Stejně je na tom i mluvčí Air Bank. "Pro mě osobně zůstává i letos horkým favoritem na výhru existence poplatku za vedení úvěrového účtu," uvádí Vladimír Komjati. 

"Anketa klientům připomíná, že nemusejí platit absurdní poplatky, a že již mají na výběr bezpoplatkovou alternativu. A bankám dává autentickou a pravidelnou zpětnou vazbu od klientů. Musím uznat, že banky ji začínají vnímat stále citlivěji," uvádí Patrik Nacher ze serveru Bankovnipoplatky.com a dodává, že s dosavadními vítězi se u bank setkáváme stále méně a méně.