Aby peníze za reklamu nepřišly nazmar

  • 6
Televizní reklama prodává nejlépe. Podobně jako inzerát v celostátním tisku. Platí to však pouze v případě výrobků a služeb, které si může koupit zákazník v Českých Budějovicích, Aši i v Ostravě. Malého podnikatele s regionální působností může takové přesvědčení snadno zruinovat.

Statisíce i miliony za propagaci výroby by se mu v tržbách vracely nejspíš velmi dlouho, jestli by je kdy vůbec získal zpět. Reklama na nákladním autě, inzerát ve Zlatých stránkách a jednoduché webové stránky, takovou reklamu využívá majitel truhlářské dílny ze středních Čech. Ročně do ní vkládá několik desítek tisíc korun a vyplácí se mu to.

Začínající kosmetička z Prahy vsadila na inzerát v ženském časopise. Několik tisíc korun vynaložených za malý obdélník se základními informacemi o jejích službách nebylo dobrou investicí. Podle odborníků totiž celoplošná reklama nemá smysl pro podnikatele působící jen v určitém místě. Doporučují především inzeráty v místním tisku, letáky do schránek, kvalitní reklamní tabule před provozovnou, inzerát ve Zlatých stránkách.

Účinné mohou být i prezentační akce typu Den otevřených dveří, na které upozorní podnikatel například zmíněnými letáky. Osvědčeným tahákem jsou však jen akce a slevy předem dobře oznámené. Jak upozorňují experti na reklamu a marketing, chybou v propagační strategii je i úplné vyhýbání se reklamě ve snaze nenaletět agentovi, který vnucuje drahou a málo účinnou formu propagace.

Není ani dobré držet se pouze léty zavedených zvyklostí, třeba pouze inzerce v telefonním seznamu. V poslední době třeba zmnohonásobil svou účinnost internet. Spousta uživatelů tu hledá kontakty, ale i přímo nakupuje. Tvorba jednodušších internetových stránek přitom nemusí stát víc než inzerát v novinách. Informativní web bez on-line obchodu lze pořídit zhruba za 3000 až 10 000 korun. Stránky s internetovým obchodem pak okolo 30 000 až 50 000 korun.

- Vymyslet propagaci vlastními silami.  Znamená to poučit se u konkurence, vyjít ze zkušeností jiných či z literatury. Tato metoda vypadá na první pohled jako nejlevnější. Ale jako laik se nemusíte trefit a investované peníze, byť jste se snažili šetřit, vyhodíte oknem.

- Najmout si reklamní agenturu nebo poradce profesionála a nechat si zpracovat reklamní kampaň na klíč. Tento způsob je pravděpodobně nejúčinnější, ale také nejdražší z uvedených možností.

- Kombinovat obě výše uvedené možnosti. Zaplatíte nejprve za konzultaci v reklamní agentuře, počítejte s tím, že cena se pohybuje v intervalu zhruba 300 až 1000 korun za hodinu. Na základě doporučení odborníků potom zvolíte strategii propagace své firmy, kterou pak sami zrealizujete.

Odborníci radí malým podnikatelům, jaký typ propagace zvolit

Kadeřnice, kosmetička

- letáky a plakáty na veřejných místech, umístěné v obchodech, kam chodí nakupovat zejména ženy, například drogerie, lékárny, sportoviště, posilovny
- letáky do poštovních schránek
- reklama v regionálním rádiu, nejlépe ve vysílání pro ženy
- inzerce v místním tisku na straně věnované společenským událostem
- vytvoření zákaznického klubu – karty na slevy, předvádění přípravků, dárky pro stálé klientky
- reklama v dopravních prostředcích projíždějících městem
- reklamní cedule například v centru města nebo na sídlišti
- jednoduché webové stránky s nabídkou služeb
- dny s akcemi, například dětské stříhání se slevou nebo zdarma, prezentace nové kosmetiky a podobně
rozpočet: 20 až 100 tisíc korun

Autodopravce*¨

- jednoduché webové stránky, případně umístění inzerátu na webu ve vyhledávači, který řadí firmy podle krajů
- inzerce ve Zlatých stránkách, v regionálním tisku
- vizitky a prospekty
- slevy a reklamní dárky pro stálé zákazníky
- dopis spedičním firmám v regionu
rozpočet: 30 až 100 tisíc korun

Poznámka:*) ve vesnici v blízkosti dvacetitisícového města, roční obrat 700 tisíc korun

Obchod s oblečením

- dobře upravená výkladní skříň a interiér prodejny
- inzerce v regionálních rádiích a místním tisku, zejména upozornění na aktuální nabídku
- plakáty například v prostředcích veřejné dopravy, vizitky
- letáky u pokladen, roznos do schránek
- tašky s logem a adresou prodejny, případně drobné upomínkové dárky (tužky,...)
- účast na regionálních módních přehlídkách
- vlastní akce v prodejně
rozpočet: 50 až 200 tisíc korun

Rodinný penzion

- pěkné webové stránky s fotografiemi exteriéru i interiéru, důraz na individuální přístup k hostům
- inzerce v katalozích ubytovacích zařízení a cestovního ruchu, který vydávají informační centra cestovního ruchu
- reklamní materiály v cestovních kancelářích
- prospekty k dispozici ve všech pokojích, na počátku pobytu předat hostovi včetně vizitky
- obálky a dopisní papíry s logem nebo fotografiemi penzionu, plánek cesty – třeba pro potvrzení rezervace
- připomínat se poštou či e-mailem hostům, kteří už v penzionu bydleli, například blahopřání k Vánocům, Velikonocům a podobně
- pohlednice s obrázkem penzionu
- reklama v regionálních rádiích ve velkých městech
- inzerce v regionálních denících
- naváděcí reklamní tabule na silnicích a cestách přímo v obci a na hlavní příjezdové komunikaci
- účast na veletrzích cestovního ruchu
rozpočet: 50 až 200 tisíc korun

Účetní, finanční poradce

- každoročně oslovit poštou vytipovaný okruh podnikatelů v daném regionu, u zásilky odpovědní lístek s výhodou, například měsíc služeb zdarma, pokud oslovený rychle zareaguje
- sponzorování podnikatelské akce, například plesu, zde umístit na stoly či tabule letáky s logem
- inzerce ve Zlatých stránkách a regionálním tisku
- reklama například na jídelním lístku místní vyhlášené restaurace
- dobrá internetová prezentace
rozpočet: 30 až 80 tisíc korun

Restaurace

- letáky, plakáty v prostředcích místní veřejné dopravy, v taxi
- vizitky na stolech, reklamní zápalky, klubové karty pro stálé zákazníky
- důraz na image podniku (styl interiéru, oblečení obsluhy, jídelních lístků a podobně); dobrý orientační systém, pořádání propagačních akcí, například ochutnávek
- reklama v místních rádiích a regionálním tisku zaměřená na aktuální nabídku
- internetová prezentace včetně fotografií restaurace, menu, recepty, upozornění na akce, například dny národních kuchyní, 1+1 oběd zdarma
- reklama v turistickém průvodci, na mapách, oslovení cestovních kanceláří
rozpočet: zhruba 100 tisíc korun

Než začnete s reklamou, měli byste si ujasnit:

- Kdo je můj zákazník?
- Proč by si měl kupovat moje zboží či služby?
- Co zákazníka může od mé firmy odradit?
- Kolik peněz mohu do reklamy ložit?
- Jak jsou jednotlivá média pro moji firmu účinná, kolik potenciálních klientů jsou schopna oslovit?