Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Adaptační proces = zkušební doba

  11:00aktualizováno  11:00
Adaptační doba, či známější označení zkušební doba nesmí přesáhnout tři měsíce a může být sjednána při podpisu pracovní smlouvy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Během ní by měl zaměstnavatel zjistit, zda je nový zaměstnanec na danou pozici ten pravý. Možnost zvážit setrvání ve firmě má i zaměstnanec, který mohl mít zpočátku o nové práci jiné představy. Tato doba hájemství umožňuje oběma stranám bez udání důvodu odstoupit od smlouvy a zrušit tak pracovní poměr.
O zkušební době a jejím účelu ví snad každý, avšak většina zaměstnavatelů či vedoucích pracovníků ji stále nevyužívá efektivně. Klasický a nijak přehnaný příklad za všechny: Šéf si náhodně po čtyřech měsících všimne, že člověk na dané pozici je nevýkonný, má malé znalosti z oboru…
Ale co s ním? Zkušební doba již uplynula a nezbývá než si nevýkonného člověka nechat a začít průběžně sledovat jeho práci, dávat mu písemné výstrahy pro podklad k výpovědi. Nebo mu vyplatit tučné odstupné a poohlédnout se po lepším

Až nováček nastoupí, nezapomeňte s ním komunikovat a pojmenovat tak případné problémy v jeho pracovní činnosti včas. Jak se k novému zaměstnanci ve zkušební, tedy adaptační době chovat, aby si vedoucí ověřil, že jde o toho pravého a aby nováček měl příležitost zjistit, že je na místě, které hledal?

* Zadávejte zaměstnanci konkrétní krátkodobé cíle včetně termínů jejich splnění.

* Pozorujte, jak zaměstnanec komunikuje a spolupracuje s týmem, zda akceptuje názory a připomínky druhých, zda je v týmu spokojený.

* Pravidelně podávejte zaměstnanci vyváženou zpětnou vazbu na jeho výkony (zpočátku denně, pak týdně a měsíčně).

* Nezapomeňte komunikovat s týmem, který s novým člověkem pracuje, a žádejte od něj zpětnou vazbu. Písemně si veďte přehled o splněných i nesplněných úkolech zaměstnance.

* Na konci zkušební doby proveďte její hodnocení a stanovte se zaměstnancem jeho rozvojový plán.
odborníkovi. K těmto problémům by však vůbec nemuselo dojít, kdyby si vedoucí pracovníci ohlídali výkony a přístup zaměstnance k práci již ve zkušební době. Většina chyb při adaptaci nováčka dokonce vzniká ještě před jeho nástupem.
Vedoucí pracovník například nepřipraví svůj tým na příchod nového člověka, nestanoví pro něj takzvaného průvodce (zaměstnanec, který nováčkovi první dny usnadňuje seznámení s chodem firmy) ani přesně nepopíše jeho pravomoci a cíle, kterých má dosáhnout. Zaměstnanec v první dny neví, jak to ve firmě chodí a na jakém úkolu má pracovat. Takto se rozbíhá spirála problémů, která nakonec může vyvrcholit jeho odchodem.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.