Adaptační proces = zkušební doba

Adaptační doba, či známější označení zkušební doba nesmí přesáhnout tři měsíce a může být sjednána při podpisu pracovní smlouvy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.

Během ní by měl zaměstnavatel zjistit, zda je nový zaměstnanec na danou pozici ten pravý. Možnost zvážit setrvání ve firmě má i zaměstnanec, který mohl mít zpočátku o nové práci jiné představy. Tato doba hájemství umožňuje oběma stranám bez udání důvodu odstoupit od smlouvy a zrušit tak pracovní poměr.
O zkušební době a jejím účelu ví snad každý, avšak většina zaměstnavatelů či vedoucích pracovníků ji stále nevyužívá efektivně. Klasický a nijak přehnaný příklad za všechny: Šéf si náhodně po čtyřech měsících všimne, že člověk na dané pozici je nevýkonný, má malé znalosti z oboru…
Ale co s ním? Zkušební doba již uplynula a nezbývá než si nevýkonného člověka nechat a začít průběžně sledovat jeho práci, dávat mu písemné výstrahy pro podklad k výpovědi. Nebo mu vyplatit tučné odstupné a poohlédnout se po lepším

Až nováček nastoupí, nezapomeňte s ním komunikovat a pojmenovat tak případné problémy v jeho pracovní činnosti včas. Jak se k novému zaměstnanci ve zkušební, tedy adaptační době chovat, aby si vedoucí ověřil, že jde o toho pravého a aby nováček měl příležitost zjistit, že je na místě, které hledal?

* Zadávejte zaměstnanci konkrétní krátkodobé cíle včetně termínů jejich splnění.

* Pozorujte, jak zaměstnanec komunikuje a spolupracuje s týmem, zda akceptuje názory a připomínky druhých, zda je v týmu spokojený.

* Pravidelně podávejte zaměstnanci vyváženou zpětnou vazbu na jeho výkony (zpočátku denně, pak týdně a měsíčně).

* Nezapomeňte komunikovat s týmem, který s novým člověkem pracuje, a žádejte od něj zpětnou vazbu. Písemně si veďte přehled o splněných i nesplněných úkolech zaměstnance.

* Na konci zkušební doby proveďte její hodnocení a stanovte se zaměstnancem jeho rozvojový plán.
odborníkovi. K těmto problémům by však vůbec nemuselo dojít, kdyby si vedoucí pracovníci ohlídali výkony a přístup zaměstnance k práci již ve zkušební době. Většina chyb při adaptaci nováčka dokonce vzniká ještě před jeho nástupem.
Vedoucí pracovník například nepřipraví svůj tým na příchod nového člověka, nestanoví pro něj takzvaného průvodce (zaměstnanec, který nováčkovi první dny usnadňuje seznámení s chodem firmy) ani přesně nepopíše jeho pravomoci a cíle, kterých má dosáhnout. Zaměstnanec v první dny neví, jak to ve firmě chodí a na jakém úkolu má pracovat. Takto se rozbíhá spirála problémů, která nakonec může vyvrcholit jeho odchodem.