Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Agentury pomohou zdarma

aktualizováno 
Kdo hledá práci, měl by se zaregistrovat u personální agentury. Nic to nestojí, služby hradí zaměstnavatelé.

Někteří lidé stále netuší, že mezi probíráním pracovních inzerátů a cestou na úřad práce existuje ještě jedna, a to velmi účinná varianta - personální agentura. Ta nejenže shromažďuje nabídky volných míst od firem, jež s ní spolupracují, ale sama pro ně provádí výběr a poskytuje uchazečům o práci kariérní poradenství.

Za služby agentury uchazeči neplatí
„Základní pravidlo zní, že zprostředkování zaměstnání je pro ně vždy zdarma,“ zdůrazňuje ředitel pražské personální agentury Majora Josef Rajtr. „Vybírání poplatků od uchazečů by bylo porušením zákona.“ Za služby platí agenturám výhradně firmy, které hledají nové pracovníky.

Někde vám i poradí
Josef Rajtr dodává, že seriózní agentura nevybírá peníze ani za poradenství. „Jde především o pomoc při zpracování životopisu, vysvětlení pravidel, jak oslovit potenciální zaměstnavatele, posouzení uplatnitelnosti na trhu práce a podobně,“ vypočítává Rajtr. Podmínkou je, že se v agentuře zaregistrujete jako zájemci o práci. Platí se pouze za odborné vzdělávací a rekvalifikační kurzy. Na to vás pracovníci agentury předem upozorní.

Odpovědět je slušnost
Většina personálních agentur se o své klienty - firmy hledající zaměstnavatele - stará od začátku až do konce. Podá inzeráty, shromáždí životopisy a provede přinejmenším první kolo pohovorů. Protože agentuře svěřujete své osobní údaje, pohlídejte si, zda je dostatečně seriózní. Kromě toho, že by od vás neměla chtít peníze, poznáte kvalitní agenturu i podle toho, že vám odpoví na dopis či životopis, se kterým se ucházíte o konkrétní pozici.

Od agentury byste měli dostat alespoň symbolickou odpověď, která může být rozesílána počítačem automaticky jako potvrzení, že váš dopis či e-mail došel.

Další zdánlivou maličkostí, jež vám může při výběru pomoci, je zjištění, zda má agentura na svých internetových stránkách jasně označené své sídlo. „Pak také to, zda na něm skutečně sídlí a zda zaměstnává nějaké lidi,“ přidává Martin Heger, jednatel personální společnosti Heger & Partner.

Firmy využívají personální agentury proto, aby pro ně pracovníky vybírali profesionálové. Stojí je to méně peněz, než kdyby měly zřizovat vlastní personální oddělení, na určitý čas najímaly externí poradce nebo samy několikrát opakovaly výběrové řízení.

Zaměstnavatel vidí jen nejlepší
„Personální agentura osloví uchazeče. V první fázi ze zájemců vybere opravdu jen ty, kteří co nejvíce vyhovují požadavkům zaměstnavatele. Tomu pak představí už jen ty nejlepší,“ přibližuje Rajtr.

V praxi to chodí tak, že agentura vybere při pohovorech například tři uchazeče, z nichž už si manažeři firmy jednoho zvolí sami. Mají jistotu, že všichni tři jsou dobře připraveni, a mohou se tak rozhodovat podle kritérií, která v tu chvíli považují za nejpodstatnější.

Agentura zpravidla nezatratí ani uchazeče, kteří konečným výběrem zaměstnavatele neprojdou, a při nejbližší příležitosti je doporučí na jinou podobnou pozici.

„V případě, že úspěšný kandidát ukončí se zaměstnavatelem zhruba do tří měsíců spolupráci, vyhledá za něj agentura bezplatně náhradu,“ dodává Josef Rajtr.

Samozřejmě že i firma si musí dát pozor, kterou agenturu si vybere. Některé společnosti sice nesou název pracovní či personální agentura, ale omezují se jen na mechanické přepisování životopisů.

Agenturu lze kontaktovat přes internet, kde si třeba i dopředu vytipujete konkrétní volnou pozici a před výběrovým řízením se u ní zaregistrujete. Další možností je agenturu osobně navštívit, zaregistrovat se u ní a následně se seznámit s pozicemi, které nabízí. Pokud vám zrovna nebude žádná vyhovovat, počkáte si, až se nabídka obmění. Agentura vás zpravidla sama osloví, pokud se v její databázi objeví pozice odpovídající vašim předpokladům a požadavkům.

Rada MF DNES:
Seriózní agentura nemění v průběhu výběrového řízení počet jeho kol, jeho plánovanou délku ani další důležité informace.

 
Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.