Ani vysokoškoláci by se neměli bránit dál se učit

- Vysoké školy mají ze svých studentů vychovat špičkové odborníky. Tedy zaměstnance, které každý podnik přivítá pro jejich vysokou kvalifikovanost, smysl pro kvalitu, ochotu učit se a schopnost rozhodovat. Právě toto jsou také vlastnosti, které zaměstnavatelé oslovení agenturou AMD, která vloni zjišťovala ve více než osmi set podnicích požadavky na abolventy škol, uváděli nejčastěji. Za nejdůležitější považují zaměstnavatelé smysl pro kvalitu - tato vlastnost je "zcela nezbytná" nebo alespoň "velmi důležitá" pro devětaosmdesát procent zaměstnavatelů.
Osvojení odborného základu skončilo na druhém místě s šestaosmdesáti procenty, a to s relativně vyšším důrazem, než u jiných typů škol (například u středních odborných). Mezi čtyři nejdůležitější vlastnosti absolventů vysokých škol patří dále ochota učit se.

Za "velmi důležitou" ji u vysokoškoláků považuje plných osmdesát procent zaměstnavatelů. Z hlediska vzdělávání na školách je podstatné, že okruh získaných vlastností a dovedností není chápán jako uzavřený, ale naopak by měl být v průběhu zaměstnání rozvíjen.

Tím, že zaměstnavatelé v případě vysokoškoláků zhodnotili tuto vlastnost jako třetí nejdůležitější (například před profesními dovednostmi), je zdůrazněn procesní rys nabývání znalostí a dovedností.

Školy - a především vysoké školy - by tedy měly nejen předávat vlastní pznatky, ale především naučit studenty metodám dosahování těchto poznatků a jejich využívání. Z daných výsledků plyne poučení zejména pro absolventy vysokých škol, a to v tom smyslu, aby nepovažovali dosažené vzdělání za hotový a neměnný produkt profesní přípravy.

Měli by naopak být připraveni na měnící se požadavky svých zaměstnavatelů. Vysoká důležitost ochoty učit se se v případě absolventů vysokých škol nejspíše odvíjí z vyššího stupně odbornosti, ale i rozmanitosti vykonávaných činností a v neposlední řadě z toho, že tito pracovníci jsou často vystavování množství nových podnětů.

Také schopnost rozhodovat se je v případě vysokoškoláků "velmi důležitá" pro třiasedmdesát procent zaměstnavatelů. Od zaměstnanců se očekává, že svou práci podloží i určitým osobním nasazením, které umožní překonat některá obtížná místa v provozu firmy či organizace.

Předpokládá se, že zaměsntanec - absolvent vysoké školy - bude natolik vybaven schopností zhodnotit nastalou situaci, že se dokáže samostatně rozhodnout a v rámci svých pravomocí nalezne pro daný problém řešení.

Jako nejméně důležitý hodnotili zaměstnavatelé u vysokoškoláků, stejně jako u absolventů středních škol i učilišť, reprezentativní vzhled. "Skok" mezi ním a sebevědomím, které je na předposledním místě, je přitom velmi výrazný - těměř třicet procentních bodů.

Na konci žebříčků důležitosti se dále umístila i zběhlost v cizích jazycích, avšak je nutné zmínit, že jak sebevědomí, tak cizí jazyky považuje přesto značná část zaměstnavatelů (zhruba čtyřicet procent) za velmi důležité, zvláště v porovnávní s absolventy středních škol a středních odborných učilišť (zběhlost v cizích jazycích zde považuje za velmi důležitou pouze třiatřicet procent respondentů, respektive devatenáct procent zaměstnavatelů).

Závěrem je možné říci, že od uchazečů s vysokoškolským vzděláním zaměstnavatelé ve srovnávní s ostatními typy absolventů očekávají nejvíce samostatnosti, iniciativy a tvořivosti.

(Z publikace Absolventi na trhu práce - Co zaměstnavatelé očekávájí, Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999)