Vždy je cílem výběr nejvhodnějšího - ne nutně nejlepšího - kandidáta.

Vždy je cílem výběr nejvhodnějšího - ne nutně nejlepšího - kandidáta. | foto: Profimedia.cz

Assessment centrum: výběrová metoda, která vás bude bavit

  • 7
Assessment centra patří mezi nejmodernější metody testování uchazečů o zaměstnání zejména na manažerské pozice. Firmy po něm sáhnou, i když potřebují prověřit speciální vlastnosti kandidátů, jako jsou prodejní vlastnosti či schopnosti vyjednávání.

Firma, která assessment centrum (AC) organizuje buď vlastními silami, nebo častěji pomocí externího specialisty, si v jeden den pozve větší počet potenciálních zaměstnanců, kteří musí individuálně i společně řešit řadu případových studií. Během těchto cvičení je pozorují a hodnotí tzv. assessoři.

Na počátku AC si zaměstnavatel řekne, jaké schopnosti a dovednosti by vhodný kandidát měl splňovat. Například společnost hledá člověka, který by měl být týmový a zároveň mít i obchodního ducha. Na základě těchto stanovených parametrů pozve firma kandidáty oťuknuté v prvním kole řízení, kde se prověřila motivace, zájem uchazeče o konkrétní pozici i takzvané hard skills, neboli jeho odborné znalosti a zkušenosti.

Účastníci assessment centra  se například vyzvou, aby navrhli budoucí investice ve firmě nebo aby se dohodli na novém projektu ve společnosti. Podle povahy pracovního místa jsou zaměstnanci pozorováni, jak se dokážou ve skupině prosadit či získat podporu ostatních pro svůj názor. Při řešení úkolů vyjdou najevo i týmové role kandidátů - je jasně vidět, kdo skupinu vede a kdo má tendenci nechat důležitá rozhodnutí na druhých.

. Co je cílem AC

- selekce nejvhodnějšího (ne nejlepšího!) kandidáta pro danou pozici
- zmapování osobnostního profilu kandidáta
- posouzení komunikace, týmovosti či manažerských schopností kandidátů

Příklad úkolu na týmovost
Skupina kandidátů musí společně řešit úkol a diskutovat o něm. Jde o situace typu založení podniku, kdy tým musí společně vymyslet název firmy, strategii či rozpočet. Někdy zase společně staví stavebnici či se musí domluvit na programu společného víkendu.

Příklad úkolu na posuzování manažerských schopností
Může probíhat formou rozhovoru, kdy jeden člen hodnotitelů má roli herce a musí s každým účastníkem AC sehrát jednu stejnou modelovou situaci. Využívá se konfliktnějších pracovních situací, jako je rozhovor s podřízeným nad jeho neuspokojivými výsledky.

Příklad úkolu na vyjednávací vlastnosti
Jednotliví účastníci mohou být rozděleni do dvou skupin a dostanou za úkol se mezi sebou dohodnout například na prodloužení termínu dodané zakázky (každý tým však dostane zadání tak, že jeden je realizátor a druhý klient, tudíž každý z nich za vítězství považuje jinou hodnotu).

Po celodenním testování probíhá závěrečné hodnocení kandidátů, hodnotitelé každého z nich obodují (využívá se čtyřbodová nebo pětibodová škála) a doplní slovním komentářem (například  kandidát je schopen komunikovat se zákazníkem na základní úrovni, nicméně projevuje jen malý zájem o jeho potřeby). Cílem konečné debaty je určit kandidáty, kteří postupují do dalšího kola řízení.

Accessment centrum je určitě zajímavou metodou určenou pro výběr kandidátů. Jeho nevýhodou je ovšem vyšší cena, protože externí firmy si za přípravu AC a jeho vyhodnocení mohou počítat až 100 000 korun.