Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na dluh: nové levněji na leasing, starší pomocí úvěru

  7:38aktualizováno  7:38
Nulové navýšení, nízká akontace, dlouhé splácení, na tyto výhody lákají leasingové společnosti nové zákazníky. V loňském roce našlo jejich prostřednictvím nové majitele více než sto dvacet tisíc vozidel. Vůz bez peněz se však dá pořídit i v bance na spotřebitelský úvěr. Co je výhodnější? Obecně platí, že nová auta se vyplatí koupit na leasing, starší prostřednictvím bankovního úvěru.
Hodně záleží na tom, do které konkrétní banky či leasingové firmy člověk půjde, podmínky konkurence se totiž výrazně liší. Rozdíl v konečné ceně u auta za tři sta tisíc korun může být u dvou leasingových společností třeba i osmnáct tisíc korun. Zatímco například u společnosti Leasing České spořitelny zaplatí zákazník navíc v případě tříletého nájmu Škody Fabia s třicetiprocentní akontací (včetně pojištění) zhruba 53 tisíc korun, v CCB-Leasing to bude téměř 72 tisíc. Navýšení ceny v případě úvěru (bez pojištění) bude ve stejném případě činit u Živnobanky necelých 40 tisíc korun, kdežto v Komerční bance téměř 57 tisíc korun. 

O kolik bude cena auta vyšší oproti původní ceně, se musí zákazník podle zákona o podmínkách sjednávání spotřebitelských úvěrů dozvědět předem. Navýšení je tím vyšší, čím méně peněz složí na počátku a čím déle splácí. V porovnání s novými auty bývá dražší leasing ojetin.

Informace a články o leasingu automobilů naleznete také na specializované stránce fincentra právě ZDE.

Pro a proti obou způsobů

Obě metody financování mají své výhody a nevýhody. Vyřízení leasingu je jednodušší, lze jej sjednat přímo u prodejce aut, pro úvěr je třeba jít do banky. Zatímco s bankovní půjčkou se  stává kupující vlastníkem auta ihned po zaplacení v prodejně, s leasingem až po uhrazení poslední splátky, což může způsobit problémy v případě krádeže nebo havárie. Vyřízení náhrady od pojišťovny je složitější a mnohdy se o ni musí podělit s leasingovou společností.

V bance si lze půjčit na celé auto, naproti tomu u leasingu musí mít člověk - až na výjimečné případy - vždy minimálně deset, ale nejčastěji třicet procent z pořizovací ceny auta vlastních. Zákonem daná minimální doba trvání leasingové smlouvy je (při takzvaném rovnoměrném splácení) 36 měsíců. Nabízí se i takzvané zkrácené splácení, kdy klient uhradí auto třeba do roka a poté platí jen symbolické částky nebo smlouvu předčasně ukončí. V bance lze dohodnout dobu splatnosti obvykle na jeden až čtyři roky podle výše úvěru.

 

Další články, které vám poradí, zda je vhodný nákup na leasing, či na co si dát při tomto způsobu pořízení automobilu pozor, naleznete v našem velkém tématu LEASING NEBO ÚVĚR? DOBRÁ RADA DRAHÁ.

 

O leasing ojetin je zájem

Splácet leasing auta je výhodné kvůli nižším daním zejména pro podnikatele, využívají jej však i soukromé osoby. Loni tvořili soukromníci větší část klientely leasingových společností. Ze sto dvaceti tisíc vozů si jich pořídili 63 tisíc, zatímco firmy 57 tisíc. Na rozdíl od podnikatelů dávali přednost leasingu ojetých automobilů. Zatímco nových přibylo v jejich garážích necelých třicet tisíc, více než čtyřiatřicet tisíc soukromých osob mělo zájem o starší vozidla. Každé páté auto pořizované loni na leasing tak bylo ojeté, a to i přes to, že koeficienty navýšení jsou u ojetých vozů vyšší než u nových. „V roce 2002 očekáváme další nárůst leasingu ojetých vozů, na českém trhu představuje zatím zhruba devět procent všech leasingových operací, kdežto na trzích evropské unie je to zhruba 17 procent,“ uvedl Zdeněk Maryško, ředitel společnosti CCB-Leasing. Ojetá auta nesmějí být v době ukončení smlouvy obvykle starší deseti let ani překročit stanovený počet kilometrů. Podmínky jednotlivých společností pro laesing starších vozů jsou však hodně odlišné, vyplatí se je předem porovnat. Platí pravidlo, že čím starší je automobil, tím vyšší akontaci musí zákazník složit.

Některé společnosti nabízejí i takzvaný zpětný leasing. V čem spočívá? „Auto doveze majitel do autobazaru, se kterým leasingová společnost spolupracuje. Pokud bazar vůz vykoupí například za 100 tisíc korun, lze uzavřít s leasingovou společností smlouvu s akontací například 30 tisíc korun. Bazar vyplatí rozdíl mezi cenou vozu a akontací, tedy 70 tisíc korun. Vůz se stane majetkem leasingové společnosti a původní majitel jej musí splácet,“ vysvětluje Petr Šaštinský, manažer nových produktů GE Capital Leasing.

Dali byste přednost nákupu ojetiny na leasing před nákupem na spotřebitelský úvěr? Využili jste již takového nákupu vozu? Nevyšlo vás takto zakoupené auto příliš draho? Podělte se s námi o svou zkušenost. 

 

Autor:


Můžete si ještě půjčit?

%
Vypočítat
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Hypotéky se usadily na hladině dvou procent, zdražují pozvolna

Hypotéky opět zdražily, ale jen mírně. Průměrné úrokové sazby poskočily v červnu na 2,04 procenta. Objemy i počty uzavřených hypoték kopírují květnové výsledky.  celý článek

„Mnoho mladých lidí dnes utrácí hlava nehlava a nemá žádný finanční plán do...
Hypotéku a úvěr splácí déle a dráž. Paradox? Ne, je to výhoda, míní

Existují dva přístupy ke splácení hypotéky. Jedním z nich je splatit hypotéku co možná nejrychleji, druhým pak snížit měsíční splátky na minimum a s...  celý článek

Ilustrační snímek
Po rozvodu refinancovala hypotéku. Čekalo ji nepříjemné překvapení

Každý rozvod stojí spoustu peněz. A nejen za právníky. Pokud mají manželé hypotéku, která po vypořádání majetku přejde je na jednoho, čeká nového majitele...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.