Auto z Evropy výhodněji než v ČR? Proč ne.

  • 66
Především složitá administrativa v oblasti cel a daně z přidané hodnoty nás v minulých letech odrazovala od přímého dovozu osobních automobilů ze zahraničí. Většina lidí nechávala tuto administrativu na specializovaných dovozcích ať už ojetých, nebo nových vozů. Současná legislativa již ovšem umožňuje našim občanům dovážet nové i ojeté automobily s mnohem menší administrativní zátěží. Před dovozem auta z některé z členských zemí EU je ovšem třeba znát několik zásad.

Není pochyb o tom, že se srovnatelné automobily v Evropě prodávají za různé ceny. Toho si všiml pravděpodobně každý z nás při pohledu na ceny vozidel u prodejců automobilů v zahraničí. Důvodů pro rozdílné ceny stejných modelů aut v jednotlivých evropských zemích je pravděpodobně celá řada, avšak nemá cenu o nich více spekulovat nebo polemizovat. Pravdou zůstává, že ceny se liší (v některých případech ne málo) a každý z nás se pravděpodobně snaží nakoupit co nejlevněji. U velkých nákupů, kam automobil bezesporu patří, to platí dvojnásob.

Cla při dovozu aut ze zemí EU definitivně padla

dítě
Dlouhé prázdniny: kam s dětmi a za kolik
Nabídka letních pobytů je veliká, cenové relace široké. Jak vybrat dobrý tábor za přijatelné peníze a zajistit potomkům spojené prázdniny?

1. máj - Svátek práce
Západ se do Česka nehrne
Od vstupu země do EU se lidé v Česku nejvíce zajímají o práci ve Velké Británii a Irsku. Co cizinci? Chtějí u nás pracovat?

Televizor
Běžný televizor versus domácí kino
Zatímco koncem tisíciletí bylo sousloví domácí kino spíše slovní hříčkou, dnes je stále levnější skutečností. Vyplatí se počkat, nebo zakoupit klasický televizor?

Zatímco dříve znamenala cla pro individuálního dovozce velký problém, tak po vstupu České republiky do Evropské unie jsou již tyto bariéry minulostí. Tato informace se ovšem dotýká pouze území dovozu (správně vnitrounijní dodání) mezi členskými zeměmi. V případě zájmu o dovoz auta z nějaké třetí země (mimo EU) by se jednalo o běžný dovoz se všemi dopady v oblasti cel a celního řízení.

Ačkoli se dovozu automobilu ze země Evropské unie již nedotýkají cla, co se dovozce auta naopak velice citelně dotkne, to je daň z přidané hodnoty. Díky tomu, že z celého procesu dovozu však zmizely celní úřady, došlo navíc ke změně způsobu výběru daně z přidané hodnoty. Nový systém klade na dovozce mnohem větší tlak z pohledu na množství požadovaných informací, než tomu bylo dosud. Co je tedy nového, chce-li český občan dovézt z některé země Evropské unie osobní automobil?

Nový automobil není z pohledu DPH úplně novým automobilem

Přestože vypadá nadpis tohoto odstavce velmi nelogicky, chyba v něm není. Novela zákona o dani z přidané hodnoty totiž vymezuje pro účely pravidel výběru DPH u dopravních prostředků poněkud jiné podmínky. „Nové“ motorové vozidlo musí splňovat následující podmínky:

  • Dopravní prostředek je dodán do šesti měsíců, ode dne prvního uvedení do provozu
  • Má najeto méně než 6 000 km

Mezi těmito podmínkami platí vztah, že alespoň jedna z nich stačí, aby bylo vozidlo pro účely DPH považováno za nové. Pokud si kupříkladu vyberete dva roky staré vozidlo, které má najeto pouze pět tisíc kilometrů, pak jde o nové vozidlo se všemi daňovými důsledky.

Při dovozu nového auta ze země Evropské Unie se stáváme jednorázovými plátci

Neplaťte na cestách zbytečně!
Rozsah hrazené zdravotní péče bude stejný pro všechny.
Více ZDE.

Přestože si většina lidí myslí, že se daň z přidané hodnoty týká pouze obchodních společností nebo živnostníků, tak poslední novela do povinnosti odvádět DPH „zatáhla“ i běžné občany s příjmy ze závislé činnosti.

U dovozů „nových“ vozidel ze zemí Evropské Unie se uplatňuje následující postup:

  • Zahraniční plátce dodávající do jiné členské země nový automobil osobě, která není plátcem (zpravidla občan), uskutečňuje plnění osvobozené od daně z přidané hodnoty. Jinými slovy nezvyšuje našemu kupujícímu cenu o DPH.
  • Obě smluvní strany musí místně příslušnému správci daně oznámit, že došlo k dodání nového dopravního prostředku osobě neregistrované k dani z přidané hodnoty v jiném členském státu.
  • Toto hlášení je doprovázeno daňovým dokladem, který kromě jiných náležitostí obsahuje kupní cenu rozhodnou pro vyměření daně z přidané hodnoty.
  • Nyní se dostává ke slovu kupující a jeho administrativní kolečko. K přihlášení vozidla na dopravním inspektorátu je třeba mít zaplacenou daň. Bez potvrzení o zaplacení daně ve prospěch finančního úřadu vozidlo nebude zaregistrováno.
  • Pro překlenutí této časové prodlevy (mezi dovezením auta a zaplacením daně) umožňuje zákon jednorázovému plátci podat okamžitě hlášení o pořízení nového dopravního prostředku z jiného členského státu a zaplatit zálohu na vlastní daňovou povinnost. Potvrzení o zaplacení zálohy by mělo stačit k zaregistrování dopravního prostředku na dopravním inspektorátu.
  • Následně podává občan daňové přiznání (včetně daňového dokladu) a správce daně mu vyměří daň. Pokud byla daň zálohově zaplacena, pak se jenom vzájemně vypořádá. Pokud nikoliv, je jednorázový plátce povinen daň z přidané hodnoty zaplatit do 25 dnů od vyměření daně.

U dovozu ojetých aut se DPH platí a odvádí v členském státu pořízení

Ojetým vozidlem je z pohledu aplikace daně z přidané hodnoty vozidlo uvedené do užívání před více než šesti měsíci a zároveň má najeto více než šest tisíc kilometrů. Při dovozu ojetého vozidla má občan jednodušší roli, neboť daň z přidané hodnoty je obsažená v ceně vozidla a kupující ji tedy zaplatí v pořizovací ceně zahraničnímu dodavateli. Administrativa spojená s DPH je potom výlučně v režii prodávajícího. Zrcadlový systém platí u vývozu osobních automobilů z České republiky do jiných členských zemí – platí zde určitá reciprocita.

Výše DPH bude ovlivňovat rozhodování kupujících

Vzhledem k odlišnému pojetí výběru DPH u „nových“ a „ojetých“ vozidel bude rozhodování kupujících ovlivňováno mimo jiné výší sazeb v jednotlivých zemích. V sousedním Německu činí základní sazba DPH šestnáct procent, což je méně než u nás. Je tedy relativně výhodnější platit DPH tam – týká se režimu ojetin. Naopak „nová“ k nám dovezená vozidla by byla vyměřena až v ČR a zatížena 19 procenty. Na druhé straně ojetina od francouzského plátce by byla zatížena sazbou 19,6 procenta, tedy více než u nás.

V každém případě by měl český spotřebitel zůstat obezřetný a uvědomit si, že cena automobilu nevychází pouze ze sazby DPH. Kromě základu DPH hrají v případě aut podstatnou roli i další doprovodné služby – servisní prohlídky, ceny oprav a spousta dalších služeb souvisejících s provozem vozidla. Při koupi vozidla je tedy rozumné zůstat nohama na zemi a vše si v klidu promyslet.

 Speciální příloha iDNES Leasing automobilů má za cíl pomoci zájemcům o pořízení automobilu zorientovat se v nabídce dostupných způsobů financování.

Koupíte si auto v cizině? Děsí vás odvádění DPH i u občanů? Má nákup aut v Evropské unii smysl? Těšíme se na vaše názory.