Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedm rad, jak vybrat nejlepší autoškolu

  15:00aktualizováno  15:00
Autoškola za šest, nebo za dvanáct tisíc korun? Když je vám osmnáct, hraje cena klíčovou roli. Jenže co je levné, často nebývá nejkvalitnější. A v úvahu je dobré vzít i další faktory.

Žádné zázemí, samostudium u teoretické části a jízdy se srazem u supermarketu svědčí o malé profesionalitě autoškoly. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nejčastější nešvar učitelů v autoškole? Během jízdy si píší esemesky a zkracují lekce třeba tím, že si zaskočí „něco vyřídit“. Kurz přitom stojí v průměru 9 tisíc korun, a to se ještě za spoustu věcí připlácí.

Do autoškoly přicházíte celí natěšení, a když máte štěstí, spokojení a s řidičákem v ruce z ní i odcházíte. Jenže řada lidí má naopak smůlu a tisíce korun zaplatí za mizerné služby.

„Těšil jsem se moc, ale v autoškole jsem měl pocit, že jsem tak nějak na obtíž. Asi že už jsem zaplatil celý kurz předem, a tak v mém případě nebylo o co dál usilovat. Obtíž byla při domlouvání jízd. Lektor na poslední chvíli odvolával hodiny, se kterými jsem už počítal. Případně mi jízdu, která měla trvat 90 minut, chtěl ukončit a potvrdit už po hodině. Když jsem se ohradil, byla atmosféra v autě více než chladná,“ posteskl si účastník řidičského kurzu z Ostravy.

Příklady, kolik to kde stojí

Standardní kurz

  • Krajinčák, Brno 7 990 Kč
  • Alfa, České Budějovice 7 500 Kč
  • HK autoškola, Hr. Králové 5 900 Kč
  • Autoškola Musil, Jihlava 9 500 Kč
  • Hejhal, Karlovy Vary 9 800 Kč
  • Paleček, Liberec 7 000 Kč
  • Mariánek, Olomouc 7 400 Kč
  • Club, Ostrava 6 690 Kč
  • Stanislav Kopecký, Pardubice 8 200 Kč
  • Vlídná autoškola, Plzeň 8 990 Kč
  • VIP, Praha 11 500 Kč
  • Autoškola na jedničku, Praha 7 100 Kč
  • Koruna, Ústí nad Labem 6 000 Kč
  • Vrla, Zlín 9 400 Kč
  • Baumruk, Stříbro 6 900 Kč

Jak ušetřit:

Student - úspora 500 až 1 000 Kč

Přihlášení v páru - úspora 200 až 500 Kč (pro jednoho)

Zdroj: webové stránky autoškol

Není jediný, kdo v autoškole zažil zklamání. Nešvarů, se kterými se žáci při jízdách nejčastěji setkávají, je celá řada. Kromě toho, že si instruktoři v době jízdy posílají esemesky nebo se nechávají vozit na místa, kde si potřebují něco zařídit, běžné je i to, že se dva žáci při jízdě střídají a učitel pak každému z nich potvrdí celou hodinu. Nebo když místo teoretické výuky jsou žáci vyzváni k samostudiu.

Iva z Prahy se setkala s tím, že po ní v autoškole chtěli poplatky, které nebyly uvedené v ceníku. „Bylo to ve chvíli, kdy jsem požadovala změnu instruktora, protože ten dosavadní měl evidentně problém s tím, že řidičák si dělá ‚další ženská‘. Jeho sexistické poznámky jsem prostě nedokázala vydýchat.“

Pokud se vám něco takového stane, máte dvě možnosti:

  1. Nechat si vše líbit. A říkat si, že kdybyste se ozvali, zavaří vám u zkoušek. Jenže pak budete nespokojení, špatně připravení ke zkoušce a naštvaní sami na sebe.
  2. Ozvat se. Někdy pomůže změna instruktora, jindy je problém v celé atmosféře firmy. Pak existuje možnost změnit autoškolu. Nárok na to máte v době výuky i v době zkoušek. Jen si předem prohlédněte ceník původní autoškoly. Některé kromě toho, že vám vyúčtují dosavadní náklady, inkasují i poplatek „za změnu“ ve výši třeba tisíc korun.

Při přestupu k jiné autoškole je ta první povinna vám vydat původní přihlášku, potvrzení o lékařské prohlídce a potvrzení o dosud absolvovaném výcviku. V nové autoškole pak doplatíte to, co vám ještě zbývá odjezdit a odučit se.

Na co si dát pozor, když autoškolu vybíráte?

1Vozový park na úrovni

Nabízí autoškola možnost vybrat si vůz? Zeptejte se na to. Ideální je učit se ve stejném autě, jaké pak budete řídit. Mít v garáži BMW a autoškolu absolvovat v rozhrkané felicii (či naopak), nemá moc smysl.

2Reference přátel

Krásné webovky si umí udělat i lajdák či podvodník. Stejně tak zaplatit reklamu či zahltit diskuse na internetu kladnými i pomlouvačnými příspěvky. Dejte na reference. Někdo z vašich přátel má určitě dobrou či špatnou zkušenost s nějakou konkrétní autoškolou a hlavně s konkrétním lektorem.

3Vše musí být jasné

Nejen konečná cena, ale i kdo školu provozuje, délka kurzu, kompletní ceník. Když je něco z toho problém zjistit, jděte raději jinam. Ceník zveřejněný na internetu si uložte, vyvěšený v provozovně vyfotografujte. A ještě jeden tip: část autoškol využívá systém sledování GPS. Díky němu pak jako klient máte jasno, kdy jsou volné termíny na jízdy, můžete sledovat, kdy kam a jak rychle jste jeli a jak jste na tom s plněním učebního plánu.

4Škola za rohem

Mít autoškolu blízko domu, školy či práce se vyplatí kvůli plánování jízd. O termíny bývá zvlášť ve větších městech nouze, a když někdo vypadne a lektor shání náhradu, mívá větší šance ten, kdo bydlí za rohem.

5Příjemné prostředí

Pohodlné učebny, počítač na každém stole, káva zdarma. Jistou roli to hraje, ale popravdě, věci týkající se jízd a zkoušek jsou důležitější. Na druhou stranu: žádné zázemí, samostudium u teoretické části a jízdy se srazem u supermarketu svědčí o malé profesionalitě autoškoly.

6Výhodné splátky

Autoškola vás vyjde na tisíce korun. Ulevit vám může nákup na splátky. Ten má ještě tu výhodu, že kdybyste nebyli se školou spokojeni a přecházeli jinam, nebude vaše ztráta tak veliká. Ještě pozor na platby v hotovosti: pokud škola nechce peníze na konto, vždy vyžadujte potvrzení. Když se zdráhají, jděte jinam.

7Nejen okresky

Ptejte se předem na plán kurzu. Některé věci jsou povinné, jiné jsou tak trochu v režii autoškoly. Je jasné, že nejvíce asi budete jezdit uličkami v místech, kde budete později i dělat zkoušky. Předem by však mělo být domluveno, že se během jízd dostanete i do hustého provozu a na dálnici.



Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.