Banky nutí zákazníky platit kartou

  • 271
Čeští bankéři loni rozehráli další kolo pokeru s platebními kartami, kterých za tu dobu rozdali půl milionu a posílili jejich význam coby nejdůležitějšího nástroje pro obsluhu peněz na účtu. Spolu s kartami přibývá bankomatů a obchodů, kde lze kartou zaplatit.

S používáním plastových peněz u pokladny však finančníci stále nejsou spokojeni.

Opravdové peníze zůstávají v oblibě víc než nervózní čekání, zda karta úspěšně projde terminálem a její selhání nezdrží ostatní ve frontě. A to přesto, že vybrat hotovost z bankomatu stojí na poplatcích víc.

Banky a karetní společnosti proto chtějí posílit rozpočty pro podpůrné kampaně a spustit letos některé novinky, jež mají dostat karty víc do módy a zúročit předchozí investice.

"Máme skoro sedm milionů karet, padesát tisíc vybavených obchodů a tři tisíce bankomatů, ale používání karet je v porovnání se zahraničím stále slabé," uvádí Roman Kotlán, prezident Sdružení pro bankovní karty, které zveřejnilo první čísla o vývoji trhu za loňský rok.

Statistika ukazuje, že se loni poprvé s každou kartou v obchodě zaplatilo v průměru aspoň jednou měsíčně.

Výběrů z bankomatu bylo o polovinu víc a také šlo o větší obnosy - mimo jiné proto, že časté vybírání z bankomatu prodražují poplatky. Dohromady přes české karty loni proteklo bezmála půl bilionu korun, o dvanáct procent víc než v roce 2003.

Karta jako dárek
Základní pravidlo karetního byznysu spočívá v tom, že lidé s kartou utratí víc peněz, zvlášť pokud se jedná o kartu kreditní a nákupy na dluh.

Když společnost MasterCard pomáhala v USA zavést nové, rychlejší terminály pro McDonald's, prodej hamburgerů prý povyskočil o dvě procenta.

V Česku jsou obchody ochotny zaplatit za karetní terminály až padesát korun z každé tisícovky, kterou zákazník zaplatí kartou. Proto se vymýšlejí nové technologie a služby, jež lidem zvýší pohodlí a chuť utrácet.

MasterCard a Home Credit v Česku připravují nové anonymní karty na jedno použití, do nichž lze nabít určitý obnos a pak je někomu věnovat.

"Předplacená karta tak může sloužit například jako dárek k Vánocům nebo k narozeninám," říká šéf MasterCard Ján Čarný. Za karty, na které se natiskne třeba obrázek fousatého Santa Clause nebo šťastných novomanželů, Američané ročně utratí přes třicet miliard dolarů.

Podle Kotlána se dál vyjednává o zprovoznění služby cash-back, což je možnost výběru hotovosti u pokladny v obchodě zároveň s platbou za nákup kartou. Ještě dřív se má spustit dobíjení mobilů přes karetní terminály v obchodech nebo restauracích. Místy lze kartou platit také na úřadech.