Banky vědí o prohřešcích neplatičů

  • 27
Jedno kliknutí na klávesu počítače a žadatel o úvěr stojí před bankovním úředníkem jako nahý. Informace o finanční historii dlužníků jsou po roce existence úvěrového registru výživnou zdravotní složkou žadatelů o půjčky. Po jejich prostudování se banky rozhodují, zda úvěr poskytnou, nebo odmítnou.

Finanční historie se tak stává důležitou součástí života stále většího počtu Čechů a ovlivňuje jejich schopnost přesvědčit banky, aby jim v žádosti o půjčky vyhověly.

Dobrá finanční historie může být žadatelům o úvěr ku prospěchu. "Historie hraje roli a samozřejmě se projeví ve výsledné ceně úvěru," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.

Na konci letošního roku bude v databázi už přes dva miliony lidí a kolem 2,6 milionu informací o jejich dluzích. Bankám umožňuje výměnu informací o dlužnících zákon a dosud si je vyměňují Česká spořitelna, Komerční banka, GE Capital Bank, ČSOB a HVB Bank.

"Smlouva se Citibank je prakticky před podpisem a připravuje se Raiffeisenbank. V pokročilém stavu je i dohoda se stavebními spořitelnami," uvedl Tomáš Denemark, šéf společnosti Czech Credit Bureau, která je provozovatelem registru.

Přemýšlíte o spotřebitelském úvěru? Jaké jsou nabídky jednotlivých bank zjistíte v této sekci.

Dlužnická historie sahá čtyři roky nazpět. "Detailní informace o každé splátce však banky většinou využívají tak rok nazpět. Starší informace jsou spíše o tom, že nějaký úvěr byl a už byl splacen. Pokud je tam však nevypořádaný dluh, pak to může být pro dlužníka problém," dodal Denemark.

Když se u někoho v jeho historii objeví komplikace, snaží se to často napravit, aby měl úvěrovou zprávu čistou. "Několik takových případů jsme měli," uvedla Gajdušková.

Chcete vědět více o úvěrovém registru? Kdo všechno v něm figuruje  a jak se můžete bránit nesprávným údajům? Čtěte ZDE.

Při hledání v registru banky zjistí výši úvěrů, jejich dosud nesplacené části, případné výpadky platební disciplíny i frekvenci a hloubku čerpání z kreditních karet a kontokorentních úvěrů. "Nemohou ale zjistit, u jakých jiných bank klient úvěry má," dodal Denemark.

Úvěrový registr dává i určitý obrázek, jaká je platební morálka tuzemských klientů. "Berme jako neplatiče takové, kteří třeba dvakrát až třikrát byli za poslední rok déle než dva měsíce v prodlení. Což znamená, že ani nereagovali na upomínky. Podle typu úvěru a banky se delikvence pohybuje od pěti do deseti procent," uvedl Denemark. S ohledem na počet lidí v registru by to znamenalo, že 70 až 150 tisíc úvěrových klientů bank své dluhy řádně nesplácí.

Kdo všechno je členem sdružení Solus? Jak funguje jejich databáze? Klikněte ZDE.

Kromě bankovního registru existuje i databáze dlužníků splátkových prodejců s názvem Solus a od příštího roku má být v provozu databáze leasingových společností. Na stejné záležitosti pracují také pojišťovny. Snadnému propojení jednotlivých registrů prozatím brání zákony regulující jednotlivé oblasti finančního trhu.