Banky: Velké změny do nového roku

  • 19
Banky nám pod stromeček nadělily nejednu zásadní změnu do nového roku. Především větší ochrana klientů bank a uzákoněné zrychlení platebního styku vás jistě potěší. Změny v oblasti poplatků a úrokových sazeb již možná o něco méně.

Méně starostí a konec pocuchaných nervů nyní přinese tisícům klientů bank nový zákon o platebním styku, který vstoupil v platnost 1. ledna letošního roku. Právě ten si totiž vzal na mušku takový zásadní nešvar, jakým bylo zpoždění převodu peněz. Situace, kdy jste z banky odeslali určitou sumu peněz a instituci, do které byly peníze poslány, jste pak museli zaplatit penále, protože peníze dorazily ne za dva, ale až za tři nebo i čtyři dny, by se již neměla opakovat. Banky jsou totiž povinny takovou transakci realizovat do dvou dnů, od počátku příštího roku se pak lhůta v rámci jedné banky zkrátí dokonce na pouhý jeden den.   

Za chyby banka zaplatí

Ptáte se, jakým způsobem je banka povinna vás odškodnit v případě, že nový zákon ve vašem případě poruší? Pokud se platba, kterou provedete zpozdí, musí vám banka zaplatit úrok za každý den prodlení. Úrok představuje dvojnásobek diskontní sazby z částky, která byla převáděna. A nejen to. Banka je navíc povinna uhradit škody, které vznikly jak vám, tak příjemci špatně převáděné částky (opožděný nebo neuskutečněný převod).

Potěšující jsou i další skutečnosti, vyplývající ze zákona. Pokud se vám teď stane, že omylem pošlete peníze na jiný účet, než jste měli v úmyslu (například chybné číslo účtu příjemce), budou nyní banky opět na vaší straně. Zákon jim totiž ukládá povinnost vyvinout maximální úsilí o to, abyste své peníze dostali zpět. Pokud by chyba za odeslání peněz na jiný účet, než jste bance nadefinovali, byla na straně banky, pak je banka povinna vám peníze vrátit nejpozději do dvou dnů od reklamace, navíc s úrokem, jehož výše se odvíjí od doby, po kterou jste peníze neměli k dispozici.

Chcete se dozvědět více o jednotlivých bankách? Pak určitě navštivte naši specializovanou sekci

Ten, kdo vám pomůže…

Na to, aby banky nejen tyto, ale i další stanovené podmínky dodržovaly, od Nového roku dohlíží finanční arbitr, což je jakýsi nezávislý ombudsman klientů bank. Na tohoto člověka (je jím Otakar Schlossberger) se můžete obrátit poté, co jste v bance neuspěli s reklamací, která se vztahovala na problém s převodem peněz, a to ve výši do 1,5 milionu korun. Dříve vám mohl pomoci pouze soud, což bylo nejen zdlouhavé, ale také velice nákladné. Finanční arbitr by měl mít dosti velkou moc a může bance udělit i opakovanou finanční pokutu ve výši až 1 milionu korun. Obrátit se na něj bude možné jak písemně, tak i elektronicky.

S jakými změnami přišly konkrétní banky?

  • Živnostenská banka

K patrně největším změnám v oblasti úprav sazebníku od počátku roku 2003 přistoupila Živnostenská banka. Nejen, že některé poplatky zvýšila a jiné snížila, ale v jejím sazebníku se nyní objevily i takové poplatky, na které byste ještě minulý rok vůbec nenarazili. Přesvědčte se sami:

Nové poplatky
Druh poplatku Cena poplatku
Došlá platba z jiné banky - urgentní v Kč 4 Kč
Neprovedení platebního příkazu z důvodu nedostatku peněz na účtu 100 Kč
Změna úvěrového rámce 100 Kč
Automatické zrušení souhlasu s inkasem na dobu určitou 15 Kč
Nepovolený debetní zůstatek - 1. upomínka; výzva; upomínka před žalobou 200 Kč; 300 Kč; 500 Kč

 
Pozměněné poplatky
Druh poplatku v roce 2002 od 1.1.2003
Platba došlá z jiné banky 2 Kč 4 Kč
Transakce na základě trv. příkazu na jiný účet v cizí měně 10 Kč 3 Kč
Změna či zrušení trvalého příkazu na pobočce 10 Kč 30 Kč
Změna či zruš. trv. příkazu na dálku 5 Kč 15 Kč
Změna či zruš. souhl. s inkasem na pob. 10 Kč 30 Kč
Změna či zruš. souhl. s inkasem na dálku 5 Kč 15 Kč
Zdroj: Živnostenská banka
  • Česká spořitelna

Česká spořitelna, a to s jasným, netajeným cílem. Banka chce nadále zvýhodňovat operace prováděné prostřednictvím kanálů přímého bankovnictví a naopak omezovat transakce prováděné na pobočkách, které jsou pro banku mnohem nákladnější. Co se poboček týče, Česká spořitelna zde hodlá zvyšovat úsilí na rozšíření prostoru pro poradenství.

Konkrétní změny jednotlivých poplatků vám nabízíme v následující tabulce:

Druh poplatku v roce 2002 od 1.1.2003
Vedení sporožirového účtu, pokud máte Servis 24 nebo GSM Banking 5 Kč 0 Kč
Vedení sporožirového účtu bez přímého bank. 10 Kč 20 Kč
Servis 24 (měs.)* 10 Kč 15 Kč
Výpis z účtu předaný na pobočce banky 30 Kč 45 Kč
Výběr v hotovosti na přepážce do 10 000 Kč 30 nebo 15 Kč** 45 Kč
Výběr z bankomatu ČS 4 Kč 6 Kč
Výběr z bankomatu jiné banky 20 Kč + 0,5% 25 Kč + 0,5%

*od listopadu jak přístup k telefonnímu bankovnictví, tak k internetbankingu za jediný poplatek
**30 Kč bylo do 5 000 Kč, vyšší částky pak za 15 Kč 

Zdroj: Česká spořitelna

  • Union banka

Ani Union banka nenechala svůj sazebník beze změny. Pokud jste klientem této banky, pak si nemůžete nevšimnout, že i Union banka přikročila k takovým úpravám cen, které vás jasně tlačí od obsluhy vašich financí na pobočce banky ke kanálům přímého bankovnictví. 

Druh poplatku v roce 2002 od 1.1.2003
Výběr v hotovosti na přepážce 15 Kč 25 Kč
Vklad v hotovosti nad 500 000 Kč 0 0,01%, max. 1 000 Kč
Výběr v hotovosti nad 500 000 Kč 0 0,02%, max. 2 000 Kč
Výběr z bankomatu Union banky 0 5 Kč
Výběr z bankomatu MUZO 5 Kč 10 Kč
Konto Progress - zasílání autent. kódu pro int. bank. 30 Kč 0
Zdroj: Union banka

  • Raiffeisenbank

Stejným směrem jako obě předchozí banky se při úpravě sazebníku k 1.1.2003 ubírala také Raiffeisenbank. Ačkoli jste možná dosud patřili mezi konzervativní klientelu, která od osobního kontaktu s bankou nehodlala ustoupit, možná po shlédnutí následující tabulky svůj postoj přehodnotíte.  

Druh poplatku v roce 2002 od 1.1.2003
Platební příkaz zadaný na pobočce 10 Kč 20 Kč
Výpis z účtu předaný na pobočce banky 30 Kč za výpis 50 Kč za výpis
Výběr v hotovosti na přepážce 25 Kč 30 Kč
Zdroj: Raiffeisenbank

  • ČSOB

Zatímco u předchozích bank jste mohli zaznamenat celou řadu změn v jejich sazebnících, v případě ČSOB jsou změny pouze minimální, zato však dosti nepříjemné a týkají se pouze uživatelů služby GSM Banking. Od 1.1.2003 totiž ČSOB zrušila cenové prázdniny vztahující se k této službě a klienti nyní budou muset zaplatit každý měsíc za její využívání 60 korun měsíčně. Pokud máte GSM Banking společně se službu ČSOB Homebanking, zaplatíte každý měsíc 20 korun. Zpoplatněno je nyní také zjištění aktuálního zůstatku a zobrazení historie účtu v rámci GSM Bankingu, a to poplatkem ve výši 1,50 Kč.

  • Komerční banka

K výhradně pozitivním změnám přikročila od 2. ledna Komerční banka. Snížila totiž úrokové sazby některých úvěrových produktů. Budete-li chtít nyní využít spotřebitelský úvěr Komerční banky, určitě vás potěší, že úroková sazba se u tohoto typu úvěru snížila meziročně o 2,04%. Znamená to, že nyní můžete tento typ úvěru získat již od 8,97%.

Zajímá-li vás hypoteční úvěr, pak i v jeho případě banka přišla s určitými kladnými změnami. Hypotéku se splatností do 1 roku je možné získat od 3,15% a se splatností na 5 let pak za 4,17%. Musíte ovšem splnit podmínky, které si na vás banka připravila. Předně musíte mít u Komerční banky zřízený běžný účet, dále pak uzavřené životní pojištění a pojištění nemovitosti u Komerční pojišťovny. Může se stát, že banka bude akceptovat i pojištění u jiného ústavu.

Hledáte-li podrobné informace o běžných účtech, naleznete je v této sekci

Je ovšem zřejmé, že zatímco snížení úrokové sazby u spotřebitelského úvěru je velice příznivé, pak v případě hypotéky tomu tak rozhodně není. Nejde jen o podmínky, které nejsou až tak neschůdné, ale spíše o to, že se snížení sazeb dotklo pouze hypoték s příliš krátkou dobou splatnosti.

Žádné velké překvapení

Je vidět, že počátek nového roku opět nenechal tuzemské banky chladnými. Některé poplatky vás možná zaskočily, avšak přiznejme si, že většina z nich se dala očekávat. Tendence bank ušetřit náklady, které jim vznikají z obsluhy svých klientů na pobočkách, je znatelná již delší dobu. Jen se zdá, že banky ve své snaze nutit klienty k obsluze jejich financí pomocí kanálů přímého bankovnictví, poněkud přitlačily.

Ptáte se co banky, o kterých nebyla řeč? Ostatní z desítky největších tuzemských bank, tedy eBanka, Citibank, GE Capital Bank a HVB Bank ke změnám svých sazebníků k počátku roku 2003 nepřistoupily. Neznamená to však, že tak v brzké době neučiní.

Co si myslíte o změnách poplatků ve své bance? Ovlivnily vás natolik, že byste byli ochotni kvůli nim změnit banku? Jak dlouho si myslíte, že bude bankám trvat, aby donutily klienty k obsluze svých účtu výhradně na dálku? Těšíme se na vaše názory.