S kontaktními místy Czech Point se možná setkáte i na pobočkách bank. Ilustrační snímek

S kontaktními místy Czech Point se možná setkáte i na pobočkách bank. Ilustrační snímek | foto: Nikola Hronková, MF DNES

Banky vítají Czech Point na svých pobočkách. Podmínky zavedení neznají

  • 19
Konec listopadu přinese výrazné rozšíření systému Czech Point. Od 29.11. se totiž podle nového zákona mohou novým kontaktním místem pro výkon veřejné správy stát i banky.

V současné době mohou lidé získat například výpis z rejstříku trestů, katastru nemovitostí, obchodního rejstříku nebo si ověřit počet trestných bodů z registru řidičů na radnicích, poštách u notáře, nebo také na kontaktních místech Hospodářské komory ČR.

Rozšíření kontaktních míst iniciovali zástupci bank

Czech Point ve zkratce

  • Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál
  • Cílem je vytvořit garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho universálního místa.
  • Co poskytuje CP:

- výpis z katastru nemovitostí

- výpis z obchodního rejstříku

- výpis z živnostenského rejstříku

- výpis z rejstříku trestů

- výpis z bodového hodnocení řidičů

- žádost o zřízení datové schránky a další

  • K 31. srpnu 2011:

- počet kontaktních míst: 6 731

- počet vydaných výstupů: 5 614 000

Zdroj: Ministerstvo vnitra

Návrh na zavedení nových míst Czech Point vzešel přímo od zástupců bank. "Hlavním cílem rozšíření kontaktních míst do bank je především zkvalitnění služeb poskytovaných klientům. Typickým příkladem je třeba proces poskytování hypoték, kdy klient potřebuje výpis z katastru nemovitostí. Pokud bude mít možnost tento výpis vytvořit pracovník na přepážce přímo v bance, pro klienta se celý proces zjednoduší a zkrátí," upřesňuje Jan Matoušek z České bankovní asociace.

Iniciativa rozšíření kontaktních míst do bank má ještě jeden důvod. Tím je potřeba jednoduše identifikovat klienty ve chvíli, kdy některé důležité údaje nebude možné vyčíst z občanských průkazů. Z nových občanských průkazů, které se začnou vydávat od příštího roku, budou postupně mizet některé osobní údaje - například děti, rodinný stav, ale i místo bydliště.

Což může být problém ve chvíli, kdy si budete chtít půjčit peníze. "Jestliže klient chce čerpat úvěr, potřebuje banka znát například jeho rodinný stav, protože přijetí takového závazku dopadá i na jeho partnera. Dokud nebudou včas fungovat registry občanů, nezbývá jiná možnost než výpis z Czech Pointu. Pokud se zavedou kontaktní místa do bank, cesta na Czech Point tak odpadne," vysvětluje Matoušek.

Banky zapojení do Czech Point analyzují

Od 29. listopadu mohou banky oficiálně žádat ministerstvo vnitra o udělení autorizace k poskytování služeb Czech Point na svých pobočkách. Poté má ministerstvo tři měsíce na její schválení. Banky ji získají na pět let za roční poplatek dva miliony korun.

Podle Jana Matouška banky prý o Czech Point na svých pobočkách rozhodně jeví zájem. "Musí však zhodnotit podmínky, které ministerstvo vnitra nastaví. Celá implementace systému bude náročná z personálního a především bezpečnostního hlediska," dodává Matoušek.

I když už zbývá jen měsíc, banky stále neznají přesné podmínky, které budou mít vliv na jejich rozhodnutí. "Čekáme na prováděcí předpisy od ministerstva vnitra, které budou více specifikovat podmínky této služby," uvádí Denisa Salátková za ČSOB a Poštovní spořitelnu. Doplňuje ji Hana Miencilová z GE Money Bank: "Ministerstvo bude na schůzce 7. listopadu bankám teprve představovat podrobnosti případné spolupráce."

Většina bank se jako jeden muž vyjádřila v tom smyslu, že celou věc na svých pobočkách analyzují. "Zjišťujeme, zda naše počítačové systémy a procesy budou schopny požadavky klientů v rámci služeb, které tato kontaktní místa nabízí, zpracovávat," doplňuje Klára Pačesová z České spořitelny. Případný zájem tedy jeví hlavně velké banky - Česká spořitelna, ČSOB s Poštovní spořitelnou, GE Money Bank, Komerční banka, UniCredit Bank, ale i Fio banka.

Zpřístupnit Czech Point na svých pobočkách neuvažují banky s malým počtem poboček - například Citibank a internetové banky - mBank či Zuno Bank. Distancovala se i Raiffeisenbank, protože, jak vysvětluje Tomáš Kofroň z banky,: "Czech Point nezapadá do naší strategie prémiové banky." LBBW Bank brání zapojit se technické důvody, které však odmítla dále specifikovat.

Prioritou není zavedení kontaktních míst Czech Point ani pro Volksbank či Equa Bank. Obě banky však nevylučují případné zapojení někdy v budoucnosti.