Čtyři pětiny podniků přispívají svým zaměstnancům na vzdělávání, investují do budoucnosti svých lidí. Ilustrační snímek

Čtyři pětiny podniků přispívají svým zaměstnancům na vzdělávání, investují do budoucnosti svých lidí. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zaměstnanecké benefity: v kurzu jsou pojištění a věrnostní programy

  • 61
Příspěvek na dovolenou, na lázně, na vzdělávání, poukázka do sportovního centra, peníze na nákup zdravé výživy - to jsou některé zaměstnanecké benefity, jež se stále častěji objevují v nabídce firem.

K běžným bonusům v podobě mobilního telefonu, notebooku či stravenek přidávají firmy benefity přispívající ke zdraví a relaxaci pracovníků. Oblíbené jsou zvláště u pozic, kde je zvýšená míra stresu.

"Stravenky, nápoje, dva volné dny při nevolnosti na pololetí, příspěvky na kulturní a sportovní akce, na životní a penzijní pojištění, odměny při jubileích... Ve vybraných pozicích hradíme nadstandardní zdravotní péči, úrazové a cestovní pojištění. Uznání získala ochota firmy poskytnout půjčku a podpora profesního růstu dětí zaměstnanců," vypočítává výhody partner poradenské firmy M.C. Triton Luděk Pfeifer.

Výhody si zaměstnanci sestaví sami

Benefity jsou většinou součástí věrnostního programu, například takzvané kafeterie. Zaměstnanci za dobře odvedenou práci dostávají body a ty pak proměňují za různé věci, třeba i za slevy na zboží.

"Zaměstnanci si sami sestaví balíček výhod, například ze stravenek, připojištění, jazykových kurzů, sportovních či kulturních aktivit. Myslím, že tuto flexibilitu oceňují. Také pracujeme na tom, aby mohli jet na zkušenou do některé spolupracující zahraniční advokátní kanceláře," říká Jan Spáčil z advokátní firmy Ambruz & Dark/Deloitte Legal.

Benefity ve firmách

94,8 % - příspěvek na stravování

83,3 % - zvýšení nároku na dovolenou

76,9 % - odměna při významném prac. a životním výročí

75 % - poskytnutí pracovního volna s náhradou mzdy při významných životních událostech

57,5 % - příspěvek na penzijní připojištění

51,7 % - zvýšení odstupného při výpovědi od zaměstnavatele

46 % - sociální fond/program

42,3 % - 13. plat

22,9 % - pružná pracovní doba

19 % - příspěvek na životní pojištění

17 % - výrobky či služby za nižší cenu

6,3 % - náhrada mzdy za první tři dny pracovní neschopnosti

3,5 % - příspěvek na dopravu

2 % - příspěvek na přechodné ubytování

0,3 % - práce z domova

Poznámka: Podniky, které mají kolektivní smlouvy  Zdroj: ISPP

Stoupá zájem o pojistky

Podle průzkumu společnosti Trexima poskytuje skoro 60 procent firem bonus v podobě pojištění. Předností pojistek je daňové zvýhodnění stejně jako u stravenek, příspěvku na dovolenou a na vzdělávání.

"Udělali jsme si průzkum v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Ukázal, že podíl společností, které svým zaměstnancům poskytují příplatek na životní pojištění a penzijní připojištění, oproti loňsku stoupl o 15 procent," uvádí ředitel Employee Benefits ING Pojišťovny Jiří Běťák. Podle něj podniky svým zaměstnancům přispívají na pojištění nejčastěji kolem pěti set korun, někde je to však až dva tisíce korun měsíčně.

Dovolená o týden delší

Základní výměra dovolené jsou čtyři týdny. Týden navíc nabízí podle průzkumu společnosti Trexima v kolektivních smlouvách podniků 83 procent zaměstnavatelů. Jedno procento dokonce dává dva týdny dovolené navíc. "Někteří svým zaměstnancům navyšují nárok na dovolenou pouze ve dnech," vysvětluje analytička trhu práce Kateřina Duspivová z Treximy.

Podle ní se počet dní dovolené navyšuje především v odvětví informační a komunikační činnosti nebo v peněžnictví a pojišťovnictví. Naopak bez volna navíc jsou zaměstnanci v oblasti ubytování a stravování.

Učte se pro firmu

Letos se nadšeně mluví o benefitech na vzdělávání. V současnosti je využívají čtyři pětiny podniků a v následujícím roce by podle odborníků mohlo přibýt dalších 11 procent.

"Oblíbenost vzdělávání jako zaměstnaneckého benefitu potvrzuje trend posledních měsíců – firmy více investují do budoucnosti svých lidí namísto věcného odměňování," říká Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro oblast hospodářské politiky a konkurenceschopnosti.

Větší podpora vzdělávání vyplývá přitom nejenom ze zájmu zaměstnanců, ale částečně i z potřeb firem vychovat si kvalifikované odborníky a také si je udržet.

"Zřejmě tu zapracovaly vzpomínky na předkrizový stav, kdy firmy zoufale sháněly, přetahovaly si a přeplácely vzdělané specialisty," dodává Radek Špicar.

Homeoffice nejčastěji u IT

Práci z domova začaly podniky využívat více v době krize, aby ušetřily náklady na pracovní místo. Zájem o tento benefit však roste dál. Zatím ho nabízejí převážně velké mezinárodní firmy, a to hlavně v oblasti IT.

"Naši lidé nejvíce oceňují flexibilní pracovní dobu a homeoffice. Samostatné rozvržení pracovní aktivity umožňuje vyjít vstříc požadavkům klientů, dosahovat dobrých výkonů a přitom si zachovat volný čas," říká Jan Kebza z finančně poradenské firmy AWD ČR. "Ceněny jsou i odměny za dobře odvedenou práci – nabízíme svým zaměstnancům dovolenou na Šrí Lance, v Mexiku, na Bahamách či Laponsku."

Tisíce za věrnost podniku

Téměř 77 procent firem podle Treximy nabízí odměny při významných pracovních a životních výročích. Výše se odvíjí od délky zaměstnání.

Podle společnosti Profesia dostávají benefity častěji pracovníci ve velkých firmách. V malých podnicích do 10 zaměstnanců je nemá 37 procent lidí. Většinou se dávají manažerům, jen čtyři procenta z nich žádný nemají. Naopak lidé na nejnižších pozicích si o bonusech mohou nechat jen zdát. Mezi pomocnými zaměstnanci je nedostává až 42 procent lidí.

"Nejsme příznivci plošného rozdávání všem, snažíme se vytvořit konkurenční prostředí. Významným benefitem jsou u nás takzvané hvězdičky. Je to jakýsi podíl na zisku společnosti. Z každé zobchodované MWh rozdělujeme určitou částku mezi zaměstnance, kteří hvězdičku obdrželi. Někteří jich mají i několik a jejich podíl se poté zvyšuje. Odměna je vyplácená jednou ročně," uvádí generální ředitel Českého Energetického Centra René Grebeň.