Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trend: V placení bezkontaktními kartami jsou Češi evropská jednička

aktualizováno 
Zájem o bezkontaktní placení v Česku strmě roste. V podílu bezkontaktních útrat jsme se dostali na první příčku v Evropě. V počtu terminálů jsme oproti Evropě stále pozadu, obchodníci se však začínají rozhýbávat. Potvrzují to karetní společnosti Visa a MasterCard i tuzemské banky.

Mobilní platební terminály mají budoucnost. Představují levné, přenosné a snadno použitelné řešení pro kohokoliv, například i pro drobné obchodníky a provozovatele stánků. | foto: zdroj: Visa Europe

„U bezkontaktních plateb jsme na špici Evropy, u platebních inovací Česká republika předstihla Západ,“ říká Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.

„Češi si uvědomují, že platit bezkontaktně znamená platit rychle a zároveň bezpečně. Podíl bezkontaktního placení u obchodníků u nás dosahuje už bezmála 60 procent, což je výrazně více než u druhé země v pořadí, kterou je Polsko,“ informuje Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

ZeměPodíl bezkontaktních plateb
Česká republika59,45 %
Polsko39,03 %
Slovensko38,71 %
Velká Británie6,86 %
Chorvatsko6,18 %
zdroj: Visa Europe, údaje za červen 2015

Bezkontaktní karty vydává v České republice už 14 bank

Češi zkrátka přišli na to, že s „pípacími“ kartami ušetří při nákupech čas, protože u transakce do 500 korun není třeba zadávat PIN. Celá platba díky tomu proběhne během okamžiku.

Fotogalerie

U plateb nad 500 korun je sice třeba PIN zadat, ale v případě odcizení je to určitá pojistka, že zloději prostřednictvím karty nevysají z účtu velkou sumu peněz. Průzkumy přitom potvrzují, že bezkontaktní kartu či platební nálepku si Češi více hlídají a na rozdíl od Rakouska či Německa k nim mají výrazně větší důvěru. Přesto i u nás kolují o jejich možném zneužití nejrůznější mýty a názory (více čtěte zde).

Na rostoucí popularitu bezkontaktních karet sázejí i samotné banky. V nabídce je má již 14 tuzemských bankovních domů, letos v březnu je začala vydávat Expobank a nejnověji od července také UniCredit Bank.

Nepřehlédněte

„Touto novou technologií budou vybaveny všechny nově vydané karty, stávající klienti si mohou zdarma požádat o výměnu,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. Bezkontaktní platební karty tak zatím nemá už jen Sberbank. „Na jejich zvedení intenzivně pracujeme a chceme je vydat co nejdříve,“ říká mluvčí Sberbank Radim Kovács.

Ve vybavení terminály za Evropou zaostáváme

Přestože Češi milují inovace a velmi rychle jsme se stali evropskými lídry v používání bezkontaktních karet, v počtu terminálů pro bezkontaktní platby za Evropou citelně pokulháváme. Zaplatit klasickou či bezkontaktní kartou se nedá u řady malých obchodníků a z pohledu míry vybavenosti platebními terminály jsou obrovské rozdíly i v jednotlivých krajích. „Nejhůře je na tom Pardubický kraj, o moc lépe na tom není ani Vysočina či Ústecký kraj. Naproti tomu nejlepší podmínky pro placení kartou jsou v Praze a poměrně dobře jsou na tom také kraje Středočeský, Jihomoravský a Moravskoslezský,“ komentuje letošní průzkum Marcel Gajdoš.

ZeměPočet bezkontaktních terminálůPočet bezkontaktních transakcíVýdaje (v eurech)
Velká Británie410 00052,6 milionu330 milionu
Polsko354 00049,7 milionu334,9 milionu
Česká republika75 00014 milionů314,4 milionu
Španělsko593 00011,5 milionu447,8 milionu
Francie405 0008,3 milionu88,5 milionu
zdroj: Visa Europe, údaje za březen 2015

Mobilní platební terminály mají budoucnost

Mnozí obchodníci si však začínají uvědomovat, že budou muset držet krok s novými trendy. Nepřijímáním platebních karet totiž přicházejí o významné procento potenciálních zákazníků. Vývoj nových technologií navíc přináší pro obchodníky i levnější a komfortnější řešení v podobě mobilních platebních terminálů, tzv. mPOS („mobile point of sale).

„Zařízení mPOS je natolik jednoduché, že obsluhu zvládne každý i bez školení. Připojuje se k tabletu či smartphonu a díky nainstalovanému softwaru umožňuje přijímat bezkontaktní platby doslova kdekoli, pouhým přiložením karty. Tato technologie představuje levné, přenosné a snadno použitelné řešení pro kohokoliv, například i pro drobné obchodníky a provozovatele stánků,“ přibližuje Marcel Gajdoš.

Visa Europe si tuto novou technologii otestovala letos v červnu na Velké ceně Londýna Formule E. Pořadatele závodu vybavila 60 bezkontaktními mPOS terminály. A výsledek? Na akci, kterou navštívilo bezmála 60 tisíc lidí, se více než polovina transakcí uskutečnila právě prostřednictvím této technologie. „Londýnská Grand Prix dokonale ukázala, jak snadno se mPOS uplatnila. Tam, kde dosud dominovala hotovost, se rázem velmi efektivně uplatnily platební karty. Lidé zde nakupovali vše: od občerstvení až po suvenýry. A mnohem rychleji než při platbě v hotovosti. Nepřicházeli tak o podívanou, kvůli které dorazili. Obchodníci si zase pochvalovali navýšení tržeb,“ shrnuje Gajdoš.

Elektronická, nebo embosovaná?

Srovnejte si nabídky osobních účtů a zjistíte, která platební karta odpovídá vašim potřebám. 

Jak dodává, zájem o tyto inovativní technologie v budoucnu významně poroste. „K ohromnému boomu technologie mPOS došlo například nyní v Itálii, kde kvůli legislativním změnám musejí obchodníci akceptovat karty u plateb převyšujících 30 eur (v přepočtu nad 810 korun). Řada malých obchodníků upřednostnila mPOS technologii před klasickými terminály. Dojde-li u nás k uzákonění elektronické evidence tržeb, mohl by podobný boom jako v Itálii nastat i na českém trhu odhadem během roku 2016,“ míní Marcel Gajdoš.

Používáte již bezkontaktní platební kartu?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 14. září 2015. Anketa je uzavřena.

Již ano 2349
Zatím ne 314
Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Pracovník skladu

Menzies Aviation (Czech), s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.