Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezpečí na účtech: úkol bank i klientů

  0:09aktualizováno  0:09
Případy sporných výběrů z bankovních kont, s nimiž má zkušenost nejen Česká spořitelna, ale i jiné banky, posouvají přístup k bankovním službám do poněkud jiného světla.

A to jak z pohledu klienta, tak z pohledu finančních domů. Jak banky, tak uživatelé jejich služeb, se totiž budou muset zamyslet na otázkou: kde leží správná hranice mezi pohodlím a bezpečností při operacích s penězi? Chce někdo déle čekat ve frontě, protože při výběru peněz je potřeba ukazovat o jeden průkaz víc?

V případě České spořitelny se tento týden dostaly na povrch tři velmi sporné kauzy. Její šéfové říkají, že peníze jsou u nich dobře zabezpečeny už dnes, vždyť problém vznikne v desítce případů z milionu.

Zároveň si ale uvědomují, že po bezpečnosti je větší poptávka, i za cenu menšího komfortu. "Budeme přemýšlet o tom, jak takovým případům předcházet," říká šéf spořitelny Jack Stack.

Ve spořitelně proto vzniká zvláštní tým, aby se zjistilo, které služby upravit. "Ukazuje se, že klienti volají po větší bezpečnosti, byť by měli na přepážkách čekat o chvíli déle," říká mluvčí banky Klára Gajdušková. Témat k diskusi bude mnoho. Například zavést povinnost předkládat občanský průkaz i v případě, že si klient na přepážce vybírá méně než sto tisíc korun (dnes ve spořitelně při menších výběrech stačí sporožirový lístek, číslo účtu a správný podpis). Anebo dát klientům na výběr, jak konto důkladněji zaheslovat. Či zdokonalit pravidla pro fungování sběrných boxů, v nichž lidé nechávají platební příkazy k převodu z účtu na účet a jež zřejmě někdo zneužil v jednom z podezřelých případů.

Podnět k zamyšlení mají i jiné ústavy - i Československá obchodní banka přiznává, že vede spor s jedním klientem, u jehož dokázal převést peníze cizí člověk. A sama zdědila šest sporů po IPB, na jejíž bývalých pobočkách zavedla své procedury.

Tyto kauzy ovšem nejsou jen podnětem k zamyšlení pro bankéře. Musí o nich přemýšlet klienti bank. A ukázat svým ústavům, kam se má posunout hranice zabezpečení peněz. "Banka je samozřejmě za uložené peníze odpovědná, ale jsou možnosti, jak účet zabezpečit, takže nejistotu v případě kriminálního činu nese částečně i klient," připouští ředitel komunikace ČSOB Milan Tománek.

Poslední případy například ujkazují, že pokud člověk podniká a faktury podepisuje stejně jako své platební příkazy, pak skutečně hodně riskuje. Především proto, že na své peníze i jako nevinná oběť bude čekat. Pokud se totiž člověk stane obětí podvodu, současná praxe bank ukazuje, že při sporných a podezřelých případech umí zadržovat peníze hodně dlouho, třeba i rok (přinejmenším tak dlouho, dokud vyšetřují policisté).

Tuto politiku banky patrně těžko někdy změní. Existuje-li podezření, byť nesprávné, že klient k výběru peněz pomohl, těžko případ rozřeší někdo jiný než policisté či soudy. Do budoucna by stížnosti klientů vůči bankám měl pomáhat řešit takzvaný finanční arbitr - orgán podobný ombudsmanovi. Parlament brzy bude projednávat zákon o jeho vzniku, ovšem rozsah jeho pravomocí je navržen zatím v omezené formě.

A v případech trestné činnosti i v budoucnu bude potřeba čekat na verdikt policie. Lidé, kteří na činnost bank, dohlížejí, do těchto sporů roizodně zasahovat nechtějí. "Ochranu spotřebitelů u bankovních služeb nemáme podle zákona v popisu práce. Narozdíl třeba od Británie," uvádí šéf bankovního dohledu České národní banky Pavel Racocha. "Je to vztah mezi klientem a bankou a v kriminálních případech policie a soudů," dodává Racocha

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Ilustrační snímek
Nový trend: Češi mění zaběhané postoje, kam ukládat peníze

Ukládat peníze na spořicí účet už české střadatele přestává pomalu ale jistě bavit. Úrokové sazby jsou příliš nízké a výnosy mizivé. Proto se Češi začínají...  celý článek

Petr Vosála
Setkává se s útoky na bankovní účty lidí. Češi jsou nepoučitelní, říká

Řada Čechů si myslí, že ovládá internetové bankovnictví, k platebním kartám se chová obezřetně a vyzná se přinejmenším v základech internetové bezpečnosti....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?
Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?

Minimální mzda v Česku se od ledna zvýší o 1200 korun na 12.200 korun, tedy o 11 procent. Rozhodl o tom dnes kabinet. N... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.