Ne každý se v investiční džungli vyzná. Makléř vám může rozhodování výrazně ulehčit

Ne každý se v investiční džungli vyzná. Makléř vám může rozhodování výrazně ulehčit | foto: Reuters

Bojíte se, že uděláte v investování chybu? Dejte si poradit

Přestože dnes internet hýbe světem a stále více ho využívají také investoři a obchodníci s cennými papíry (brokeři), i dnes se najde mnoho obchodníků, kteří internet nepoužívají. Osobní kontakt je zkrátka pro mnoho investorů stále velmi důležitý.

Důvodů je několik: nemožnost být permanentně připojený k internetu, nedostatek času k sezení před monitorem a čekání na vhodnou příležitost ke vstupu do trhu nebo prostě nedostatek zkušeností a odvahy k samostatnému rozhodování a potřeba se při investování poradit. V každém případě dnes existuje množství obchodníků, kteří upřednostňují telefonický nebo osobní kontakt před zadáváním pokynů přes internet. Stále častější je pak využívání služeb osobního makléře a správy portfolia.

Tyto služby jsou samozřejmě o něco dražší než využívání elektronické aplikace. Na druhou stanu ale, zejména u služby osobního makléře, staví na individuálním, osobním přístupu, který může být brán jako určitá přidaná hodnota. Na rozdíl od elektronického obchodování, kdy se klient většinou stará o všechny kroky související s investováním sám, musí osobní a telefonické příkazy zadávat zaměstnanci společnosti. To je sice pro brokera a tím i pro klienta dodatečný náklad, investor má ale jistotu, že se při zadávání příkazů nestane chyba.

Služba osobního makléře a rovněž správa portfolia pak tvoří další stupeň starosti o investora, kdy na zadávání příkazů mají velký vliv specialisté obchodníka s cennými papíry. Osobního makléře mohou využít zejména ti klienti, kteří chtějí mít svůj účet stále pod kontrolou. I přesto, že nemají přístup k internetu, ale chtějí o všech zrealizovaných pokynech a transakcích rozhodovat sami.

Každému klientovi, který se rozhodne tuto službu využít, je přidělen profesionální makléř (zaměstnanec brokerské společnosti, který složil makléřskou zkoušku a dostal licenci od ČNB), který má na starosti určitou skupinu klientů, s nimiž je v kontaktu a které je schopen zvládat.

Funkcí osobního makléře není pouhé zadávání nákupních a prodejních příkazů. Přidanou hodnotou v jeho případě jsou dodatkové služby, které tato služba klientovi nabízí. Jde zejména o vytváření doporučení a poradenství při nákupu a prodeji cenných papírů. Osobní makléř hledá investiční možnosti a pravidelně je v kontaktu s klientem, aby ho informoval o změnách na trzích a nových investičních příležitostech (případně mu doporučí uzavřít stávající pozice). Klient se pak sám rozhodne, jestli bude obchod realizovat, a je tak stále pouze na něm, jak se jeho portfolio vyvíjí.  Osobní makléř by měl rovněž pokaždé upozornit investora na změny ovlivňující portfolio klienta a doporučit mu další postup.

Nabídka vybraných brokerských společností

Zdroj: internetové stránky společností

V každém případě ještě předtím, než investor uzavře smlouvu o službě osobního makléře, se musí s makléřem osobně sejít a ujasnit si strategii a představy o tom, jak si investor přestavuje své obchodování a na co má makléř klást největší důraz.

Podobnou službou, kterou většina brokerů svým klientům nabízí, je správa portfolia. Od služeb osobního makléře se liší zejména tím, že v tomto případě již investor nerozhoduje o každém obchodě sám, ale nechává prakticky všechna rozhodnutí na specialistech brokerských společností. I zde je nutné si předem domluvit podmínky a očekávání klienta při osobním pohovoru nebo vyplněním dotazníku. Na jeho základě pak společnost doporučí investorovi předem danou strategii, nebo mu vytvoří investici na míru. Na rozdíl od klasických nástrojů kolektivního investování má investor vždy přehled o všech transakcích i o tom, kde jsou jeho prostředky zainvestovány.

I při výběru osobního makléře nebo jiných služeb brokerské společnosti, klient musí dbát na základní pravidla a kritéria, podle nichž se bude rozhodovat. Ať už je to výše poplatků a jejich struktura (nižší nemusí být vždy výhodnější), množství produktů (jednotliví brokeři se svou nabídkou liší a nabízí něco speciálního) nebo kvalita nabízených služeb, dobrá pověst, tradice a finanční zázemí. Investoři se liší požadavky a očekáváními, ale svého brokera si určitě najde každý.