Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Brát zaměstnance jako zákazníka

  11:00aktualizováno  11:00
Termín personální marketing (dále jen PM) je používán v moderních společnostech, které jsou marketingově řízeny. Znamená to, že se vedení těchto firem dívá i na vlastní zaměstnance jako na zákazníky (interní zákazníky) a také se k nim tak chová.

Marketing obecně má mnoho podob a záleží na každé společnosti, jak jej provádí. Stejně i personální marketing má svá specifika podle velikosti a vyspělosti firmy. Často je chápán jako odpověď na otázky: Kolik a jakých zaměstnanců budeme hledat? Kdy a kde je budeme hledat? Personální marketing by se možná měl chápat šíře a zahrnovat nejen oblast "Jak získávat nové zaměstnance", ale i oblast reprezentovanou otázkami typu "Jak udržet stávající kvalitní zaměstnance".

Nyní se zaměřím na získávání nových lidí do společnosti a v dalším pokračování se budu zabývat tím, jak udržet kvalitní zaměstnance. Jak získat nové zaměstnance? V této oblasti personální marketing odpovídá na otázky:

* Kolik budeme hledat zaměstnanců a s jakými znalostmi nebo dovednostmi?
* Kdy a kdo je bude hledat a kde?
* Jak jsme pro potenciální zaměstnance atraktivní?
* Jaké jsou obvyklé platy na hledaných pozicích?
* Jak se budeme v inzerátu profilovat a tak dále?

Na základě odpovědí na ně se můžeme rozhodnout pro vyhledávání v rámci firmy, mezi absolventy, pro "přetažení" lidí od konkurence nebo pro inzerci v médiích, která zasáhne cílovou skupinu budoucích zaměstnanců. Víme, kolik peněz jim můžeme/máme nabídnout, a máme jasno, zda je hledáme vlastními silami, či použijeme personální agenturu.
Atraktivita zaměstnavatele hraje v procesu získávání nových zaměstnanců velkou roli. Může se zdát, že uchazeči dají přednost firmám se zvučnými jmény. Hodně ale záleží na požadavcích a osobních zkušenostech kandidátů a imagi firmy. Například velký český finanční ústav měl problémy získat kvalitní lidi do IT oddělení.
Měl mezi lidmi z oboru špatnou pověst (nízká odborná úroveň vedoucích a zastaralé technické vybavení). Problém firma řešila cílenou reklamní kampaní, která sice nebyla levná, ale v důsledku se jí podařilo změnit vnímání špatného jména společnosti u odborné veřejnosti a získat kvalitní zaměstnance. Další nezanedbatelnou částí tohoto procesu získávání je i komunikace s kandidáty.
Mnoho lidí, kteří procházejí naší společností, hovoří o chování firem i agentur, a tím samozřejmě přispívají k budování dobrého, případně špatného jména společnosti. Otázka tvorby a nasazení inzerátu je též velice důležitá, jde o signály pro konkurenci, zaměstnance, stávající i potenciální zákazníky. Takto pojatý přístup k získávání nových zaměstnanců vyžaduje ve firmách kvalitní personální HR, tedy personální oddělení.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?
Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?

Minimální mzda v Česku se od ledna zvýší o 1200 korun na 12.200 korun, tedy o 11 procent. Rozhodl o tom dnes kabinet. N... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.