Je základní a nejrozšířenější způsob spojení s bankou pomocí osobního počítače. K využívání tohoto přístupu potřebujete většinou nainstalovat speciální software, který vám poskytne banka. Pro přístup k účtu můžete poté používat jen váš počítač. Největší výhodou je okamžité zúčtování plateb v pracovní době, stálý přehled o stavu peněz na účtu i snadné ověření zda určitá platba proběhla. Bezpečnost v prostředí internetu vám zajistí elektronický podpis.
Banka | Poplatek za zřízení homebankingu | Měsíční poplatek za využívání homebankingu | Poplatek za ověření zůstatku | Poplatek za jednorázový platební příkaz |
IPB (divize ČSOB) | 200 Kč | 60 Kč | zdarma | 2 Kč |
Komerční banka | 500 Kč | 75 Kč | zdarma | 1,90 Kč |
Poštovní spořitelna | 200 Kč* | 60 Kč* | zdarma | 3,50 Kč |
ČSOB | 3000 Kč | 300 Kč | zdarma | 3 Kč |
Internet banking
Při stejných službách jako u homebankingu je hlavní výhodou internet bankingu především to, že ke svému účtu máte prostřednictvím internetu přístup odkudkoli na světě a ne jen ze svého počítače. Nepotřebujete tedy instalovat žádný speciální software.
Banka | Poplatek za zřízení internet bankingu | Měsíční poplatek za využívání internet bankingu | Poplatek za ověření zůstatku | Poplatek za jednorázový platební příkaz |
eBanka | zdarma | 55 Kč* | zdarma | 8 Kč |
Živnostenská banka | zdarma | zdarma | zdarma | 3 Kč |
Union banka | zdarma | 100 Kč | zdarma | 2 Kč |
Pobočka
Hlavní nevýhodou docházení do pobočky je samozřejmě větší časová náročnost. Odměnou za strávený čas je však větší spektrum poskytnutých služeb a občas i osobní kontakt s pracovníkem banky, především při řešení složitějších problémů nebo detailnějším popisu některých služeb. Nevýhodou jsou také vyšší poplatky za služby poskytnuté přímo v pobočce. Trendem poslední doby je cenové znevýhodnění transakcí uskutečněných přímo na pobočce oproti příkazům podaným elektronickou cestou.
Banka | Poplatek za zřízení účtu | Měsíční poplatek za vedení účtu | Měsíční výpis vyzvednutý na pobočce | Poplatek za jednorázový platební příkaz |
IPB (divize ČSOB) | zdarma | zdarma | 35 Kč | 5,50 Kč |
GE Capital Bank | zdarma | 60 Kč* | viz.* | 5 Kč |
Poštovní spořitelna | zdarma | zdarma | 25 Kč | 5,50 Kč |
eBanka | zdarma | 55 Kč** | nelze | 28 Kč |
ČSOB | zdarma | zdarma | 10 Kč | 6 Kč |
Union banka | zdarma | 25 Kč | zdarma | 5 Kč |
** cenový program Základ
Pozn.: jedná se o ceny za běžné účty
Dosavadní vývoj zřejmě spěje k tomu, že banky budou nadále zdokonalovat a rozšiřovat své služby v oblasti přímého bankovnictví a i ti nejkonzervativnější klienti se tomuto tlaku neubrání. V poslední době vyjádřila v tomto směru dostatečně jasně svůj postoj například Česká spořitelna, když oznámila zdražení transakcí uskutečněných na přepážce až o 100% a naopak zlevnila poplatky za svou službu telebankingu Sporotel. Je více než pravděpodobné, že v tomto počínání nezůstane ojedinělým případem. Mohutnou reklamní kampaň spustila v posledních dnech také Komerční banka na svůj phonebanking s názvem Expresní linka KB. I přes tento nátlak není rozumné zřídit si přímý přístup ke svému účtu bez rozmyslu. Každý by si měl uvědomit, jaké transakce nejčastěji provádí, protože pro každou službu se hodí jiný kanál. Pokud provádíte mnoho transakcí a potřebujete mít stálý a přehledný obraz o vašem účtu, zvolíte nejspíše přístup prostřednictvím internetu (tedy homebanking nebo internet banking). Pro spěšné operace a základní informace je zase výhodnější mobilní telefon, protože ho můžete mít stále při sobě. Pro detailnější informace o určité službě a pomoc v problémových situacích oceníte naopak telefonní bankéře (tedy telebanking s operátorem). Proto se jako nejvýhodnější jeví zvolení kombinace alespoň dvou přístupů.
Začátek tohoto komentáře naleznete zde.
Jaké máte zkušenosti s využíváním služeb přímého bankovnictví? Myslíte si, že se bankám podaří v dohledné době znatelně změnit návyky svých klientů a přinutit je k využívání přímého bankovnictví?