Služba CASHBACK

Služba CASHBACK | foto: EXPRES + MF DNES

CashBack: jak se (ne)osvědčil

  • 80
Klienti ČSOB a Poštovní spořitelny dostali v loňském roce na českém trhu ojedinělý vánoční dárek – CashBack. Jak se tato služba osvědčila, přišli jí klienti na chuť, stejně jako v zahraničí?

První vlaštovkou, která u nás službu CashBack nabídla v srpnu loňského roku, byla u nás síť prodejen Datart.. Ovšem s CashBackem, jak jej mnozí čeští držitelé platebních karet mohli znát ze zahraničí, měla a má jen málo společného.

V říjnu loňského roku ČSOB a Poštovní spořitelna (dále jen PS) CashBack otestovala pilotním provozem. 8. listopadu jej po té zpřístupnila všem svým klientům, resp. držitelům debetních i kreditních platebních karet, a to v celé síti prodejen společnosti Ahold (Albert,  Hypernova). Při placení nákupu, jehož hodnota převýší 300 korun si každý držitel platební karty ČSOB a PS může vybrat v násobcích stokorun maximálně 1500 Kč.

Celá transakce prozatím zpoplatněna není. To ovšem změní 1. srpen 2007. Počínaje tímto dnem bude totiž poplatkem zatížen CashBack provedený kreditní kartou. Výše poplatku dosáhne „standardní výše“, bude činit 5 Kč + 1 % z vybrané částky. CashBack provedený kartou debetní i nadále zůstává zdarma.

ČSOB: CashBack už klienti užívají každodenně
„Ukazuje se, že klienti ČSOB i PS si na novou službu zvykli a začali ji každodenně používat“ řekl Pavel Prokop, ředitel útvaru Karty ČSOB. Zvýšený zájem o CashBack banka zaznamenala zejména v předvánočním týdnu, kdy klienti uskutečnili bezmála 1500 výběrů. To byl nárůst o 24 % oproti předchozímu období, doplnil dále Pavel Prokop.

Nejvýraznějším dnem v loňském roce však byl pátek 22. prosince, kdy klienti provedli 335 výběrů, přičemž na pokladnách Albertů a Hypernov vybrali více než 400 tisíc Kč (průměrně každý z nich vybral hotovost cca 1200 Kč).

Jaká je realita
CashBack je další možností, jak lze z účtu vybrat peníze zdarma, na rozdíl od obdobných hotovostních transakcí v bankomatu, či u pokladny v bance. Výběr bez poplatku jistě uvítali i držitelé kreditních karet ČSOB a PS, neboť běžně je každý výběr, byť realizovaný v bankomatové síti ČSOB, zpoplatněn 5 korunami a navíc jedním procentem z vybrané částky. Radost držitelů kreditních karet však potrvá jen do konce července, pak bude CashBack zatížen stejným poplatkem.

Objektivní zhodnocení úspěšnosti uvedení CashBacku na český trh však není dost dobře možné, jelikož chybí jakékoliv srovnání. Službu  v současnosti nabízí pouze ČSOB a PS. Navíc lze těžko činit závěry z pouze několika bankou uveřejněných čísel. Nicméně uvážíme-li, že služba je dostupná v bezmála 300 supermarketech Albert a hypermarketech Hypernova v celé republice, můžeme snadným výpočtem zjistit, že na jednotlivý obchod nevychází ani jediný výběr hotovosti u pokladny denně (jedná se přitom dle vyjádření ČSOB o čísla rekordní, tj. 1500 výběrů v kalendářním týdnu). Jak je vidět, novinka si ty "své" klienty teprve hledá.

Rozhodně nelze říci, že CashBack bude klienty masově, a to minimálně v několika příštích měsících, využíván. Nutno totiž tuto službu považovat spíše za doplněk „klasiky“, kterou bezesporu u nás velmi oblíbená bankomatová síť doopravdy je. Navíc ještě řady klientů využívajících CashBack prořídnou po zavedení poplatku u výběrů na pokladnách realizovaných kreditními kartami, jak jsme již uvedli výše.

Konkurence je zatím v nedohlednu
Podle oficiálního vyjádření bank v tuto chvíli počítá se zavedením služby pouze jeden, za to ale největší hráč na bankovním retailovém trhu - Česká spořitelna. Klienti České spořitelny se novinky u pokladen dočkají nejdříve v posledním čtvrtletí roku 2007.

Další bankou, která o CashBacku pro své klienty uvažovala, byla Komerční banka. Nicméně v tuto chvíli projekt na zavedení služby CashBack nemá. Připravena spustit CashBack je i Raiffeisenbank. Naráží přitom na problém – nemá vlastní terminály u obchodníků. Musí proto vyčkat, až některý obchodník zpřístupní službu i držitelům platebních karet z řad jejích klientů.