Čeká vás přijímací pohovor? Připravte se na maraton

Chystáte se na přijímací pohovor a moc toho nevíte o firmě, ve které chcete pracovat? Pak se nedivte, když vyberou jiného uchazeče. Podle výsledků výzkumu společnosti Robert Half International předpokládá šedesát procent manažerů, kteří se na výběru nových lidí pro firmy podílejí, že o nich uchazeči získají předem alespoň základní informace.
Pokud máte před sebou přijímací řízení, počítejte s tím, že to bude záležitost na delší čas. Hned po prvním pohovoru dostane šanci pracovat ve vybrané firmě jen deset procent zájemců, ostatní neminou další a další pohovory. Kolik jich bude celkem, záleží na velikosti firmy i konkrétní pracovní pozici. "Při obsazování manažerských pozic rozhodně dvě kola přijímacích pohovorů nestačí. Někdy se s perspektivními uchazeči chtějí setkat členové českého, u zahraničních firem i evropského vedení, což může vydat i na čtyři až pět kol," říká David Čaněk z personální společnosti Hofírek Consulting. Podle názoru manažerky společnosti Robert Half International Kateřiny Furlongové je větší počet pohovorů přínosný pro obě strany: společnost při nich blíže pozná kandidáty, oni zase lépe porozumí firemní kultuře a záměrům podniku. "Minimalizuje se tak také nebezpečí vzájemného nepochopení zájmů zaměstnavatele i uchazeče a riziko jeho odchodu ve zkušební době," říká ředitelka konzultační společnosti Wrightson Barbora Tomšovská.

Nepodceňujte domácí přípravu

Většinou je to tak, že si vybírá zaměstnavatel, a nikoli zájemce o práci u něj. "Jedním z důležitých faktorů při hodnocení kandidáta je jeho domácí příprava. Ta dokazuje jeho zájem o práci ve firmě," vysvětluje Kateřina Furlongová. Kde informace shánět? Vdobě bezproblémového přístupu k internetu zejména velké společnosti předpokládají, že uchazeč minimálně prostuduje webové stránky o ní. "Pokud přichází k potenciálnímu zaměstnavateli prostřednictvím agentury, měl by údaje získat od ní," říká personální konzultantka společnosti Adecco Ludmila Schaferová. Velkou výhodou jsou také informace o konkurentech vyhlédnuté firmy. "Důležité je mít představu o pozici, o kterou se člověk uchází, informace o tom, jak si stojí firma na trhu a kdo je její konkurencí," míní Barbora Tomšovská. Odborníci radí seznámit se s výroční zprávou firmy, vyhledat další informace z odborných časopisů. "Vnevýhodě bývají čerství absolventi škol, kteří během studia nepracovali a teprve získávají zkušenosti s hledáním zaměstnání. Lépe jsou na tom ti aktivnější, kteří mají praxi a vědí, jak se orientovat," uvádí Ludmila Schaferová. Podle Davida Čaňka musí ten, kdo chce uspět, být informován lépe než ostatní. "Musí počítat s tím, že každý druhý uchazeč si zjistí informace na internetu a v tisku, a zvolit jiné postupy. Například když se hlásí na místo obchodního zástupce, měl by kontaktovat někoho na obdobné pozici a zeptat se ho na bližší informace o firmě, náplni práce, možná i šéfovi," radí David Čaněk. Jak je to v zahraničí? "Celkové povědomí o pohovorech je tam daleko větší, kandidáti přistupují k hledání práce aktivněji. Zatímco čeští uchazeči stále vnímají pohovor jako jakýsi test inteligence a často jen zkoušejí, na jakou pozici vlastně 'mají', v zahraničí je pro kandidáta pohovor možností důkladného poznání společnosti a zjištění, zda mu může opravdu nabídnout prostor pro uplatnění jeho zkušeností a talentu," upozorňuje Kateřina Furlongová.

Co rozhoduje o úspěchu?

To, zda vás přijmou do zaměstnání, záleží na mnoha okolnostech. "Vstupním materiálem je dobře napsaný životopis, důležitá je osobní prezentace získaných zkušeností, vzhled a iniciativa uchazečů," vysvětluje Barbora Tomšovská. Někdy přitom nemusí rozhodovat jen osobní kvality. "Může to být i možnost rychlého nástupu nebo nižší platové nároky," míní David Čaněk. Čím vyšší pozice je ve hře, tím se podle odborníků očekává větší samostatnost a připravenost. "Zahraniční kolegové zformulovali důležité předpoklady do tří hesel: Can Do, Will Do, Will Fit, která se dají volně vysvětlit jako mít potřebnou praxi a vzdělání, mít zájem pracovat na dané pozici pro danou společnost a schopnost zařadit se do stávajícího pracovního týmu a prostředí. Jako nejdůležitější dnes cítíme přístup k nabízené pracovní pozici a firmě," říká Ludmila Schaferová. Podle Kateřiny Furlongové je stále hodně důležitý první dojem: "Ten ukáže na vlastnosti kandidáta, které každý zaměstnavatel hledá - zájem, aktivní přístup, optimismus a zdravé sebevědomí. Právě tento potenciál někdy rozhoduje o přijetí víc než zkušenosti kandidáta."