Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ceny vlaků komplikují slevy, porovnat jízdné v autobusech je téměř nemožné

  9:00aktualizováno  9:00
Ušetřit nervy, nebo peníze? I tak se může rozhodovat člověk, který se chystá na cestu. Pokud si vybere první možnost, zvolí auto, podle svého určí čas odjezdu i návratu, ale za pohodlí si připlatí. Když pojede autobusem, sleví z komfortu, zato zaplatí méně peněz. Levněji než autem mu vyjde i cesta vlakem, avšak s rizikem, že až v deseti procentech případů nedojede včas.

Zažité pravdy, že vlakem se cestuje nejlevněji, přestávají platit. Dráhy zdražily, autem se díky nižším cenám benzinu naopak cestuje úsporněji, za jízdenky na autobus se platí díky velké konkurenci mezi přepravci podobně jako loni. Má se kvůli tomu zákazník rozhodovat jinak? Je čas na to, aby přehodnotil, čím jezdí, a s ohledem na svoji peněženku změnil způsob dopravy, na který byl doposud zvyklý? V některých případech ano.

Automobil zůstává - pokud v něm cestuje jeden nebo dva lidé - nejpohodlnějším, ale také nejdražším dopravním prostředkem. Vedle nákladů na benzin musí automobilista počítat i s dalšími výdaji - za povinné ručení, dálniční známku, případně pojištění a také opotřebení auta.

Ještě před několika lety jasný vítěz pomyslné soutěže o nejúspornější způsob dopravy - České dráhy, musely nyní v řadě případů přepustit první příčku autobusům. Například mezi Kladnem a Prahou je možné cestovat po silnici za patnáct, kdežto po kolejích za sedmnáct korun.

Kdo jezdí vlakem spíše náhodně, se zřejmě nebude příliš rozmýšlet a koupí obyčejný lístek. Všem ostatním se vyplatí mezi cenovými programy, kterých není málo, vybírat. Využitím různých slev se zákazník může dostat na stejnou cenu jízdného, jako když cestuje autobusem, ale je potřeba si předem zajistit potřebný průkaz. Jeho pořízení stojí nejen čas, ale i peníze, například roční zákaznická karta vyjde na dvě stě korun.

Zatímco cena cestování autem a vlakem je předem dána - stačí odhadnout a spočítat spotřebované pohonné hmoty nebo se přeptat v pokladně drah, v případě autobusů se zjištění jízdného může podobat detektivce. Na rozdíl od železnice totiž neplatí, co kilometr, to pevně stanovené jízdné. Naopak. Někteří „umějí“ kilometr za 60 haléřů, jiní ho zákazníkovi účtují za korunu. Na malé vzdálenosti se sice ceny jízdenek jednotlivých přepravců dramaticky neliší, jinak je to při delších cestách. Například z Prahy do Hradce Králové lze jet za sedmdesát, ale i za sto dvacet korun - to v případě, že člověk nasedne do dálkového autobusu mířícího na Slovensko. I na stodesetikilometrové trati z Prahy do Děčína lze ušetřit, pokud si cestující vybere levnější spoj, téměř dvacet korun.

Potíž je v tom, že prakticky nelze předem z jednoho místa zjistit, kolik bude který spoj stát. Na informacích, kde vám budou na rozdíl od podobných bezplatných infolinek účtovat za minutu hovoru jedenáct korun, prozradí jen to, kdy a odkud vám autobus jede, nikoli jeho cenu. „Přepravců je mnoho a ceny nám nesdělují,“ uvedla pracovnice autobusového nádraží Florenc. Tento údaj potvrdili i na ministerstvu dopravy. Šanci „dozvědět se víc“ mají jen lidé, kteří si sami údaje zjistí u jednotlivých přepravců, nebo ti s přístupem k internetu. Na serveru www.odjezdy.cz jsou uvedeny kromě jízdních řádů i ceny, i zde ale u některých dopravců chybí.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pojistku změnil v pravý čas. Na boj s nemocí bude mít milion korun

Martinovi je 33 let a pracoval jako skladník. Teď je na rodičovské dovolené s malým synem. Zda se do práce vrátí, je nejisté. Jeho život totiž zkomplikovala...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Ilustrační snímek
Invalidů je přes 425 tisíc, kdo je ohrožený a jak srazit finanční dopad

Moderní životní pojištění řeší celou řadu zdravotních problémů, ale je důležité nastavit si ho na míru. Kdo ho opravdu potřebuje? Kdy z něj očekávat peníze a...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.