Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Česká spořitelna mi změnila účet bez mého vědomí: nemá na to právo

Spořitelna už rok mění stará balíčková konta za skládačku služeb zvanou Osobní účet. Nicméně způsob, jakým se můžete stát jejím majitelem, ne každému vyhovuje. Přesně to se stalo naší čtenářce a dalším klientům banky.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Česká spořitelna | foto: Profimedia.cz

Čtenářka se na redakci obrátila s tím, že jí Česká spořitelna změnila nastavení účtu bez jejího vědomí, a to na méně výhodnou variantu. "Mám podepsanou smlouvu v České spořitelně na balíček Výhodný program, za který platím 45 korun měsíčně. Ovšem k mému velkému překvapení mi najednou začali účtovat 69 korun měsíčně za produkt Osobní účet. Ihned jsem si stěžovala na informační lince banky a čekala odezvu."

Za čtrnáct dnů přišla odpověď, v níž se banka omlouvá a vysvětluje, že došlo k chybě zaměstnance. Jelikož nelze převést účet zpět na Výhodný program, nabízí s platností od července jako odškodnění roční vedení účtu zdarma. Klientce to však jako fér jednání nepřipadá, neboť dražší účet už platila v květnu i červnu. A především nikde nepodepsala smlouvu na Osobní účet. 


.Informujte nás o finančním bezpráví

Nejste spokojeni se službami či řešením svého problému v bance, pojišťovně či jiné finanční instituci? Neuznali vám reklamaci, na kterou máte nárok, či jste snad přišli v důsledku nefér jednání některého z finančních domů o peníze?

Tento článek vznikl na základě příběhu, který nám byl zaslán do redakce. Podobné zkušenosti nám můžete zasílat na adresu finance@idnes.cz. Rádi vám pomůžeme problém řešit či na něj alespoň veřejně poukázat.

Bez souhlasu klienta nelze
"Banka v žádném případě nemá právo zaměnit klientovi jeden produkt za jiný bez jeho souhlasu. Může měnit pouze některá smluvní ustanovení a tato možnost jí musí být předem vyhrazena ve smlouvě či všeobecných obchodních podmínkách," komentuje případ Michal Kebort ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Podle něj je nepřípustné, aby banka zrušila stávající smlouvu o běžném účtu a nutila klienta k podpisu "náhražky", jestliže s tím nesouhlasí.  

"Vzhledem k tomu, že zrušením aktuálního běžného účtu banka porušila smluvní podmínky, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy. Co se týče poplatků, které jsou s odstoupením od smlouvy účtovány, jako zrušení povolení k inkasu, trvalých příkazů k úhradě a podobně, zákon je konkrétně neřeší," dodává Kebort.

Domnívá se však, že by šlo postupovat analogicky k jiným zákonným ustanovením, a tedy usuzovat, že by veškeré náklady měla nést strana, jež pochybila. To by v praxi znamenalo, že uzavření účtu a zrušení položek by šlo na vrub banky.

"Krajní výklad zákona by potom spotřebiteli umožnil požadovat navíc úhradu nákladů, které mu s převodem účtu k jiné bance vznikly – tedy znovuzavedení jednotlivých položek, poplatek za otevření účtu a tak dále. To už je ovšem výklad velmi extenzivní a banka ho pravděpodobně neuzná," uzavírá Kebort.

. více než 20 klientů si stěžovalo na způsob prodeje osobního účtu

Tým Ombudsmana České spořitelny evidoval od srpna 2007, od kdy ČS Osobní účet nabízí, přes dvacet podání klientů, která se týkala způsobu prodeje Osobního účtu ČS, a to v nejširším slova smyslu.

Ve většině případů se banka s klienty dohodla na finanční kompenzaci, tj. vedení účtu po určitou dobu zdarma nebo jinak zvýhodněné poplatkování.

Česká spořitelna dává ruce pryč
Spořitelna se hájí tím, že bez vědomí a souhlasu klienta produkty a služby nikdy nesjednává. Zřízení Osobního účtu České spořitelny navíc vyžaduje písemný souhlas klienta.

"Výše uvedený případ nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit, nemáme dostatek identifikačních údajů. Pokud ale došlo k nedorozumění nebo pochybení zaměstnance, což nás velmi mrzí, rozhodujeme u každého případu individuálně," říká Pavla Plachá z firemní komunikace České spořitelny.

Prodej většiny balíčků podle ní už spořitelna definitivně ukončila a změna na původní program není technicky možná.

"Nabídka vedení účtu zdarma je tedy jedním z  nejvhodnějších řešení. Pokud klientka s řešením nesouhlasí, doporučujeme obrátit se na pobočku nebo Ombudsmana České spořitelny," navrhuje Pavla Plachá.

I v bankovních službách je obvykle rozhodujícím faktorem ten lidský a chybu lze omluvit. Ovšem může se také stát, že poradce v bance dokumenty předpřipraví a změnu zadá i do systémů banky. Bohužel i bez vašeho podpisu.

"Během prodejního rozhovoru a v rámci proaktivního přístupu poradce může dojít k tomu, že klient na změnu balíčku přistoupí, ale termín podpisu potřebné smluvní dokumentace dohodne například na následující den. Pokud však své rozhodnutí přehodnotí, v systému zůstane změna již nastavena," připouští možná nedorozumění Plachá. 

. Zbývají ještě 2 miliony klientů

Česká spořitelna svou současnou vlajkovou loď – Osobní účet nabízí téměř rok. Prodej této služby se údajně daří. Účet s téměř libovolně nastavitelnými službami má v současnosti přes 750 tisíc klientů České spořitelny. Banka přitom vedla ke konci března 2 852 964 nepodnikatelských účtů.

Více o Osobním účtu ČS si můžete přečíst ZDE

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...