Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česká spořitelna ruší tisíce účtů. Odborník radí, co mohou lidé dělat

aktualizováno 
Dotýká se to desítek tisíc klientů, kteří mají u České spořitelny staré účty. Banka je bez jejich souhlasu převádí na nové. Zda to umožňuje zákon a jak se bránit, vysvětluje právník dTestu Lukáš Zelený.

Nereagování na oznámenou změnu podmínek banky je považováno podle zákona za souhlas. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Desítky tisíc klientů České spořitelny obdržely v posledních měsících písemné oznámení o změně rámcové smlouvy. Píše se v něm, že původní zastaralý typ účtu se nahrazuje novým, výhodnějším. Přestože má jít o krok k lepšímu platebnímu účtu, nemusí se to každému zamlouvat.

„Bankovní produkty se mění stejně jako spotřební zboží, mění se tak i naše nabídka. Klienty se starším typem účtu proto nyní převádíme na moderní účet s výhodami, které jim jejich stávající účet nabídnout neuměl,“ vysvětluje Pavla Kozáková z tiskového centra České spořitelny a doplňuje, že čísla účtů zůstávají stejná a platná.

Ideální podle ní je, aby klienti, kteří obdrželi dopis, přišli do pobočky a nechali si tam nastavit nový účet. „Aktivujeme jim program Za důvěru, díky kterému mohou ušetřit nebo mít účet i zadarmo,“ slibuje Pavla Kozáková.

Ale je jasné, že se najdou klienti, kterým nově nastavená varianta nevyhovuje. „Spotřebitelé si stěžují, že jde o jednostrannou změnu ze strany banky bez možnosti ovlivnit předkládané podmínky. Klienti sice mohou se změnou nesouhlasit, vypovědět smlouvu a přejit k jiné bance, ale o této variantě často neví,“ říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Stejně tak podle něj většině klientů neví, že podle daného zákona znamená mlčení souhlas s novými podmínkami. Tedy za předpokladu, že je změna smlouvy oznámena nejpozději dva měsíce před její účinností a klient je seznámen s tím, že má právo tuto změnu odmítnout a ze smlouvy se okamžitě vyvázat.

„Věnujte pozornost každé písemnosti, kterou od banky obdržíte. Je její povinností vám poskytnout přesné a srozumitelné informace a mezi nimi bývá zmíněn i postup v případě, že s oznamovanou novinkou nesouhlasíte,“ radí Lukáš Zelený a dodává: „Rozhodne-li se banka určitý typ účtu zrušit a převést klienty na novější, nemají šanci dosavadní účet zachovat. Jediný způsob, jak se jednostranné úpravě obsahu smlouvy bránit, je tedy pouze vypovědět ji.“

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Boj o klienty pokračuje. Banky vymýšlejí další trumfy

České bankovnictví se proměňuje. Konkurenční boj bank získat klienty na svou stranu nekončí, naopak pokračuje. Novým, nízkonákladovým bankám se podařilo získat...  celý článek

Bezkontaktní karta odmítla třikrát poslušnost. Transakce proběhla až po vložení...
Sonda: proč vám bezkontaktní karta odmítne při placení poslušnost

Bezkontaktní karty už prakticky převálcovaly ty klasické. Používá je v Česku přes 84 procent lidí. Placení je s nimi opravdu svižné. Zvlášť u plateb do...  celý článek

Martin Mašát
KOMENTÁŘ: Jsou nulové úroky na běžných účtech zlodějna, nebo ne?

Jaká je dnes nejlepší konzervativní investice? Běžný účet s nulovým úrokem. A buďte rádi za nezáporný úrok. Jestli máte pocit, že vás banky okrádají a neplatí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.