V zahraniční firmě se více reportuje nadřízeným, v lokální je práce flexibilnější. Ilustrační snímek

V zahraniční firmě se více reportuje nadřízeným, v lokální je práce flexibilnější. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jaké jsou rozdíly v práci pro českou a nadnárodní společnost

  • 14
Vykonávat zaměstnání v české společnosti, nebo ve velké nadnárodní firmě může být výrazně rozdílné ve stabilitě podniku i v nárocích na pracovníky. Není od věci vyzkoušet si obojí a rozhodnout se, co člověku lépe vyhovuje.

Velkou roli hraje jazyková vybavenost. Pro práci v mezinárodní společnosti je nutné ovládat angličtinu nebo němčinu, jelikož drtivá většina zákazníků, kolegů a partnerů bude jedním z těchto jazyků při práci mluvit či psát.

Dobrá znalost angličtiny je přínosná také pro neformální část zaměstnání. Umět prohodit pár vět o rodině, kultuře nebo sportu pomáhá utužovat vazby mezi kolegy i obchodními partnery.

V lokální firmě si pracovníci většinou vystačí s češtinou, i když už také tady začíná být znalost angličtiny nebo jiného cizího jazyka výhodou.

Jasně určená náplň práce nebo flexibilita

V nadnárodních společnostech bývají velmi přesně nastavena pravidla práce a pečlivě se dodržuje reportování nadřízeným. Je obvyklé, že zaměstnanec vykonává jen určitou část pracovního procesu. Naopak u lokální společnosti může být vyžadována větší porce flexibility při práci i v rozsahu vykonávané činnosti.

Buďte úspěšní

Nastartujte svoji kariéru s jobDNES.cz, kde si vyberete tu nejlepší práci.

Nečekejte na zázraky, buďte aktivní. Vytvořte si zdarma profesionální CV.

Některé obory však přinášejí mnoho společných rysů a nezáleží na tom, zda jde o ryze českou firmu, nebo o nadnárodní společnost s pobočkami po celém světě. Zájemci o práci u českých firem často přesně vědí, co mohou od nabízené pozice očekávat. Týká se to například oborů stavebnictví, strojírenství nebo služeb.

Pozor, budou vás chtít "zpracovat"

První zaměstnání v nadnárodní společnosti může leckomu přinést několik překvapení. Zahraniční manažeři se nezřídka snaží přetvářet místní zaměstnance k obrazu svému, a to se vším dobrým i zlým. Zkrátka se pracovníky pokoušejí naučit pravidlům, která běžně používají v ostatních pobočkách a v centrále.

Někdy platí, že zahraniční společnosti přicházející na český trh disponují větším kapitálem a lepší stabilitou než české firmy. Umějí lépe nacházet odběratele, pravidelně vyplácejí mzdy nebo mají více zkušeností s vymáháním pohledávek. To je samozřejmě pro zaměstnance výhoda.

Česká firma může být více odkázaná pouze na místní kontakty, a častěji tak čelí různým turbulencím ve svém oboru.