Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští manažeři jsou spíše sólisté

aktualizováno 
Liší se čeští manažeři od svých západních kolegů? V něčem stále zaostávají. Řada z nich nehraje pro tým, lpí na své pozici a problémy řeší na poslední chvíli.

V letadle letí americký, západoevropský a český manažer...
Je k takovým vtipům ještě dnes důvod, nebo už jsou čeští manažeři k nerozeznání od svých zahraničních kolegů? Přestože mnozí studují a absolvují praxi ve světě, rozdíly lze vysledovat.

Podle personální konzultantky Jany Lamačové, která působí i jako lektorka manažerských dovedností, je kvalita českých manažerů už v mnoha případech zcela srovnatelná s jejich západními kolegy. Připouští však, že určitá část pokulhává, zejména v přístupu k podřízeným. „Řada českých manažerů miluje pocit nenahraditelnosti. O všem chtějí vědět, o všem rozhodovat, ve všem mít pravdu,“ popisuje Jana Lamačová.

Takový postoj zaměstnancům znemožňuje vlastní rozvoj. Pracovník, jehož šéf má kontrolu nad spotřebou propisek, si odvykne nést odpovědnost i za výsledky své práce. Talentovaní pracovníci někdy zaostávají i proto, že kompetence v týmu nejsou správně rozděleny.

Podřízení jsou konkurencí
Neznamená to, že se čeští vedoucí nevyznají v personalistice. Teoretická pravidla ovládají, prošli manažerskými kurzy, avšak ne vždy si udělají čas uvádět tyto zásady do praxe. „Někdy podceňují sestavování fungujícího týmu, motivaci k úspěchu, získávání důvěry a respektu podřízených,“ pokračuje Jana Lamačová.

„Nemalá část manažerů se obává konkurence ze strany podřízených. Proto si raději vybírají spolehlivé ‚plniče úkolů‘, nikoliv chytré osobnosti s nápady, tahouny pro uskutečňování změn, kteří dokážou strhnout kolegy.“ Ne všechny zásady západní personalistiky však lze českým manažerům doporučit. Stejně jako se liší manažeři, i čeští zaměstnanci mají svá specifika.

Josef Rajtr, ředitel pražské personální agentury Majora poukazuje na to, že česká společnost je stále hodně rovnostářská. „Na Západě jsou jednotlivé manažerské a zaměstnanecké úrovně daleko ostřeji odděleny, a to i sociálně,“ upozorňuje Rajtr. Český manažer by měl zohlednit to, že jeho podřízení budou citliví na povýšené chování. „Neosobní, nadřazené a autoritářské vystupování podřízené spíše demotivuje a může mít škodlivý vliv na jejich přístup k práci,“ doplňuje Josef Rajtr.

NEPŘÍJEMNÝ ŠÉF:  jeden z častých důvodů k odchodu ze zaměstnání

Hašení požárů místo koncepce
Slabinou mnoha českých manažerů je i jejich přístup k řešení problémů. „Často se mění v ‚hasiče požárů‘ a místo strategického plánování a rozhodování se musí ve stresu zabývat řešením nakupených problémů, jako je například nefungující komunikace mezi odděleními či hrozící ztráta klíčového zákazníka,“ upozorňuje Jana Lamačová.

Na druhou stranu – když už čeští manažeři musí improvizovat, umějí to. „Zapojí zdravý selský rozum, nemusí mít na všechno manuály a podrobné postupy,“ tvrdí Lamačová.

K nekoncepčnímu řízení patří i špatně vedené porady. „Z předlistopadových dob zůstaly často velmi zdlouhavé, probírají se při nich samozřejmosti a leckde mají spíš podobu přátelského poklábosení u šálku kávy,“ doplňuje personální konzultantka.

Srovnávání má smysl
Proč vůbec srovnávat české a západní manažery? Český manažer si může udržet vlastní styl, pokud se však chce prosadit na evropském trhu (včetně mezinárodních společností působících v Česku), musí se přizpůsobit jeho standardům. Ty udávají zejména západoevropské země s dlouhou tradicí svobodného trhu.

„Čeští manažeři se přizpůsobují svým zahraničním vzorům teprve od roku 1989, změnami museli projít rychle,“ podotýká řecká personální poradkyně Popi Mastora ze společnosti European Profiles. Zahraniční vzory jsou různé – pro západní Evropu je typická preciznost, důraz na výsledek a kariérní postup, američtí manažeři jsou benevolentní a tvůrčí.

„Zdejším manažerům nejvíc vyhovuje americký a kanadský styl, tedy vysoká míra kreativity a flexibility, manažer si volí vlastní cestu podle svého uvážení a sám také nese plnou odpovědnost za následky,“ míní Popi Mastora. To potvrzuje Josef Rajtr z personální agentury Majora. „Čeští manažeři jsou velice kreativní a přizpůsobiví, snaží se kvalitně vzdělávat, učí se cizí jazyky,“ říká.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.