Můžete se v práci přetrhnout, je na vás spolehnutí, ale ocenění nikde? Zato když jednou za čas odevzdáte práci pozdě nebo s chybou, je u vás v momentě šéf a zahrne vás výčitkami? Pravděpodobně máte tu čest s jedním z mnoha zaměstnavatelů, kteří neumějí se svými podřízenými komunikovat a hodnotit je. Přiměřená chvála i oprávněná kritika jsou totiž pro fungující pracovní vztah nezbytné.
Přes tisíc zaměstnanců různých firem v Česku se v minulých týdnech vyjádřilo prostřednictvím internetové ankety ke kvalitám a komunikačním schopnostem svých šéfů. "Čeští šéfové z toho nevyšli dobře, jejich schopnost motivovat lidi je dost špatná," říká Petra Hajzlerová z pořádající agentury Peoplecomm.
Jaké jsou ženské a mužské zbraně v práci? |
Dvě strany téže mince
S kritikou, byť oprávněnou, je ale třeba zacházet opatrněji. "Na trest sice každý reaguje negativně, ale je také nesmírně důležitý, protože má zastavit špatnou činnost, upozornit na problém," tvrdí Vladimír Täubner. V každém případě by si měl kárající zjistit nebo uvědomit, proč dotyčný chybuje. Zda se třeba nesetkal se špatně nebo zkresleně zprostředkovaným zadáním a chybně provedená práce není spíše výsledkem neexistující komunikace ve firmě. Nutnost konstruktivní kritiky potvrzuje i Jiří Devát, generální ředitel Microsoftu pro Česko a Slovensko: "Nemůžete kritizovat bez upozornění na silné stránky, které kolegovi či kolegyni mohou napomoci překonat momentální situaci. Naopak pochvala by neměla zastínit úkoly k řešení."
Jinými slovy: kritika ať současně obsahuje náznak cesty k nápravě, pochvala ať vytváří motivaci pro překonání zbylých problémů. "Když šéfové jenom kritizují a trestají, vytvářejí atmosféru obav a strachu, likvidují kreativitu," vysvětluje Vladimír Täubner. A kdo neumí spravedlivě pochválit, připravuje se i o možnost navázat kvalitní vztah. "Za neochotou pochválit se často skrývá strach či závist," myslí si Martin Vosecký z personální společnosti Catro. "Ale nad chválou se můžeme zamyslet všeobecně. Jak často za něco poděkujeme, jak často slovně a upřímně oceníme práci někoho jiného? Není třeba říkat, že ti, co neumějí chválit, nedovedou ani efektivně kárat."
Neodmítejte kritiku
Jak často je dobré měnit zaměstnání? |
Jak reagujete na šéfovu kritiku?
Nijak, stejně se mu nezavděčím: 22 %
Mrzí mě to: 29 %
Neberu to osobně, chybu napravím: 37 %
Připomenu mu i jeho nedostatky: 6 %
Bráním se a svalím vinu na druhé: 6 %
Hlasovalo 235 lidí.
Zdroj: Jobs.cz