Na co Češi nejvíce přispívají? Před lety se říkalo, že lidé pomáhají hlavně při přírodních katastrofách a pouze jednorázově. Pokud chybí hurikán, povodeň, tsunami, nedarují prakticky vůbec nic. „To ale dnes přestává platit. Lidé se naučili na dobročinné účely přispívat. Podporují především péči o děti a mládež, dále oblast sociální a zdravotní nebo zdravotně handicapované osoby,“ říká ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.
Humanitární oblast podle ní tvoří spíše malé procento podpory prostřednictvím mobilního fundraisingu. „Ukazuje se, že pokud organizace nabídnou možnost dlouhodobé podpory a komunikují o tom s jejich dárci, ti je v tom rádi podpoří,“ dodává Klára Šplíchalová.
Čeští dárci si ve srovnání s ostatními zeměmi Evropy stojí dobře. Výše průměrného ročního daru je srovnatelná s evropskou úrovní, v dlouhodobém časovém horizontu dosahuje přibližně 10 500 korun ročně.
Stále oblíbenější jsou nové metody a možnosti podpory, jako je crowdsourdsing nebo peer to peer. „To je trend, který je v zahraničí velmi populární, protože stojí na prvku osobního doporučení, sdílení na sociálních sítích. Jedná o akce, kdy člověk nedaruje sám celou částku, ale snaží se zvýšit dopad svého příspěvku právě tím, že uspořádá sbírkovou akci mezi svými přáteli,“ přibližuje Klára Šplíchalová.
Test: Vyznáte se v pojmech a číslech, které souvisí s charitou
Vhodnou možností, jak lze darovat buď on-line, nebo prostřednictvím mobilního fundraisingu jsou například první český dárcovský portál Darujsprávně.cz nebo osvědčené a velmi oblíbené dárcovské SMS. V roce 2015 lidé poslali více než 1,1 milionu dárcovských SMS, což představuje částku zhruba 30 milionů korun na dobrou věc.