Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete výkonný tým? Stmelte ho!

aktualizováno 
Snem každého šéfa je, aby měl ve své firmě dobře fungující pracovní tým. Jaké jsou znaky takového dokonalého zaměstnaneckého kolektivu?
Pohár

Pohár | foto: Profimedia.cz

Jeho členové jsou naladěni na stejné komunikační vlně. V případě, že v práci někdo chybí, nebo když se nestíhá, nikdo se zbytečně nezdráhá za toho druhého zaskočit. Všichni vědí, že pracují na společné věci, kterou je prosperita firmy, a neházejí si zbytečně klacky pod nohy.
 
Ideální pracovní tým bez jediné chybičky asi neexistuje. Jde ale o to, jak se specifickými vlastnostmi pracovního týmu naložit a případná negativa využít v náš prospěch. Nemusí jít jen o potíže, způsobené věkovými nebo charakterovými odlišnostmi. Někdy spolu špatně komunikují např. určitá oddělení, třeba i proto, že jsou prostorově umístěna daleko od sebe a zaměstnanci těchto oddělení se jednoduše neznají. Tento faktický stav věci se pak přenese i do osobního, telefonického nebo e-mailového styku.

Dobrý manažer by se měl snažit o to, aby jeho pracovní tým byl maximálně výkonný a funkční. Jak toho nejlépe docílit? Jednou z možností je tzv. teambuilding – tedy metoda stmelování pracovního týmu v mimofiremním prostředí při netradičních aktivitách.

Vyvolávání týmového ducha

Nikdo nemůže samozřejmě očekávat, že se v pracovním týmu všechno změní ze dne na den. „Teambuilding doslova znamená budování týmů, což je neustále se vyvíjecí proces“, vysvětluje Radka Maňáková, ředitelka společnosti Adventura Teambuilding, pořádající kurzy týmové spolupráce.

Metoda teambuildingu je nejefektivnější v rukách odborníka. Dnes existuje mnoho agentur, které se na teambuilding přímo specializují. Kurzy teambuildingu lze vybírat z katalogové nabídky, je ale také možné nechat si „ušít“ kurz na míru konkrétnímu pracovnímu kolektivu. Kurzy mohou mít i specifické zaměření, např. na rozvíjení komunikačních technik, na vzájemné poznávání, na hledání skrytých možností, na rozvoj vzájemné důvěry nebo na konstruktivní řešení konfliktů. Je také možné nechat si pracovní tým pouze „diagnostikovat“.

„Teambuildingové firmy pracují s procesem budování týmů buď aktivně – formou tzv. zážitkového vzdělávání, nebo pasivně – prostřednictvím tzv. zážitkových fun kurzů,“ říká Radka Maňáková. Vzdělávání zážitkem je významnou složkou teambuildingových kurzů. Zkušenosti a znalosti získané díky silnému prožitku, např. při plnění nějakého úkolu ve volné přírodě, se nám do paměti vryjí daleko hlouběji, než kdybychom o nich jen teoreticky diskutovali.

Nezbytnou fází každého teambuildingového procesu je i tzv. review, tedy zhodnocení toho, co se vlastně s jednotlivcem a celým týmem během té které aktivity dělo a z jakého důvodu. Analyzuje se chování, reakce i pocity všech účastníků, a to i v širších souvislostech. Někdo se třeba při výpravě neznámou krajinou nečekaně projeví jako velký odvážlivec či jako ten, kdo je schopen skupinu ve stresových situacích uklidnit a ukázat správnou cestu. Pokud objevíme skryté možnosti našich zaměstnanců a dokážeme jich při pracovním procesu náležitě využít, jsme opět o krok blíž onomu vysněnému pracovnímu týmu.

Kdo neskáče, není Čech?

Teambuildingové aktivity jsou pro firmu přínosné, na druhé straně ne každému zaměstnanci se musí účast na takové aktivitě zamlouvat. Nutit zaměstnance ke „stmelování se“ rozkazem není ale v takovém případě to nejlepší řešení. Podle odborníků by teambuildingové aktivity měly být dobrovolné, aby jedinec nebyl apriorně „zablokován“.

Zaměstnavatel může účast na této akci i nařídit jako výkon práce mimo běžnou pracovní dobu, koná-li se kurz např. o víkendu (pokud neexistují jiné vážné nebo zdravotní důvody neúčasti). Ovšem někteří zaměstnanci jsou už od podstaty své osobnosti i své profese vyhraněné individuality. Jsou to např. lidé na pozicích, kde se vyžaduje kreativita a originalita. To ale neznamená, že by byli horšími zaměstnanci. Pro firmu mají hodnotu právě svou jedinečností. Pokud je k účasti na týmové akci nepřesvědčíme, nevyvozujme z toho hned ukvapené závěry typu: není loajální, neztotožňuje se s naší firmou atd.

Teambuilding a malé a střední firmy

Ceny teambuildingových pobytů nejsou malé. Pohybují se v řádech desetitisíců – záleží na tom, co všechno firma po teambuildingové agentuře vyžaduje. Přesto se podle odborníků vyplatí podobná investice nejen velkým molochům, ale i malým a středním firmám.

„Jednoznačně ano,“ potvrzuje Přemysl Štěpaník z Centra aktivit v přírodě při Katedře sportů v přírodě FTVS UK a dodává: „Dosavadní zkušenost nám ukázala, že právě menší a střední firmy služeb teambuildingových agentur využívají hojně a s úspěchem. Velké firmy těchto služeb využívají jen pro jednotlivá oddělení.“ S tím souhlasí Radka Maňáková a poukazuje i na další zajímavé skutečnosti: „Malé a středně velké firmy jsou často mnohem více spojeny se svými majiteli. Veškeré změny se dotýkají většiny zaměstnanců mnohem osobněji. Z naší zkušenosti vyplývá, že cílený teambuilding je nejefektivnější právě u malých a středních firem – zadání celého
teambuildingového procesu je korigováno přímo majitelem a účastní se ho většina zaměstnanců firmy“.

Standardní délka kurzu bývá dva a půl dne – tedy prodloužený víkend. Počet účastníků by neměl přesáhnout počet třiceti osob, což představuje výhodu právě pro menší společnosti.

 

KOMERČNÍ PREZENTACE

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Vojtěch Lanna mladší
Syn pracovitého pantáty, který peníze z rodinných firem dával do umění

Vojtěch Lanna mladší byl synem takzvaného vltavského admirála. A byť byl jeho otec mimořádně schopný podnikatel, rozhodně nestál v jeho stínu. Rodinné firmy...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.