Chystaná novela zákona o stavebním spoření se dotkne i některých stávajících smluv

  • 132
Vládní návrh novely zákona o stavebním spoření, který má pomoci ušetřit výdaje státní kasy, vzbudil v oblasti stavebního spoření velký rozruch. Tvrzení, že novela se nedotkne stávajících smluv o stavebním spoření, tj. smluv uzavřených do 31.12.2003 (vycházeje z data navrhované účinnosti novely, tj. 1.1.2004), je zavádějící.

Může vyvolávat dojem, že uzavřením více smluv o stavebním spoření, budu moci využívat výhodnější právní úpravy při postupném čerpání státní podpory a vyhnu se tak prakticky dopadům nové právní úpravy.

Uvedené tvrzení není zcela správné, protože novela stanoví podmínku, za které se skutečně novela nedotkne stávajících smluv, ovšem i u stávajících smluv může dojít k tomu, že se na ně nebudou vztahovat výhody staré (dosavadní) právní úpravy.

V textu tohoto článku vycházím z vládního návrhu novely, tak jak byl předložen Vládou ČR Parlamentu ČR a je k dnešnímu dni dostupný na stránkách poslanecké sněmovny .

Obecně známé jsou nejdůležitější navrhované změny, které se dají shrnout do třech bodů:

  • snížení procentní sazby státní podpory z 25 % na 12 % z ročně uspořené částky,
  • prodloužení pětileté vázací lhůty na 6 let,
  • poskytování státní podpory účastníkům – fyzickým osobám počínaje až rokem, kdy účastník dosáhne 15 let věku.


Chcete vědět, kde nejrychleji získáte úvěr ze stavebního spoření? Kam pro úvěr ZDE

Uvedené negativní změny mají být alespoň částečně kompenzovány zvýšením podporovaného maxima z 18 000,- Kč na 20 000,- Kč. S poklesem státní podpory lze očekávat, že poklesne i zájem o stavební spoření resp. uzavírání nových smluv o stavebním spoření a naopak bude v době do nabytí účinnosti novely kulminovat zájem o uzavření smlouvy o stavebním spoření za starých a výhodných podmínek. Předložená novela s tímto počítá a ve svých přechodných ustanoveních na tento stav reaguje.

Jedinou podmínkou proto, aby se na stávající (rozuměno smlouvy uzavřené do 31.12.2003) smlouvy o stavebním spoření vztahovala stará (výhodnější) právní úprava, je skutečnost, že k poslednímu dni roku 2003 musí na takto uzavřenou smlouvu o stavebním spoření příslušet státní podpora. Uvedená právní úprava tak eliminuje jev, který již nastává, a to že účastníci stavebního spoření se snaží uzavřít více smluv o stavebním spoření, aby na takto uzavřené smlouvy čerpali postupně státní podporu podle starých (výhodnějších) podmínek.

Chcete vědět, jak se v poslední době změnil trh hypoték v ČR? seznamte se s naším novým projektem FINCENTRUM HYPOINDEX 

Návrh novely ve svých přechodných ustanoveních obsahuje následující text „Právní vztahy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a práva a povinnosti z nich vyplývající se posuzují podle dosavadních právních předpisů. Nárok na státní podporu podle dosavadních právních předpisů nevzniká u smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, na kterou účastníkovi k 31. prosinci roku, v němž tento zákon nabyde účinnosti, nepříslušela státní podpora podle dosavadních právních předpisů. V době, kdy účastníkovi přísluší státní podpora podle dosavadních právních předpisů, nepřísluší mu státní podpora podle tohoto zákona.“

Jak se uvádí i v důvodové zprávě k výše citovanému přechodnému ustanovení novely zákona o stavebním spoření, význam tohoto opatření spočívá v tom, že se tím zabrání účastníkům, kteří si v době před účinností novely uzavřou více než jednu smlouvu o stavebním spoření, aby na takto uzavřené smlouvy čerpali postupně státní podporu podle podmínek nynější právní úpravy prakticky po neomezenou dobu, tj. i po nabytí účinnosti novely.