Může vyvolávat dojem, že uzavřením více smluv o stavebním spoření, budu moci využívat výhodnější právní úpravy při postupném čerpání státní podpory a vyhnu se tak prakticky dopadům nové právní úpravy.
Uvedené tvrzení není zcela správné, protože novela stanoví podmínku, za které se skutečně novela nedotkne stávajících smluv, ovšem i u stávajících smluv může dojít k tomu, že se na ně nebudou vztahovat výhody staré (dosavadní) právní úpravy.
V textu tohoto článku vycházím z vládního návrhu novely, tak jak byl předložen Vládou ČR Parlamentu ČR a je k dnešnímu dni dostupný na stránkách poslanecké sněmovny .
Obecně známé jsou nejdůležitější navrhované změny, které se dají shrnout do třech bodů:
-
snížení procentní sazby státní podpory z 25 % na 12 % z ročně uspořené částky,
-
prodloužení pětileté vázací lhůty na 6 let,
-
poskytování státní podpory účastníkům – fyzickým osobám počínaje až rokem, kdy účastník dosáhne 15 let věku.
Chcete vědět, kde nejrychleji získáte úvěr ze stavebního spoření? Kam pro úvěr ZDE |
Jedinou podmínkou proto, aby se na stávající (rozuměno smlouvy uzavřené do 31.12.2003) smlouvy o stavebním spoření vztahovala stará (výhodnější) právní úprava, je skutečnost, že k poslednímu dni roku 2003 musí na takto uzavřenou smlouvu o stavebním spoření příslušet státní podpora. Uvedená právní úprava tak eliminuje jev, který již nastává, a to že účastníci stavebního spoření se snaží uzavřít více smluv o stavebním spoření, aby na takto uzavřené smlouvy čerpali postupně státní podporu podle starých (výhodnějších) podmínek.
Chcete vědět, jak se v poslední době změnil trh hypoték v ČR? seznamte se s naším novým projektem FINCENTRUM HYPOINDEX |
Návrh novely ve svých přechodných ustanoveních obsahuje následující text „Právní vztahy vzniklé přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a práva a povinnosti z nich vyplývající se posuzují podle dosavadních právních předpisů. Nárok na státní podporu podle dosavadních právních předpisů nevzniká u smlouvy uzavřené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, na kterou účastníkovi k 31. prosinci roku, v němž tento zákon nabyde účinnosti, nepříslušela státní podpora podle dosavadních právních předpisů. V době, kdy účastníkovi přísluší státní podpora podle dosavadních právních předpisů, nepřísluší mu státní podpora podle tohoto zákona.“
Jak se uvádí i v důvodové zprávě k výše citovanému přechodnému ustanovení novely zákona o stavebním spoření, význam tohoto opatření spočívá v tom, že se tím zabrání účastníkům, kteří si v době před účinností novely uzavřou více než jednu smlouvu o stavebním spoření, aby na takto uzavřené smlouvy čerpali postupně státní podporu podle podmínek nynější právní úpravy prakticky po neomezenou dobu, tj. i po nabytí účinnosti novely.