Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chyťte svého zloděje času a zatočte s ním!

  10:00aktualizováno  10:00
Snad každý v práci občas podlehne pocitu, že tohle už se prostě nedá stihnout. Zvláště lidé na odpovědných pozicích mají důvod si zoufat ­ jejich čas je i časem druhých. Co dělat pro to, aby se vedoucí pracovník stal pánem svého času?

Záběr zjednoho pracovního dopoledne: manažer sedí před počítačem zabrán do práce. Podřízení u jeho stolu připomínají roj včel sletávajících se ke královně. Netrpělivě podupávají nohou ve frontě na vysvětlení úkolů či vyřešení problémů. Manažer má sotva chvilku, aby zvedal neustále zvonící telefony. Navíc hovory nic neřeší, zbytečně se protahují. I takový pracovník má stejně tolik času jako jiní. Jen s ním neumí správně zacházet.

Jak zkrotit čas i vztahy

K vyrušování návštěvami a telefonáty dochází z prostého důvodu, z potřeby komunikovat. "Dobrý manažer je komunikující manažer. Nemám dobrou zkušenost s manažery v nedobytných pracovnách za neprůstřelnými sekretariáty," říká Luděk Pfeifer ze společnosti manažerského poradenství M. C. Triton. Dodává, že tato komunikace však musí mít řád.

Ředitelka školicí firmy Centrum dohody Alice Hamplová doplňuje, že je třeba, aby si každý určil priority, podle kterých bude na vyrušování reagovat. Pokud chtějí kolegové řešit osobní záležitosti, může je vedoucí pracovník odkázat na jinou dobu. "Nejčastější vyrušování je také často spojeno s neschopností odmítnout," míní Alice Hamplová.

A co řeč těla?

Nejistý nebo plachý vedoucí pracovník mívá sklony spoléhat na neverbální naznačování nezájmu: významné pohledy na hodinky, podupávání nohou a jiné projevy nervozity. Pro vnímavého člověka to jsou velmi nepříjemné signály, necitlivému komunikačnímu partnerovi to nepomůže. Pokračuje v rozhovoru klidně dál. Nejúčinnější je otevřeně říci, že o všem podstatném jsou účastníci jednání už dohodnuti a že jednání je u konce. 

Souvisejici článek, který se věnuje tématu nedostatečné komunikace českých manažerů naleznete ZDE.

Toto vyjádření lze podtrhnout jasným neverbálním projevem, jako je například složení materiálů použitých během jednání, jejich zavření do aktovky, odsunutí židle a podobně. "Můžeme partnera několik minut před vypršením času upozornit, že nám zbývá již jen krátký čas, a je tedy potřeba dohodnout poslední detaily. Právě toto může být psychologicky důležitým momentem, který ne zcela produktivní jednání posune konstruktivním směrem k dohodě," připomíná Alice Hamplová.

Telefonujte úsporně

Čas jsou peníze a v případě telefonátů to každá firma pociťuje na účtech. Proto je dobré zvážit důležitost hovoru. "Když už mám pocit, že hovor nespěje k nějakému závěru, využiji sebemenší pauzy a co nejslušněji skočím tomu druhému do řeči. Snažím se pak převzít iniciativu, vyjasnit, co je cílem telefonátu, a vrátit dotyčného k tématu," říká manažer společnosti Eurotel Ladislav Štěrba. A jedná správně. Časté používání výmluv typu:

"Musím už končit, mám moc práce", "zvoní mi další telefon" a podobně působí nedůvěryhodně, a navíc neprofesionálně. Taktické je o nedostatku času informovat volajícího již na začátku hovoru ­ není pak překvapen, když dotyčný požádá o jeho ukončení. Když si manažer takto vymezí čas na "rušivé elementy", nezbývá mu než se vrhnout na nejdůležitější pracovní úkol (obvykle je to ten, do kterého se mu nechce). Ale už římský básník Quintus Flaccus Horatius pravil: Kdo začal, půl díla vykonal...

Jak získat čas

1. Vyhradit si "svatou hodinku" na klíčová témata denní agendy. Naučit okolí tuto klidnou hodinu respektovat. Je dobré, má-li svůj stálý čas.
2. Vychovat podřízené k samostatnosti a odpovědnosti za čas nadřízeného. Především je naučit rozlišovat důležité od naléhavého.
3. Projevit ochotu jednat o řešeních, nikoliv o problémech.
4. Správný manažer se nechá vyrušit pouze důležitými a neodkladnými záležitostmi.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.