Co je důležité při výběru pojišťovny

Havarijní pojištění pro svého miláčka na dvou nebo čtyřech kolech si může, ale také nemusí jeho majitel zřídit. Povinné ručení však musí mít každé vozidlo na českých silnicích – ať už jde o malé vozítko, nebo velký tahač. Na trhu s povinným ručením působí deset pojišťoven, ze kterých si může motorista vybírat. Na co se zaměřit při výběru a podle čeho zvolit ten správný pojišťovací ústav?

Majitel motocyklu nebo automobilu by se měl především zaměřit na:

a) výši limitů pojistného plnění
b) výši pojistného – to znamená, kolik motorista zaplatí včetně možných bonusů a malusů
c) rozsah asistenčních služeb
d) možné doplňkové služby
e) finanční stabilitu, zázemí a pověst pojišťovny

Hlavní roli hrají limity pojistného plnění

Jedním z hlavních kritérií, podle kterých by měl člověk vybírat, jsou limity pojistného plnění. To v podstatě znamená, jakou maximální částku vyplatí pojišťovna v případě nehody poškozeným. Dosud byla nejnižší hranice stanovená zákonem pět milionů korun pro náhrady škod na majetku a osmnáct milionů pro škody na zdraví. Protože však normy v Evropské unii vyžadují vyšší minimální limity náhrady škod, musí se tomu přizpůsobit i tuzemské pojišťovny. Minimální hranice je 18 milionů korun pro škody na majetku a 35 milionů korun pro škody na zdraví.

Ke změně musí oficiálně dojít k 1. květnu příštího roku. Některé pojišťovny, například Allianz, UNIQA, již povinné výši limitů přizpůsobily nové sazby. Například Česká pojišťovna provede změnu od 1. ledna.

Zajímáte se o možnosti revolvingového úvěru spojeného s kartou? Navštivte naší speciální přílohu kreditních karet.

Obvykle však pojišťovací ústavy v České republice nabízejí několik variant pojištění, které se liší právě výší limitů. Ty nejvyšší dosahují i sto milionů korun – jak pro škody na zdraví, tak na majetku. Výběr vhodného povinného ručení by se tak neměl zúžit pouze na hledání nejlevnější varianty. Každý by měl posoudit, jak často a na jaké vzdálenosti cestuje. Čím častěji člověk používá auto, tím spíše se vyplatí uvažovat o povinném ručení s vyššími limity. V případě nehody v zahraničí totiž nemusí nejnižší částky na úhradu škod stačit a pojišťovna pak může od motoristy vyžadovat dlužnou částku.

O ceně rozhodují bonusy a malusy

O tom, kolik nakonec bude povinné ručení stát, však hlavně rozhoduje systém bonusů a malusů. Za každý rok, který klient pojišťovny odjezdil bez nehody, získává slevu – nejčastěji pět procent. Převedeno na současnost, to znamená, že po čtyřech letech mají motoristé šanci získat slevu až dvacet procent, ale například Pojišťovna České spořitelny již loni poskytovala slevu pětadvacet procent za tři roky bez nehody.

Každá nehoda se však na výši pojistného negativně podepíše. Pojišťovny mají svůj systém malusů, takže je dobré se předem informovat, jak penalizuje ta která pojišťovna řidiče za zaviněnou dopravní nehodu.

Důležitá je i finanční stabilita a renomé pojišťovny. Solidní pojišťovna je schopna pojistnou událost rychle zdokumentovat a vyrovnat se s poškozeným. Motorista se tak vyhne nepříjemnému upozorňování ze strany poškozeného, že pojišťovna stále  ještě nevyplatila plnění.

Od 1.1. se nejspíše zvýší minimální mzda, a to o 700 Kč. Je to důvod k radosti? Čtěte ZDE.

Asistenční služby, slevy na další produkty

Při hledání vhodné pojišťovny by zájemce neměl zapomenout ani na rozsah asistenčních služeb. Roli hraje i to, zda jsou zahrnuty v ceně za povinné ručení, nebo je nutné za ně připlácet. Nejdůležitější jsou obvykle výjezd opraváře na místo nehody, odtah a úschova nepojízdného vozidla, právní pomoc, náklady na nouzové ubytování či využití služeb tlumočníka při potížích v zahraničí.

Kromě uvedených služeb je dobré vědět, zda pojišťovna poskytne za sníženou cenu například úrazové pojištění spolujezdců, sedadel, připojištění skel, zavazadel ve vozidle. Někdy má motorista možnost získat slevu i na havarijní pojištění.