Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co si šéfové myslí o dárcích a přáních?

aktualizováno 
Dostávají manažeři rádi dárky? Ano! Jenže zaměstnanci si na ně s nimi vzpomenou jen výjimečně. Proč? „Představa, že dáváte jako podřízený za svou osobu dárek šéfovi, je dost zvláštní. Tohle si totiž nejen on, ale i okolí může vykládat různě,“ říká personalistka Jana Lamačová.

Pokud nadřízenému chcete přece jen něco z různých důvodů věnovat, učiňte tak mezi „čtyřma očima“. Nejlepší řešení je domluvit se na společném dárku za celý tým. „Ovšem pozor - to, co všem připadá jako dobrý vtip nebo milá pozornost, může v šéfovi vyvolat rozpaky. Pokud dobře neznáte jeho záliby, volte dárek neutrální,“ radí personalistka.

Nicméně manažeři mají jisté, že si na ně vzpomenou obchodní partneři nebo ti, kteří by se jimi rádi stali. Od nich dostanou vždy spoustu novoročních přání. Nejvíce je potěší jejich osobitost.

Anketa

1. Jakým vánočním dárkem od svých kolegů jste byl nejvíce překvapen?

2. Je vůbec vhodné si na pracovišti dávat dárky?

3. Jaké se vám líbí a nelíbí firemní novoročenky?

Jan Stránský, specialista pro vnější vztahy, Amway

1. Žádným, nikdo mi nic nedal. Asi mě nemají rádi (smích).

Ale já je ano.

2. Pokud se dárky vůbec dávají, měly by spíše pobavit.

3. Nejlepší je přání osobní, což je ovšem v dnešní době dost iluzorní. Takže bych dával přednost novoročenkám tištěným, ručně podepsaným, ale tak, aby bylo možno identifikovat, kdo že se to podepsal. Líbí se mi, když novoročenky mají charitativní význam - jejich nákup je zdrojem příjmu nějaké dobročinné organizace. Používáme jen novoročenky UNICEF, s nímž v Evropě spolupracujeme. Při počtu zaměstnanců a zejména distributorů je pak tento výnos docela slušný.

Zdeněk Fibich, generální manažer, společnost Lux

1. Živou slepicí, kterou byl problém uchovat naživu v garáži při teplotách pod nulou.

2. Určitě je vhodné si dávat dárky, ale závisí na kultuře společnosti a zvycích. Správně zvolené dárky svou povahou i cenou vyjadřují vztah, úctu a respekt ke kolegům.

3. V množství došlých novoročenek mě vždy zaujme ta, která má originální grafické prvky, vtip a pár osobních slov od odesílatele vyjadřujících vzájemný vztah. Na druhou stranu nemám rád nabubřelé velké drahé formáty přání a komerční grafiku bez označení společnosti. Firemní zaslaná přání s ručně naškrábanou adresou společnosti by již měla být vzácnou výjimkou.

Daniel Kebis, brand manager, Pfizer

1. Byl jsem překvapen, že jsem dostal dárek. A nemilý dárek jsem nikdy nedostal.

2. Zaměstnanci spolu většinou tráví více času než s vlastní rodinou. Považuji tedy vzájemné rozdávání dárků za vhodné, ovšem za předpokladu, že se nedávají dražší dárky než ty určené vlastní rodině - právě aby to nebylo na její úkor.

3. Nepamatuji si opravdu šerednou novoročenku. Z každé mám radost. Největší, pokud plní ještě nějaký vyšší účel - jako třeba když je vytvořena invalidním umělcem. Mám je vystavené ještě dlouho po svátcích. Ty zaslané e-mailem mi připadají nejméně osobní.

Luboš Čipera, výkonný ředitel pro strategický rozvoj, Mediatel

1. Na dárku vždy ocením vtipnost, originalitu, nápad. Mile mě kdysi překvapili kolegové. Kancelář jsem měl laděnou v korporátních barvách, ale symbol jména společnosti mi chyběl. Žlutofialového datla jsem sice nedostal, ale obdržel jsem maketu jiného šplhavce - tukana ve firemních barvách.

2. Předávání dárků na Vánoce považuji za osobní záležitost. Zvážit pak musí každý sám, zda někoho chce, či nechce obdarovat.

3. Osobně velkým příznivcem posílání PF nejsem. Je velmi těžké se zavděčit všem, někomu se vaše PF líbí, jinému zase ne. Na druhou stranu dokážu ocenit, když mi přijde péefko s osobně laděným přáním a ne pouze s podpisem dotyčného.

Markéta Stržínková, ředitelka, Atradius Credit Insurance

1. Vánoční dárek si nevybavuji, ale myslím, že nejlepší dárky jsou ty bezprostřední, a nezáleží vůbec na ceně.

2. Závisí na velikosti a kultuře firmy. My jsme upustili od dárků v okamžiku, kdy velikost firmy překročila deset lidí.

3. Hromadné posílání firemních PF mi připadá horší než chřipková epidemie: marketingoví specialisté celé dny pořádají diskuse nad tím, jak má zcela originální novoročenka vypadat, asistentské týmy tráví desítky hodin nad kontrolou databází adres, chod firmy se úplně zastaví, aby se podepsaly všechny pozdravy. Stoly ve firmě se pak pokrývají doručenými novoročenkami, které se sklidí někdy kolem Velikonoc...

Jan Jeníček, náměstek generálního ředitele, Raiffeisen

1. Měl jsem velkou radost z lístků na adventní koncert.

2. Myslím, že na pracovišti by se měly dávat drobnosti, a to jen mezi kolegy, kteří spolu udržují méně formální kontakt.

3. Firemní novoročenky pro mě jsou součást předvánočního koloritu. Některé zavánějí i dobrodružstvím. Dostávám je již bez obálek, a pokud tam je jen nečitelný podpis obchodního partnera, s nímž si obvykle nepíšu, tak mám chvilku na detektivní činnost. Mnoho novoročenek je čistý formalismus, o to více potěší přání od lidí, kteří nelitují pár vteřin na napsání osobního vzkazu. Sám dávám přednost novoročenkám spojeným s charitativní činností, protože v Česku je pořád ještě na okraji zájmu.

Olga Kalabová, ředitelka divize kosmetiky a čisticích prostředků, Unilever

1. Mile překvapena jsem byla dárkem v podobě chladicí tašky - udrží dobře nachlazené šampaňské.

Nemilé překvapení ovšem bylo, že v tašce chyběla ona láhev lahodného sektu.

2. Myslím si, že malým dárkem se nikdy nic nemůže zkazit.

3. Firemní novoročenky se mi líbí takové, které jsou originální - mají nápad, vtip a zároveň nějakou spojitost s firmou, která přání zasílá. Nemám ráda přání, ze kterých čiší, že byla dělána na poslední chvíli, bez nápadu či nakoupená v obchodě a doplněná dotištěným logem. Jsem trochu staromódní, proto za velmi neosobní považuji novoročenky v mailu či sestavené z webových stránek, které se tímto zabývají.

Sex na pracovišti? Návrat do původních kolegiálních vztahů bývá po skončení milostného románku velmi složitý. Čtěte ZDE.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.