E-mail nás musí zaujmout na první pohled. Ilustrační snímek

E-mail nás musí zaujmout na první pohled. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Víte, na jaká slova v e-mailu vás obchodníci zaručeně dostanou?

  • 11
Zajímavý předmět a prvních pár slov v úvodu e-mailu rozhodne o tom, zda si novou zprávu v poště přečteme. Jaké „fígle“ v marketingové komunikaci obchodníci používají, abych jejich nabídky neskončily v koši?

Průměrný člověk čte rychlostí 250 slov za minutu. E-mailu s nějakou nabídkou ovšem nejsme ochotní věnovat ani tu minutu, pokud nás jeho začátek nezaujme. Mezinárodní průzkum Movable provedený v loňském roce na vzorku 1,3 miliardy e-mailů zjistil, že většina příjemců elektronické pošty má do několika málo sekund jasno, jestli zprávu otevře, nebo ne. Do tří sekund se rozhodne 51,5 procenta příjemců, mezi 3 až 15 sekundami 28,7 procenta příjemců a více než 15 sekund potřebuje přemýšlet zhruba pětina lidí.

Čtěte také

Při psaní e-mailů pomůže netiketa. Ta mimo jiné diktuje, jak správně psát pracovní e-mail. Například nikdy v textu nepoužívejte jen velká písmena, adresát si bude myslet, že zvyšujete hlas.

Jak správně psát pracovní e-maily, abyste upevňovali svou pozici

Ilustrační snímek

Obecně se o příslušné reakci nejrychleji rozhodujeme v případě, že e-maily čteme v mobilních zařízeních. „Newsletterů, spamů a jiných zbytečných e-mailů dostáváme do našich schránek hodně a reagujeme na ně spontánně a automaticky. E-mail nás proto musí logicky zaujmout na první pohled,“ komentuje průzkum Jiří Vaško, vedoucí týmu Mailforce ve společnosti Inveo.

Předmět jako novinový titulek s interpunkcí

Podle něj se většina lidí rozhoduje už na základě předmětu. Ten musí být šokující, neotřelý a pravdivý. Neměl by být dlouhý, jen zhruba osm slov. Dobré je přirovnání s novinovými titulky. Zajímavým zjištěním je, že jakákoliv interpunkce v předmětu e-mailu zvýší jeho otevření až o 9 procent.

„Zvlášť účinný je otazník, který funguje ve více případech, než když je použit vykřičník. Pokud je e-mail otevřen, potom o jeho dalším čtení rozhoduje grafika, struktura a první slova. O potřebě reagovat na e-mail rozhodují také emoce. Pokud je použita dostatečně urgentní výzva k akci, nejlépe časově omezená, reakce je zaručena,“ dodává Jiří Vaško.

S tím souhlasí Jana Bačová, marketingová manažerka slevového portálu Pepa.cz. „Víme, že už políčko „Od“ rozhoduje, ale největší vliv má předmět. Slova „zdarma“ a „sleva“ v nich už moc nefungují. Naopak pokud položíme řečnickou otázku, která řeší příjemci problém, máme téměř vyhráno. Každý newsletter má mít jedno hlavní sdělení, které vyvolá potřebu zjistit více, přečíst si něco či koupit,“ prozrazuje Jana Bačová.

Jasné je, že pro internetové obchodníky je správně napsaný e-mail jedním z nejdůležitějších marketingových nástrojů. „Nám se osvědčilo, když v předmětu e-mailu pokládáme příjemcům otázky, které v nich vzbudí zvědavost. Text e-mailu poté představuje odpověď na tuto otázku a zároveň má vyvolat v příjemci zájem o více informací. Chceme, aby klikl alespoň na jeden odkaz. Čím více interakce, tím lépe,“ říká Ondřej Švrček, odborník na komunikační kanály provozující službu Mobilní rozhlas.

Skvěle podle něj fungují například slevové kupony nebo konkrétní nabídky šité na míru, jako je třeba druhý díl knihy, kterou si klient v minulosti zakoupil, nebo nabídka zájezdu v podobném stylu, jaký ho zaujal. „Okruh příjemců i obsah sdělení je třeba velmi pečlivě vybírat. Spamováním klientů plošnými sděleními, která pro ně nemají přidanou hodnotu, je poštveme proti sobě,“ dodává Ondřej Švrček.

Nejvíc čtenáře zaujme to, co je ve zprávě nahoře vlevo

Pokud byste se chtěli inspirovat pravidly účinného e-mailingu (forma marketingu, která využívá elektronickou poštu k přímé komunikaci se zákazníkem) a využít je ve své komunikaci, základní rady nabízí Jan Dvořák z počítačové školy Gopas:

  • Na první pohled musí být jasné, od koho e-mail je, o čem je a co z něj vyplývá, tedy jasný záměr. Pokud je toho v e-mailu moc, adresáty odradíte nebo zmatete.
  • V těle e-mailu pište přehledně, srozumitelně a stručně, ideálně jedním typem písma, zvolte dobře čitelný jednoduchý font v neagresivní barevnosti.
  • Grafika zprávy by měla vypadat profesionálně, být svěží a maximálně navádět k cíli. Vhodné je přizpůsobit ji grafice webu nebo akce, ke které se váže.
  • V jednoduchosti je krása. Spousta grafických prvků ve zprávě táhne oči. Ovšem lidi e-maily nečtou, ale skenují je, takže přitáhněte oči na jednu věc či výzvu k akci.
  • Většina lidí vidí jen horní část e-mailu, protože nesroluje dolů. Proto v této horní části má být hlavní sdělení. Nejvíce si lidé všímají toho, co je nahoře vlevo.
  • Co chcete, aby příjemce zprávy udělal? Něco si přečetl (co?), klikl na odkaz (jaký?), objednal si (jak, kde?). Takže každý e-mail musí mít jasnou výzvu k akci, například „ukaž více“, „to chci“, „koupit“.
  • Přílohy k e-mailům snižují možnost doručení. Dokumenty posílejte jako odkazy. Díky tomu je také možné ve statistikách zjistit, kolik lidí si dokument stáhlo.
  • Než e-mail rozešlete, podívejte se, jak vypadá v různých schránkách a zda se zobrazuje správně. Vyzkoušejte odkazy, jestli jsou funkční.
  • Vždy si představte sebe jako příjemce: jak bych na takovýto e-mail reagoval?