Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cukrárna je jen pro otrlé podnikatele. Než ji otevřete, hodně se naběháte

aktualizováno 
Je-li vaším dávným snem mít malou cukrárnu, obrňte se trpělivostí. Než začnete prodávat sladkosti, čeká vás mnoho běhání po úřadech. Navštívit musíte stavební úřad, hygienickou stanici a hasiče. Pro usnadnění práce si můžete najmout projektanta.

Ilustrační foto. | foto: Dalibor Puchtapro iDNES.cz

Do redakce se nám dostal příběh o Ivance, která toužila po vlastní cukrárně. Bohužel ji po několika měsících musela zavřít. Proto jsme zmapovali několik nejdůležitějších věcí, které by měl člověk zvládnout, než začnete prodávat nebo vyrábět sladkosti. Povinností je samozřejmě mnohem víc.

Pokud chcete vybudovat zbrusu novou cukrárnu, vaše první kroky by měly vést na stavební úřad. Tam musíte zažádat o změnu užívání prostoru, ve kterém chcete cukrárnu provozovat, a předložit zpracovanou projektovou dokumentaci. Pracovníci stavebního úřadu by vám měli také poradit, od koho potřebujete souhlas k projektu. Většinou jde o hygienické stanice a hasičský záchranný sbor.

Souhlas od hasičů musíte mít hlavně kvůli požární bezpečnosti. O vyjádření k projektové dokumentaci musíte požádat i místně příslušnou krajskou hygienickou stanici. Projektová dokumentace musí obsahovat jméno a adresu investora, plnou moc pro osobu, která žádost vyřizuje (např. projektanta), telefon na kontaktní osobu a co je předmětem žádosti. Další náležitosti naleznete v tabulce.

"K provozu také musíte mít živnostenské oprávnění a ohlásit provozovnu na živnostenský úřad. Nezbytný je také zdravotní průkaz," upozorňuje Hana Kunstovná, vedoucí odboru hygieny a výživy Hygienické stanice hl.m. Prahy.

Projektová dokumentace musí například obsahovat:

• Podnikatelský záměr – např. sortiment, provozní doba, počet zaměstnanců
• Základní údaje o stavbě
• Navrhované urbanistické, architektonické a stavebně technické řešení stavby
• Požárně bezpečnostní řešení
• Nároky na vodní hospodářství, energie, dopravu, zneškodňování odpadů
• Údaje o nadzemních a podzemních stavbách
• Údaje o provozním, výrobním nebo technickém zařízení, o koncepci skladování atd.
• Způsob zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení pro výstavbu i budoucí provoz
• Stavební výkresy pozemních a inženýrských staveb, ze kterých je zřejmý dosavadní a navrhovaný stav
• Návrh úprav okolí stavby a návrh ochrany zeleně v průběhu provádění stavby, snímek z katastrální mapy

Zdroj: Zákon č.183/2006 Sb., který nahradil vyhlášku č. 132/1998 Sb.,

Jestli se sami nevyznáte v předpisech týkajících se požadavků hygieny a hasičů, najměte si projektanta. Ten vám s většinou problémů pomůže a zařídí i potřebné materiály. Za své služby si naúčtuje odměnu v řádech tisíců korun.

Najmout si odborníka doporučují i hasiči. "Ten, kdo si chce zřídit cukrárnu nebo jinou provozovnu, by si měl najmout osobu odborně způsobilou, která má oprávnění k projektové činnosti a která mu zpracuje požárně bezpečnostní řešení z hlediska konkrétní stavby," říká Pavlína Adamcová, tisková mluvčí HZS hl. m. Prahy. Dále radí prostudovat vyhlášku č. 246/2001 Sb., o požární prevenci.

Poradí vám Zdravotní ústav

Hygienické stanice, kam musíte svou projektovou dokumentaci odevzdat, upozorňují, že jejich úkolem je kontrolovat, nikoli radit. Ten, kdo přípravu podkladů zanedbá, tak zpravidla narazí.

"Přípravná fáze je náročná na čas i finance a nelze ji vynechat ani nahradit návštěvou kontrolního orgánu," vysvětluje Kunstovná.

čtěte blog

Své dotazy musíte tedy směřovat na místně příslušný Zdravotní ústav. "Zdravotní ústav poskytuje odborné poradenství v oblasti splnění hygienických podmínek například v potravinářských provozovnách. Zájemcům jsme schopni poradit tak, aby kontrolní orgán neměl k provozu žádné závažné námitky," doplňuje Petr Bušek ze Zdravotního ústavu se sídlem v Praze. Ve chvíli, kdy podáte špatně zpracovanou nebo neúplnou projektovou dokumentaci, lze s hygieniky konzultovat doplnění případných nejasností.

Stanovisko hasičů a hygienické stanice byste měli předat na stavební úřad. Ten poté rozhodne, zda svolá šetření k ověření, zda provozovna odpovídá schválené projektové dokumentaci. Správnost ověřují instituce společně se stavebním úřadem.

Pokud patříte mezi ty šťastné a vše proběhne v pořádku, stavební úřad vydá Rozhodnutí o změně v užívání a provoz může po ohlášení zahájení činnosti začít.

může se hodit

"Před zahájením činnosti ve schválené provozovně musí mít podnikatel vypracované kontrolní postupy na principu HACCP pro tuto činnost," uvádí Kunstovná. HACCP je zkratka pro analýzu nebezpečí a kritických kontrolních bodů. Tento dokument musí mít podle Nařízení 852/2004 Sb., vypracovaný každý, kdo vyrábí, připravuje a distribuuje potraviny a pokrmy. S analýzou vám pomůže buď Zdravotní ústav nebo odborník, který má znalosti v oblasti zavádění systému kontroly kritických bodů.

Pokud ve vámi pronajatých nebo zakoupených prostorách cukrárna už byla a je v souladu s platnými právními předpisy, je vaše výchozí situace jednodušší. V tomto případě musíte písemně nahlásit zahájení provozu na místně příslušnou hygienickou stanici nebo na příslušný inspektorát Státní zemědělské a potravinářské inspekce. K dispozici byste měli mít již dříve vydané Rozhodnutí o změně v užívání nebo kolaudační rozhodnutí. Doklady je možné získat na stavebním úřadu nebo od majitele prostorů.

V začátcích vám pomohou:

• Předpisy Evropské unie např. Nařízení 852/2004 o hygieně potravin
• Příručky profesních svazů a sdružení
• Internetové stránek hygienických stanic
• Internetové stránky ministerstva zdravotnictví a ministerstva zemědělství
• Zákon č. 258/200 Sb., o ochraně veřejného zdraví
• Zákon č. 552/1991 Sb., České národní rady o státní kontrole
• Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích
• Vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci)
• Zákon č. 246/2001 Sb., o požární prevenci

Jestliže v cukrárně budete vařit kávu a podávat zákusky ke konzumaci na místě, kontrolu provozovny provádí místně příslušná hygienická stanice. V případě, že budete zákusky budete pouze vyrábět a prodávat, kontrolu bude provádět Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

"Působnost kontrolního orgánu se řídí činností, která je v provozovně prováděna. Pokud jde o výrobu a prodej potravin, s výjimkou výroby potravin živočišného původu, kterou dozoruje Státní veterinární správa, je dozor v kompetenci Státní zemědělské a potravinářské inspekce, v případě stravovací služby je dozor v působnosti orgánu ochrany veřejného zdraví," vysvětluje Kunstovná.

Možnost konzumace na místě také určuje, zda musíte mít toalety i pro zákazníky. Toalety pro personál jsou samozřejmostí. WC pro zákazníky musejí být oddělené od těch pro zaměstnance.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Proč má tolik lidí zkušenost se šikanou? I kvůli nekompetentním šéfům

Jeden průzkum uvádí, že se šikanou v práci má zkušenost pětina zaměstnanců. Druhý vidí situaci dramatičtěji: peklo zažívají podle něj aktuálně už dvě pětiny...  celý článek

Ilustrační snímek
Test: Dokážete se rozvíjet a v budoucnu uspět na trhu práce?

Společnost bude v příštích letech ovlivněna digitalizací a automatizací. Zásadně se změní skladba profesí, řadu pozic zastanou roboti. Bez zvyšování...  celý článek

Tomáš Kašovský
Život v Silicon Valley: drahé nájmy, moc práce, ale obrovská zkušenost

Tomáš Kašovský pochází z Ostravy a je to IT odborník. A už dva roky pracuje v americké mekce IT technologií, ve slavném Silicon Valley. Jak se žije v místě,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.